افزایش صادرات غیرنفتی و تقویت پیمان‌های پولی دوجانبه، نرخ ارز را کاهش می‌دهد

یک عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ارز در ماه‌های آینده مسئله غیرقابل مدیریتی نیست و دولت و بانک مرکزی با تدابیر مناسبی که در پیش می‌گیرند می‌توانند بازار را مدیریت کنند.

مهدی طغیانی در خصوص نوسان شدید نرخ ارز و رسیدن هر دلار به مرز ۲۰ هزار تومان، اظهار کرد: امروز از دستگاه‌هایی که متصدی صادرات غیرنفتی هستند دعوت کردیم که به مجلس بیایند تا در مورد بحث ارز اطلاعاتمان را کامل کنیم. آخرین اطلاعات رخ داده در بازار ارز را به درستی نداریم و اینکه برخی تحلیل می‌کنند دولت به راحتی می‌تواند نرخ ارز را کاهش دهد و این کار را نمی‌خواهد انجام دهد حرف و تحلیل درستی نیست و نباید این‌گونه قضاوت کنیم.

وی به دلایل احتمالی بالا رفتن نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، صادرات غیرنفتی کشور با مشکل جدی روبرو شد و عواملی همچون کاهش صادرات نفت به دلیل تحریم‌ها، کاهش شدید قیمت نفت و تمایل نداشتن خریداران به انجام تعهدات قراردادهای گذشته‌شان، سبب شد که عرضه ارز در بازار دچار مشکل شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص افزود: همچنین عرضه‌کنندگان که طبق روال ارز خود را به بازار عرضه می‌کردند با مشکل مواجه شدند و به نوعی انتظارات تورمی برای عرضه‌کنندگان ارز به وجود آمد به این معنا که شاید در آینده بتوانند با قیمت بالاتر، ارز را در بازار به فروش برسانند و به همین دلیل ارزِ خود را در بازار عرضه نکردند.

طغیانی تصریح کرد: از طرف دیگر تقاضا هم برای ارز دچار افت شده است و در مجموع به نظر می‌رسد بخشی از علت افزایش نرخ ارز به شرایط و فضایی برگردد که به آن دچار هستیم و بخش دیگر آن کاهش عرضه و تقاضای ارز در بازار است که باید این موارد بررسی دقیق شود که در گلوگاه‌ها کجا دچار مشکل شده‌ایم.

این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: برآورد بنده این است که موضوع ارز در ماه‌های آینده مسئله غیر قابل مدیریتی نیست و دولت و بانک مرکزی با تدابیر مناسبی که در پیش می‌گیرند می‌توانند بازار را مدیریت کنند، اما در بلند مدت باید سعی کنیم منابع خود را تقویت کنیم به طوری که صادرات غیرنفتی افزایش و به دیپلماسی اقتصادی، پیمان‌های پولی دو جانبه و استفاده از ارزهای دیجیتال در مبادلات توجه خاص شود که در کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص این راهکارها مذاکره خواهیم کرد.