اصفهان ۷ میلیارد متر مکعب آب از تخصیص های قبلی طلبکار است

آقای رئیسی باید هرچه سریعتر به اصفهان سفر کند، زمین اصفهان درحال فرونشست است دریاوفایی آنطور که عده ای از کارشناسان مدیریت شهری و محیط زیست اصفهان می گویند، موضوع فرونشست زمین اصفهان فاجعه ای جدی است که دیریا زود رخ می دهد. کمااینکه مدتی است اخبار فرونشست زمین در گوشه گوشه این دیار تاریخی […]

آقای رئیسی باید هرچه سریعتر به اصفهان سفر کند، زمین اصفهان درحال فرونشست است

دریاوفایی

آنطور که عده ای از کارشناسان مدیریت شهری و محیط زیست اصفهان می گویند، موضوع فرونشست زمین اصفهان فاجعه ای جدی است که دیریا زود رخ می دهد. کمااینکه مدتی است اخبار فرونشست زمین در گوشه گوشه این دیار تاریخی به گوش می رسد و تصاویر و ویدیوهایش نیز در شبکه های مجازی موجود است. خشکی زاینده رود از مهمترین دلایل این فرسایش تدریجی، عنوان شده است.

در همین خصوص با سید ناصر موسوی لارگانی عضو سابق هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم.

 اوقبل از اینکه درباره آخرین پیگیری های نمایندگان استان اصفهان در مجلس یازدهم توضیح بدهد، خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: دردرجه اول می خواهم به رئیس جمهورمحترم عرض کنم شما نه درزمان تبلیغات انتخاباتیتان به اصفهان آمدید و نه الان که حدود دوماه از استقرارشان دردولت سپری می شود. لذا ضرورت دارد که هرچه سریعتر یک سری هم به استان اصفهان بزنید. چون درکلیپی که درزمان تبلیغاتشان دررابطه با اصفهان فرموده بودند، گفته بودند که آب اصفهان باید برای یکبار مشکلش حل شود.

لارگانی ادامه داد: خب این وعده و قولی که ایشان دادند، مردم اصفهان انتظار دارند که عملی شود.

وی افزود: آقای رئیسی باید یک برنامه میان مدت برای آب اصفهان ارائه دهد. این برنامه هایی که الان هست همه اش دراز مدت است. همین تونل سوم کوهرنگ ۲۸ سال طول کشیده و هنوز هم به بهره برداری نرسیده است.

نماینده فلاورجان درمجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که تونل سوم را کلنگ زدند تخصیصش را برای اصفهان مشخص کردند و به جز آبی که به اصفهان می دادند حساب کردند که ۲۵۰میلیون متر مکعب آب از تونل سوم کوهرنگ سهم اصفهان است.

لارگانی اضافه کرد: یعنی ۲۸ مرحله ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از همین تخصیص طلب داریم. یعنی حدودا ۷ میلیارد مترمکعب آب از تخصیص های قبلی طلب داریم که اگر همین طلبمان رابدهند از فرونشست اصفهان جلوگیری می شود.

این عضو سابق هیئت رئیسه مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه یک سری نگاههای سیاسی یک سری بی خردی های مدیریتی باعث این عدم احقاق حق شد. لذا الان کاری که سریع باید انجام شود این است که جلوی آن میزان آب هایی که دارد از اصفهان خارج می شود را بگیریم.

وی درادامه با اشاره به نقش رودخانه زاینده رود در حفظ سایر آثار تاریخی اصفهان بیان داشت: بعضی از کشورها اعلام کردند اگر فقط میدان امام اصفهان را ما داشتیم، به اندازه دوبرابر پول نفت ایران درآمد کسب می کردیم. شما ببینید که بیش از ۱۵۰۰اثرارزشمند تاریخی فقط درشهر اصفهان موجود است و شهرستان هایش که هرکدام نیز دارای آثار تاریخی متعدد ثبت شده هستند. خب این میراث ارزشمند جانش به آب بسته است. اما متاسفانه دراثرفرونشست زمین، اکثرا درحال تخریب هستند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم اضافه کرد: اگر فکر عاجلی برای آب اصفهان و جاری شدن آب درزاینده رود نشود قطعا این سرمایه ملی را ازدست می دهیم. زمانی بیدار می شویم که دیگر نتیجه ای ندارد.

موسوی لارگانی تاکید کرد: بنابراین آقای رئیسی باید هرچه سریعتر به اصفهان سفر کند و تصمیم گیری فوری برای اینکه مقداری آب درزاینده رود جاری شود داشته باشد تا از فرونشست زمین اصفهان جلوگیری شود.