افراد علامت‌دار به جای بیمارستان به مراکز جامع سلامت شهری بروند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از افرادی که هرکدام از علائم ابتلا به ویروس کرونا را دارند خواست ابتدا به مراکز خدمات جامع سلامت شهری مراجعه کنند تا پس از انجام معاینات و آزمایش‌های لازم و در صورت نیاز به بستری، به بیمارستان‌ها ارجاع داده شده و در غیر این صورت در منزل قرنطینه شوند.

کمال حیدری با اشاره به فعالیت مراکز خدمات جامع سلامت شهری ۱۶ ساعته در استان اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۷ مرکز مراقبت بیماری‌های حاد تنفسی در استان از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب فعال است.

وی افزود: ۴ مرکز خدمات جامع سلامت شهری در شهر اصفهان و مابقی در شهرستان‌های استان، خدمات مورد نیاز بهداشتی و درمانی در زمینه بیماری کووید۱۹ را به مردم ارائه می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه ۴ مرکز شهر اصفهان در ۴ نقطه مختلف شهر برای دسترسی شهروندان پیش‌بینی شده است، گفت: مرکز جامع سلامت شهری شهید اول در خیابان معراج، نرسیده به چهارراه فجر؛ مرکز خدمات جامع سلامت شهری خوراسگان یک(بنکدار) در خیابان جی بعد از میدان خوراسگان، به طرف میدان احمدآباد، کوچه شهید جمالی؛ مرکز خدمات جامع سلامت شهری معتمد در خیابان طالقانی، بعد از اداره برق، نرسیده به چهار راه سرتیپ؛ و مرکز خدمات جامع سلامت شهری امیر عرب در ملک شهر، خیابان مفتح، کوچه بهاران در حال ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص ضرورت فعالیت این مراکز ۱۶ ساعته، توضیح داد: از همان روزهای ابتدای شیوع کرونا و با گسترده شدن این اپیدمی یکی از دغدغه‌های ما این بود که افراد تا جایی که ممکن است به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند چون در این صورت از بار بیمارستان‌ها کاسته می‌شود و در عین حال افراد نیز در معرض محیط آلوده بیمارستان‌ها قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه افرادی که هر کدام از علائم ابتلا به ویروس کرونا را دارند باید ابتدا به مراکز خدمات جامع سلامت شهری مراجعه کنند، تصریح کرد: این مراکز منتخب برای بیماری‌های حاد تنفسی از صبح تا شب آماده پاسخگویی به مراجعه کنندگان هستند و به افراد علامت داری که مراجعه می‌کنند خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز را ارائه می‌دهند.

حیدری با اشاره به حضور پزشکان متخصص و کادر دوره دیده و به روز در این مراکز، تصریح کرد: افراد علامت‌داری که به این مراکز مراجعه می‌کنند، تحت معاینه قرار می‌گیرند تا در صورتی که نیاز به بستری دارند به بیمارستان‌ها ارجاع داده شوند، و درصورتی که نیاز به ارجاع و بستری در بیمارستان نداشته باشند نیز برای قرنطینه در منزل راهنمایی می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: افرادی که نیاز به قرنطینه خانگی دارند مراقبت‌ها و آموزش‌های لازم را از سوی کادر بهداشتی در این مراکز دریافت می‌کنند و همچنین اطلاعات آن‌ها بر روی سامانه قرار می‌گیرد. در دوره قرنطینه ۱۴ روزه نیز مرتب با آنها تماس گرفته می‌شود تا مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

حیدری با بیان اینکه در حال حاضر به خاطر اینکه زیاد شدن حجم نمونه‌ها، تست کرونا در این مراکز منحصر به افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری‌های زمینه ای زیاد مثل دیابت، فشار خون، سرطان و … است، خاطرنشان کرد: از ۵۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری حدود ۲۷ مرکز تست کرونا می‌گیرند و مابقی مراکز نیز به صورت ویژه برای خدمات رسانی در زمینه بیماری کووید۱۹ دوره‌های لازم را دیده و کادر به روز و امکانات مورد نیاز را در اختیار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد مراکز پیش‌بینی شده براساس میزان مراجعات مردمی است و تاکنون نیز پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان بوده، گفت: به ویژه بعد از بازگشایی مطب‌ها برخی افراد ترجیح می‌دهند به پزشک خودشان مراجعه کنند و به همین خاطر بار مراجعات این مراکز آن چنان زیاد نیست که نتواند پاسخگوی همه افراد باشد.

وی به شهروندان توصیه کرد درصورت داشتن علائم کرونا، به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه کنند تا معاینات، آزمایش‌ها و تست‌های مورد نیاز از آن‌ها گرفته شود و برای بستری در بیمارستان و قرنطینه در منزل راهنمایی شوند، اما حتی الامکان به بیمارستان ها مراجعه نکنند و به حجم مراجعات بیمارستانی در این روزها اضافه نکنند.