استان در محاصره ۴۰ کانون تشدید آلودگی  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، علت تشدید آلودگی هوای این منطقه را در سالجاری فعال شدن کانون‌های گرد و غبار عنوان کرد و گفت: این وضعیت به دلیل فعال بودن حدود ۴۰ کانون گرد و غبار است که درپی تداوم خشکی زاینده رود به وجود آمده است. شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان در مهر امسال […]

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، علت تشدید آلودگی هوای این منطقه را در سالجاری فعال شدن کانون‌های گرد و غبار عنوان کرد و گفت: این وضعیت به دلیل فعال بودن حدود ۴۰ کانون گرد و غبار است که درپی تداوم خشکی زاینده رود به وجود آمده است.

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان در مهر امسال به مدت ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بحران خشک‌سالی و تحت تأثیر قرار دادن بیش از ۹۵ درصد مساحت استان و همچنین کم‌بارشی و کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها از مهر گذشته تاکنون به آلودگی هوا در استان دامن زده است.

وی اظهار داشت: درمجموع از ابتدای سال تاکنون کلان‌شهر اصفهان و شهرهای اطراف آن ۹۰ روز آلوده را به دلیل فعالیت کانون‌های گردوغبار پشت سر گذاشتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در استان به مجموع ۱۹ کانون گردوغبار شناسایی‌شده بیش از ۱۴ کانون نقطه‌ای دیگر در تابستان امسال افزوده شد که همین امر منجر به این شد که تنها اول پاییز ۱۰ روز هوای اصفهان در شرایط ناسالم قرار بگیرد.

وی بابیان اینکه در بهار امسال، بارش چندانی در استان صورت نگرفت گفت: در نیمه دوم سال نیز با پدیده وارونگی هوا مواجه خواهیم شد که همراه با افزایش گردوغبار به آلودگی هوای این منطقه منجر می‌شود.

شیشه‌فروش، به اقدامات لازم برای کاهش روزهای آلوده در ۶ ماهه دوم سال اشاره کرد و گفت: خروج خودروهای فرسوده، انجام مستمر پایش کیفیت هوا و به‌روزرسانی ایستگاه‌های سنجش هوا می‌تواند تا حدودی به کنترل این وضعیت کمک کند.

وی انجام تعهد دستگاه‌های متولی دیگر ازجمله منابع طبیعی در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های گردوغبار و همچنین احیای زاینده‌رود توسط وزارت نیرو باید همچنان در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: از سویی با توجه به نقش صنایع شامل شهرک‌های صنعتی، نیروگاه‌ها و دیگر بخش‌ها به‌عنوان منابع آلاینده هوا گفت: باید استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها با تأمین گاز پایدار توسط وزارت نفت متوقف شود.

بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، اصفهان در بین هشت کلان‌شهر ایران (شامل تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، شیراز و اراک) رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.

عوامل متعددی در سال‌های گذشته برای منشاء آلودگی هوای اصفهان نام‌برده شد ازجمله صنایع بزرگ و کوچک آلاینده، کانون‌های گردوغبار در مناطق کویری داخل و خارج استان، خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، تردد خودروهای دودزا، تکثر خودروهای تک‌سرنشین، استفاده از سوخت مازوت و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز.

باوجودی که در سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی برای مقابله با این پدیده ازجمله طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان اجرا شد اما به گفته کارشناسان، اجرا نشدن مصوبه‌ها و نبود مدیریت یکپارچه و تحقیقات علمی جامع و کامل برای حل آلودگی هوا باعث شد تا این کلان‌شهر هرچه بیشتر در سیاهه آلودگی هوا فرورود و وضع آن‌قدر بغرنج شود.

 مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی اصفهان در اطلاعیه‌ای با صدور هشدار سطح زرد برای روزهای اخیر، نسبت به خیزش گردوخاک درنتیجه وزش باد به نسبت شدید تا شدید، احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای تا روز دوشنبه هفته جاری خبر داد.