استقرار دائمی بالگرد اختصاصی اطفای حریق ضروریست

چالش‌های استان اصفهان متعدد است، برای مثال ۹۸ درصد مساحت استان از کم آبی رنج می‌برد و با خشکی ۵۰ درصد از چاه‌ها و چشمه‌ها مواجهیم و این روزها آبرسانی به ۳۶۰ روستا با تانکر انجام می‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استقرار بالگرد اختصاصی اطفای حریق در این استان ضروریست و باید مکاتبات لازم با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور صورت پذیرد.

منصور شیشه فروش، در جلسه مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع استان اصفهان افزود: این منطقه هم خود دارای عرصه‌های طبیعی فراوان است و هم از حیث واقع شدن در مرکز کشور می‌تواند در مواقع بحرانی کمک حال سایر استان‌ها باشد لذا استقرار بالگرد اختصاصی اطفای حریق با برخورداری از تجهیزات مورد نیاز مانند سبد حمل آب باید با جدیت دنبال شود.

وی ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درخواست کتبی را برای سازمان کشوری مرتبط ارسال کند و رونوشت آن را در اختیار ما بگذارد تا از طریق مدیریت بحران کشور نیز پیگیری کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان اضافه کرد: از سوی دیگر باید ۲ طرح «کاهش خطر و پاسخ به بحران» با استفاده از مطالعات ۱۰ ساله در استان تدوین و نیاز است که چنین طرحی با موضوع حریق در استان و شهرستان‌ها تهیه و به نواحی مختلف ابلاغ شود.

شیشه فروش اظهارداشت: ۵۰ مخاطره در کشور شناسایی شده است و بر مبنای تحقیقات ما ۴۲ مورد طبیعی و با منشأ انسانی آن در استان اصفهان رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: میزان آتش سوزی‌های سال قبل در استان نسبت به ۲ سال پیش آن ۹۰ درصد کاهش داشت که البته یکی از دلایل آن کاهش بارندگی و کم شدن پوشش گیاهی بود، اما امسال به دلیل بارندگی‌های بهتر وضعیت پوشش گیاهی بهبود یافته و مناطق متعددی با خطر آتش سوزی روبه روست.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان خاطرنشان کرد: چالش‌های استان اصفهان متعدد است، برای مثال ۹۸ درصد مساحت استان از کم آبی رنج می‌برد و با خشکی ۵۰ درصد از چاه‌ها و چشمه‌ها مواجهیم و این روزها آبرسانی به ۳۶۰ روستا با تانکر انجام می‌شود.

شیشه فروش ادامه داد: وزش بادهای گرم که خطر حریق را افزایش می‌دهد تا آخر مهر امسال ادامه دارد لذا هرس و زدودن پوشش گیاهی خشک بویژه در کنار معابر و جاده‌ها برای جلوگیری از آتش سوزی اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه عشایر استان در ۵۰۰ نقطه مستقرند، گفت: توزیع آبگرمکن خورشیدی و دیگر لوازمی که وابستگی به چوب جنگل را کم می‌کند از اهمیت بالایی برخوردارست.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان تصریح کرد: از طرفی لازم است که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری با برگزاری دوره‌های توجیهی برای مدیران تورهای گردشگری، نکات لازم در باره خطرات آتش افروختن در عرصه‌های طبیعی و دیگر موارد آموزشی را ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰. ۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹. ۸ میلیون هکتار را عرصه منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

استان اصفهان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.