افزایش بالای دستمزد موجب بیکاری کارگران می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: اگرچه افزایش ۲۱ درصدی دستمزد کارگران جوابگوی معیشت آنها نیست، اما افزایش بیشتر از این رقم علاوه بر اثرات تورمی و کاهش قدرت خرید، موجب ریزش نیروی کار و بیکاری کارگران می شود.

محسن نیرومند در خصوص اعتراض کارگران نسبت به رقم افزایش دستمزدشان در سال جاری، اظهار کرد: باید توجه داشت که افزایش بالای دستمزد کارگران اثر مخربی بر تورم خواهد گذاشت و هر چه رشد حقوق کارگران بیشتر باشد، رشد تورم نیز بالاتر خواهد بود که موجب کاهش قدرت خرید کارگران می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پایه حقوق کارگران در سال جاری ۲۱ درصد افزایش یافته است، توضیح داد: با این وجود رقم حق مسکن صد درصد، بن ۱۱۰ درصد و پایه سنواتی ۱۵۰ درصد افزایش یافته که در مجموع دریافتی کارگران نسبت به سال گذشته ۳۲.۷ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به افزایش ۳۸ درصدی حقوق کارگران در سال گذشته، گفت: متاسفانه این افزایش یک ماه بعد اثرات خود را در تورم نشان داد و موجب افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید کارگران به یک سوم شد.

وی با اعتقاد بر اینکه به طور قطع افزایش ۲۱ درصدی افزایش دستمزد کارگران شاید جوابگوی شرایط فعلی آنها نباشد، اما تصریح کرد: اگر افزایش دستمزد کارگران بیش از رقم اعلامی بود، بسیاری از واحدهای تولیدی آسیب دیده ناچار به ریزش نیرو و اخراج پرسنل خود می شوند که موجب بیکاری کارگران خواهد شد.

نیرومند تاکید کرد: به طور قطع در آینده دولت می تواند بسته های حمایتی همچون بن را برای بهبود معیشت کارگران در نظر بگیرد.