اصفهان میزبان مسابقه دانشجویی گلایدرهای دست پرتاب

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به کانال مربوطه در شبکه‌های اجتماعی از جمله ایتا به نشانی @iutflycup مراجعه کنند

دانشگاه صنعتی اصفهان میزبان نخستین دوره از مسابقات «جام پرواز» با موضوع رقابت دانشجویی طراحی، ساخت و پرواز گلایدرهای دست پرتاب خواهد بود.

عضو گروه هوافضای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: مسابقات دانشجویی طراحی، ساخت و پرواز گلایدرهای دست پرتاب در فروردین ۱۴۰۲ با هدف پویاسازی فضای دانشگاه و ایجاد بستر مناسبی بمنظور نوآوری، رشد و ارتقای تیم‌های دانشجویی در این مرکز علمی برگزار می‌شود.

دانیال احمدیان با بیان اینکه این مسابقه به همت تیم دانشجویی هوافضای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان، برگزار می‌شود، افزود: این رقابت‌ها، بستر مناسبی برای نوآوری دانشجویان مستعد، صنعتی سازی و تجاری سازی ایده‌های برتر در زمینه دانش هوا و فضا و برقراری ارتباط بهتر و بیشتر بین استادان، دانشجویان و صنایع فعال در این عرصه را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به حمایت نهادهای مختلفی مانند شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) از این رویداد، اضافه کرد: به تیم‌های برتر این مسابقه گواهی معتبر آموزشی، جوایز نقدی و پژوهانه اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه علاقه مندان به شرکت در این مسابقه باید دانشجو و در قالب گروه‌های یک تا سه نفره باشند، خاطرنشان کرد: سرپرست گروه باید دانشجوی یکی از دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان، مالک اشتر، آزاد اصفهان، آزاد خمینی شهر و آزاد نجف آباد باشد اما سایر دانشجویان عضو گروه می‌توانند از دانشگاه‌های مختلف کشور باشند.

احمدیان با اشاره به اینکه برگزاری چنین مسابقه‌هایی علاوه بر ارتقای سطح علمی و فناوری دانشجویان به ترغیب آنها برای کار پژوهشی و گروهی کمک می‌کند، تصریح کرد: اگر دانشجویی با اصول آیرودینامیک گلایدر آشنا باشد، این دانش می‌تواند در عرصه طراحی و ساخت هواپیما و بالگرد نیز به کار آید.

وی گفت: گلایدر بر اساس تعاریف موجود به هواپیمای سنگین‌تر از هوا که در پرواز با واکنش‌های دینامیکی هوا بر سطوح بالابری آن پشتیبانی شده و از نیروی موتور بهره نمی‌گیرد، گفته می‌شود و در گلایدر دست پرتاب، پیشران اولیه نیروی بازوی شخص است.

احمدیان با بیان اینکه بطور معمول در ساخت گلایدر از چوب بالسا، فوم، کامپوزیت یا پلیمر استفاده می‌شود، افزود: این موضوع بستگی به خلاقیت تیم‌ها دارد و ما در امتیازدهی در مسابقه ملاک‌هایی مانند طول بال و بدنه و بُرد پرواز را در نظر می‌گیریم و استفاده از قطعه الکترونیکی در گلایدر ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه گلایدرها در بخش‌های مختلف مانند ورزش هوانوردی و عملیات‌های مخابراتی کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: تداوم برگزاری رویدادهایی مانند مسابقه دانشجویی گلایدر دست پرتاب به حمایت مالی و معنوی شرکت‌ها و نهادهای مختلف نیاز دارد.

وی به برگزاری کارگاه آموزشی طراحی و ساخت گلایدر دست پرتاب در ۱۶ اسفند جاری در دانشگاه صنعتی اصفهان اشاره و اضافه کرد: حدود ۲۰۰ دانشجو در این کارگاه که یکی از برنامه‌های مسابقه گلایدر دست پرتاب است، شرکت کردند.

احمدیان با بیان اینکه آخرین فرصت ثبت نام در این رویداد فردا جمعه از ساعت ۱۲ است، گفت: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به کانال مربوطه در شبکه‌های اجتماعی از جمله ایتا به نشانی @iutflycup مراجعه کنند.

مسابقه دانشجویی طراحی، ساخت و پرواز گلایدرهای دست پرتاب ۱۷ تا ۱۹ فروردین سال آینده در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.