مسجد امام رضا دهکده المپیک تهران

اسکان برای مسافر، بیمار، درراه مانده و دانشجو

درب مسجد امام رضا(ع)، در هر ساعتی از شبانه روز بر روی همه مردم خصوصا بیماران، مسافران و دانشجویان، باز است وهمه ساله درایام نوروز نیز این روند ادامه دارد

اولین مسجد واقعی در عصر حاضر ایران

تهران، دهکده المپیک، مسجد امام رضا (ع). احتمالا این لوکیشن برای خیلی ها، خصوصا مسافران آشناست. مسجدی به معنای واقعی کلمه، نه از آن مساجدی که دربش صرفا برای سه وعده اقامه نماز باز می شود. از هر نقطه ای از ایران و درهر ساعتی از شبانه روز که بیایی، چه ساکن تهران باشی و چه مسافر و چه دانشجو، می توانی در نهایت امنیت و آرامش، کوله بارت را بگذاری و شب را به صبح برسانی. آنطور که آقا شیخ علی واشقانی فراهانی موسسش می گوید، اینجا اولین مسجد درایران است که در طول سال برای هر عابر و مسافر و بیماری، اسکان شبانه دارد. او اتفاقا امام جماعت این مسجد است و از آن دسته از روحانیونی است که به ذعم بسیاری از ساکنان دهکده المپیک، از محبوبیت و مقبولیت بالایی در بین مردم برخوردار است، چراکه توانسته میان مسجد و اقشار مختلف با هرنوع تفکری که داشته باشند، پیوند و دوستی برقرار کند.

به سراغش رفتیم و گپ و گفت کوتاهی با او داشتیم. “فاستبقوالخیرات” از تکه کلام های آقا شیخ علی است، او درباره تفاوت مسجد امام رضا با سایر مساجد توضیح داد: از ابتدا بنایمان این بود که به طور شبانه روز در خدمت مردم باشیم به دور از هرنوع نگاه سیاسی، و دراین مسیر پیشتاز باشیم. درواقع هویت مسجد همین است و باید جان پناه روح و جسم خلق خدا باشد نه مایه دلهره و اضطراب. حضرت مولانا در حکایت” انکارموسی برمناجات شبان” به خوبی وظایف رهبران دینی را بیان می کند، آنجا که می گوید” توبرای وصل کردن آمدی نی برای فصل کردن آمدی….”، براین اساس مساجد هم باید کانونی برای تقویت صلح و دوستی عبد و معبود باشد.

فراهانی ادامه داد: بدیهی است رسیدگی به امور مسافران و بیماران سطح کشور نیز از اولویت ویژه ای برخوردار است و از اساسی ترین رسالت امام جماعت در مسجد، مدیریت امور مردم و چندین خیابان منتهی به مسجد می باشد.

موسس مسجد امام رضا (ع) گفت: پیامبر اسلام (ص) در مسجد خود قسمتی را به نام (صفه) معین کرده بود تا کسانی که منزل و معوایی برایشان امکانپذیر نیست از آن به عنوان سرپناه استفاده کنند. ابن حجر در این باره می گوید” صفه، مکان سرپوشیده ای بود در انتهای مسجد پیامبر (ص) که برای سکونت افراد غریب و بی خانمان و در راه ماندگان، مسافران و بیماران، ساخته شده بود و تعداد آنان، بسته به این که ازدواج می کردند یا میمردند یا به سفر می رفتند، کم و زیاد می شد.

این امام جماعت ، با استناد به صحبت و سیره پیامبر، خاطرنشان کرد: از این اقدام حکیمانه می توان سیاست دیگری در شهرسازی استنباط کرد که در نظام اسلامی برای این که مردم از حال محرومان و مستمندان غافل نباشند و با هدف جلب حمایتهای مردمی جهت پایان دادن به محرومیت های اجتماعی، در کنار مساجد جایگاهی برای درماندگان اجتماعی تعریف شود.

وی افزود: پیامبر فرمود”هرگاه انسانی وارد شهر شود، او میهمان برادران و هم کیشان خود در آن شهر است تا آن گاه که از میان آنها برود. در گام نخست این از شرح رسالت امام مسجد و کارگزاران آن است”.

آقا شیخ علی فراهانی بیان داشت: با توجه به سنت پیامبر(ص)، مسجد امام رضا (ع) بیش از ده سال است که به طور شبانه روزی در خدمت مردم به ویژه، مسافران و بیماران و دانشجویان از سراسر کشور است. دراین مسجد پزشکان به طور رایگان بیماران را ویزیت می کنند. نه بودجه ای داریم و نه حمایت کننده مالی خاصی، حامی این مسجد خداست و کمک های مردمی.

وی درباره نحوه اسکان نیز گفت: افراد پس از هماهنگی با دفتر مسجد که به سهولت و سرعت انجام می شود، می توانند بلافاصله در مسجد اسکان پیدا کنند.

واشقانی با اشاره به اینکه”امام جماعت هم به طور شبانه روزی خدمتگزار و پاسخگو است”، تاکید کرد: مردم انتظار دارند که سایر مساجد کشورنیز اینگونه شبانه روزی و با حضور مستمر امام جماعت، چهره زیباتری از مسجد را تماشا کنند.

موسس مسجد امام رضا دهکده المپیک تهران یادآور شد: بدون شک مسجد سفارتخانه اسلام است و امام جماعت سفیر آن و مردم امت اسلام هستند و در نهایت امام جماعت باید پدرگونه در مسجد طنین انداز ارزشهای انسانی و جامعه اسلامی باشد، از فاستبقوالخیرات غافل نشویم.

شیخ علی واشقانی در پایان صحبت هایش با اعلام شماره تماس شخصیش (۸۹۱۴ ۸۴۳ ۰۹۱۲)، تصریح کرد: درب مسجد امام رضا(ع)، در هر ساعتی از شبانه روز بر روی همه مردم خصوصا بیماران، مسافران و دانشجویان، باز است وهمه ساله درایام نوروز نیز این روند ادامه دارد.