اصفهان را به حال خود رها نکنید، به فریادش برسید / یادتان باشد خون بهای سنگینی برگردنتان است

دریاوفایی چقدر تکراری است که بازهم از زخم های کهنه دیار تاریخی اصفهان گفته شود. اما چه می توان کرد وقتی در هردوره مدیریتی برای درمان این دردها، دستی شفا بخش پیدا نشده و درحقیقت آبی از آب تکان نخورده است. همچنان اصفهان نیز مانند سایر کلانشهرهای ایران دچار بدخیمی های فراوان آب و هوایی […]

دریاوفایی

چقدر تکراری است که بازهم از زخم های کهنه دیار تاریخی اصفهان گفته شود. اما چه می توان کرد وقتی در هردوره مدیریتی برای درمان این دردها، دستی شفا بخش پیدا نشده و درحقیقت آبی از آب تکان نخورده است.

همچنان اصفهان نیز مانند سایر کلانشهرهای ایران دچار بدخیمی های فراوان آب و هوایی است. آن هم در تند باد کرونا که فقط چند دَم و بازدَم درهوای آلوده می تواند حال شهروندان را بدتر کند.

بدون تعارف بگوئیم که سال هاست مردم اصفهان بدتر از رنج بدی آب و هوا از سیستم فشل مدیریتی متعددی در عذاب است که اگر چنین نبود حال ریه هایشان، حال معده هایشان بهتر از این بود. کافیست چرخی درگوشه و کنار این کهنه دیار بزنید و از نزدیک صدای خس خس نفس ها را بشنوید.

 اصلا نگاهی به عدد و ارقام امراض تنفسی و گوارشی در اصفهان بیندازید، هرچند آمایش و آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و این مطب های پزشکان و مراکز درمانی است که بهتر از هر چرتکه دیگری می تواند تعداد بیماران ریوی و گوارشی را حساب کتاب کند.

 حال نزار اصفهان برکسی پوشیده نیست و آنچه که کماکان برهمگان مخفی است، علت اصلی این همه اصفهان ستیزی هاست. اصفهانی که در همه جزرو مدهای حوادث، اسطوره صبوری و یاری گری بوده است. اکنون این صدای ساکنان این مرزو بوم فراموش شده است که فریاد می زنند” به مقدساتتان قسم اصفهان را به حال خود رها نکنید، به فریادش برسید”.

یک زمانی می گفتند مساله خشکی زاینده رود، سیاسی است. زمان دیگری گفتند اصلا کاری به مباحث سیاسی ندارد و موضوع فقط ناکارآمدی مدیریتی است. حالا حرف شهروندان این است” ریشه های خشکاندن زنده رودمان هرچه هست باشد و بماند تا تاریخ قضاوتتان کند، اکنون و دراین غوغای بیماری کرونا، اندکی مردانگی به خرج دهید و آب را به زاینده رودمان برگردانید”.

سوال اینجاست” مگر ریز و درشت مدیران و مسئولان استان اصفهان زیر همین آسمان اصفهان نفس نمی کشند؟ از همین آب های شرب سیراب نمی شوند؟ اصلا نکند آب و هوا را هم از آن طرف برایشان سوغات می آورند؟”.

فقط یادتان باشد” زمین اصفهان دراثر آب و هوای تاسف بار، درحال فرونشستن است و هر آن می تواند مانند بمب ساعتی درگوشه گوشه اش جان دهها نفر را بگیرد. یادتان باشد، خون بهای سنگینی بابت اکثر بیماران ریوی و فوت شدگان با این علت برگردنتان است. ویادتان باشد های فراوان دیگر.”