اعلام رتبه‌های دانشگاه‌های اصفهان

در موضوعی ISC ۲۰۲۱ از ایران ۴۲ دانشگاه حضور دارند که از استان اصفهان، دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، کاشان و علوم پزشکی اصفهان در حوزه‌های مختلف موضوعی حائز رتبه شده‌اند. در رتبه بندی جهانی ISC بر اساس موضوع، از طرح تقسیم بندی سلسله مراتبی OECD استفاده شده است. در این طرح، تمام حوزه‌های موضوعی در […]

در موضوعی ISC ۲۰۲۱ از ایران ۴۲ دانشگاه حضور دارند که از استان اصفهان، دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، کاشان و علوم پزشکی اصفهان در حوزه‌های مختلف موضوعی حائز رتبه شده‌اند.

در رتبه بندی جهانی ISC بر اساس موضوع، از طرح تقسیم بندی سلسله مراتبی OECD استفاده شده است. در این طرح، تمام حوزه‌های موضوعی در ۶ رده اصلی و ۴۲ زیر رده قرار می‌گیرند که در نهایت ۳۹ زیر رده مورد استفاده قرار می‌گیرد (۳ زیر رده کنار گذاشته می‌شود). ۶ رده اصلی در این طرح عبارت از علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم پزشکی و بهداشت، علوم کشاورزی، علوم اجتماعی و علوم انسانی هستند.

در رتبه‌بندی موضوعی ISC، دانشگاه‌های هدف به منظور رتبه‌بندی در هر حوزه موضوعی، دانشگاه‌هایی هستند که به لحاظ تعداد انتشارات در آن حوزه جزء ۷۰۰ دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله، حداقل ۱۵۰ مدرک در هر حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه InCite ثبت شده باشند. دانشگاه‌های اعلام شده در این رتبه بندی، در هر حوزه موضوعی در نهایت به‌صورت درهمکرد و نیز بر اساس قاره و کشور و… اعلام خواهند شد. رتبه‌بندی موضوعی ISC، براساس ۳ معیار کلی پژوهش، فعالیت بین‌المللی و نوآوری انجام می‌گیرد که معیار پژوهش به دلیل اهمیتی که دارد، بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه‌های موضوعی ریاضیات، علوم فیزیکی و نجوم، علوم شیمی، زمین و علوم محیطی، مهندسی عمران، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مهندسی محیط زیست، سایر رشته‌های فناوری، کشاورزی، جنگلداری و شیلات، سایررشته‌های علوم کشاورزی حائز رتبه شده است. دانشگاه کاشان نیزدرحوزه‌های موضوعی علوم شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی محیط زیست و دانشگاه اصفهان در حوزه‌های موضوعی ریاضیات ومهندسی مکانیک حائزرتبه شده‌اند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه‌های موضوعی تحقیقات پزشکی پایه، پزشکی بالینی و علوم بهداشت برتر شده است.