اصفهان متضررترین استان بر اثر کرونا

فرزانه مستاجران اصفهان یکی از پر رفت و آمد ترین استانها قبل از کرونا بود که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب می کرد به همین دلیل در طی مرور زمان اقتصاد این استان بیشتر بر پایه گردشگری رقم خورده است و حالا با آمدن کرونا و ماندگار شدنش  یکی از متضررترین […]

فرزانه مستاجران

اصفهان یکی از پر رفت و آمد ترین استانها قبل از کرونا بود که گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب می کرد به همین دلیل در طی مرور زمان اقتصاد این استان بیشتر بر پایه گردشگری رقم خورده است و حالا با آمدن کرونا و ماندگار شدنش  یکی از متضررترین استان های کشور به حساب می آید . البته خشک شدن زاینده رود در چند سال اخیر خود عامل مهمی برای فروپاشی اقتصاد اصفهان بود اما کرونا هم تیر خلاص را بر بدنه آن زد و مردم اصفهان که تاب آوریشان در اثر مواجه با زاینده رود خشک به حداقل رسیده بود با کرونا و ادامه آن دیگر نتوانستند سرپا بایستند. بسیاری از شغل هایی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری در ارتباط بوده مانند صنایع دستی، هتل ها و مهمان سراها، و حتی درشکه چی های میدان نقش جهان یا کارشان را از دست داده اند و یا دخل و خرجشان با هم مطابقت ندارد.

تعطیلات دوهفته ای عید باعث  بالا رفتن آمار مبتلایان به بیماری کرونا و افزایش آمار روزانه فوت ناشی از این بیماری در سراسر ایران و از جمله اصفهان  شده و مردم اصفهان که در تعطیلات عید هم نتوانستند محصولات و خدماتشان را به گردشگران عرضه کنند اکنون بسیار ناراضی هستند. مهمترین دلیل نارضایتی هم مشکلات  اقتصادی است که البته با گذشت بیش یک سال از شیوع این بیماری نیز روز به روز از درآمد مردم کم و سفره آنها نسبت به تورم های ثانیه ای کوچک، کوچک تر شده است.

صنعت گردشگری اصفهان روزهای سختی را گذرانده و همچنان هم روزهای سخت تری را پیش‌رو دارد، کرونا نسخه سفرهای داخلی و خارجی را در هم پیچانده و از جمله هتل‌ها و آژانس‌ها روبه ورشکستگی اند، همه اینها در حالی است که فعالان گردشگری از مسئولان خواسته‌اند تا برای بحران گردشگری اصفهان چاره‌ای بیندیشند. سخنان جامعه هتلداران و اتحادیه آژانس‌داران اصفهان نشان می‌دهد آژانس‌ها، هتل ها و مراکز خدمات توریستی اصفهان، زنجیروار در حال ورشکستگی‌اند. البته دولت تنها راه مقابله با این معضل را آزاد گذاشتن سفر در تعطیلات نوروز دانست اما این راه حل نیز به جز بالا رفتن تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی ها در سراسر کشور عایدی نداشت.علیرغم اینکه پیش از شروع تعطیلات نوروز در ستادهای استانی  مصوب شده بود که امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی نمایشگاه های صنایع دستی برپا شود، اما با تصمیمات اتخاذ شده و به منظور حفظ سلامت شهروندان و مسافرین نوروزی این برنامه نیز لغو شد.هر چند اگر بر پا هم بود استقبال چندانی از آنها نمی شد زیرا عموما در فضاهای کوچک و نامناسب از لحاظ شرایط کرونایی برگزار می شود. نمایشگاه های نوروزی طی سالهای گذشته یکی از فرصت های مهم برای فروش محصولات هنرمندان صنایع دستی بوده و امسال برای دومین بار به دلیل شیوع کرونا این نمایشگاه ها را نداشتیم

در اصفهان تالارهای پذیرایی، سفره خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ ها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها و مراکز خرید و فروش صنایع دستی و گز جز پرطرفدارترین مشاغل به حساب می آمدند و درصد بالایی از مردم در این اصناف مشغول به کار بوده اند که اکنون بیکار شده اند.

با این وجود گفته می شود تا کنون تنها ۱۱ هزار نفر در اصفهان واکسن کرونا را دریافت کرده اند . این در حالی است که اصفهان سومین شهر پر جمعیت ایران است و به نظر میرسد باید سهم بیشتری از ۹۷۰ هزار دوز واکسن وارد شده به کشور را به خود اختصاص میداد. امیدواریم توزیع واکسن در کشور بر اساس میزان جمعیت هر استان باشد .