استاندارد باید به مطالبه ملی تبدیل شود تا بتواند عملکرد موفقی داشته باشد

مدیرکل استاندارد اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام اینکه شاخص‌های در نظر گرفته شده برای استانداردها در راستای رونق تولید است، گفت هدف ما کیفی سازی رونق تولید، تأمین نیاز داخل و همچنین افزایش صادرات به بازارهای جهانی است، از این رو استاندارد باید به مطالبه ملی تبدیل شود تا بتواند عملکرد […]

مدیرکل استاندارد اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام اینکه شاخص‌های در نظر گرفته شده برای استانداردها در راستای رونق تولید است، گفت هدف ما کیفی سازی رونق تولید، تأمین نیاز داخل و همچنین افزایش صادرات به بازارهای جهانی است، از این رو استاندارد باید به مطالبه ملی تبدیل شود تا بتواند عملکرد موفقی داشته باشد.

محمود فرمانی با تاکید بر اینکه با توسعه فرهنگ توجه به استانداردسازی هزینه‌های استاندارد نیز کاهش پیدا می‌کند، گفت: ترویج فرهنگ استاندارد سازی امنیت روانی جامعه را نیز تقویت می‌کند.وی گفت: در تدوین استانداردهای ملی، ذینفعان مختلفی وجود دارد و استاندارد سندی علمی، مدون و مورد پذیرش اکثر افرادی است که در آن ذی نفع هستند و به صورت یک طرفه و با اجبار تدوین نشده است، فرمانی ادامه داد سازمان استاندارد ایران تنها سازمانی است که اسناد خود را به شکل رایگان در اختیار جامعه هدف قرار می‌دهد وتاکنون۳۳  هزارو ۹۶۷ عنوان استاندارد در کشور تدوین شده است.

واحد تولیدی و آموزشی در اصفهان واحدهای نمونه کشوری استاندارد شدند

مدیر کل استاندارد اصفهان با بیان اینکه در سال جاری یک واحد تولیدی و یک واحد آموزشی موفق به دریافت مقام نمونه کشوری شده‌اند، افزود: همچنین ۱۸ واحد تولیدی نیز رتبه نمونه استانی را دریافت کرده‌اند. وی ادامه داد  هفت واحد در استان به عنوان واحد شایسته تقدیر معرفی شدند.

فرمانی با اعلام اینکه در شش ماه نخست امسال در حوزه تدوین استانداردهای جدید ۱۲۲ مورد انجام شده است، ادامه داد: ۱۱۳ مورد پرونده در خصوص رعایت استاندارد اجباری رسیدگی شده است. مدیر کل استاندارد اصفهان با اعلام این مطلب  که  استاندارد مبنای قضاوت و داوری در خصوص کیفیت کالاها برای صادرات و واردات است، گفت: این سازمان بر روی اجرای استانداردها، ایمنی آسانسورها، شهربازی‌ها، باسکول‌های سبک و سنگین در اصناف و نازل‌های سوختی و عیارسنجی فلزات گرانبها به عنوان تنها مرجع نظارت است.

وی  همچنین با بیان اینکه در شش ماه امسال سه هزار و ۳۶۴ مورد بازرسی از واحدهای تحت پوشش انجام شده است، افزود: نظارت و بازرسی از ۴۶۹ شهربازی و ۲۰۰ بازرسی از برچسب‌های کنترل انرژی در سطح بازار اصفهان انجام شده است. فرمانی به بازرسی و سنجش دو هزار و ۴۰۰ نازل سوخت، ۸۵۰ باسکول سبک و سنگین و ۷۰۰ ترازو در واحدهای صنفی اشاره کرد و افزود: همچنین در این بازه زمانی از ۱۷۳ نمونه مصنوع طلا نمونه گیری شده است

۴۴ جایگاه سوخت «سی ان جی» در اصفهان ناایمن بود

وی همچنین به سنجش ۱۸۲ نازل «سی ان جی» در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که در سال جاری و از مرداد ماه تاکنون ۷۳ مورد بازرسی از جایگاه‌های سوخت «سی ان جی» انجام شده است که از این تعداد ۲۷ جایگاه تأیید ایمنی گرفتند. مدیرکل استاندارد استان اصفهان اضافه کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته است مشخص شد که ۴۴ جایگاه سوخت «سی ان جی» در سطح استان اصفهان دارای تا ایمنی‌های کم خطر و پرخطر بودند که از این تعداد دستور قطع گاز ۳۷ جایگاه صادر شد و در این خصوص در ۳۱ جایگاه این موضوع اعمال شد.

وی تصریح کرد: تا کنون از ۳۱ جایگاهی که قطع گاز شدند ۱۷ جایگاه موفق به دریافت تأیید ایمنی شدند و هنوز ۱۴ جایگاه مجوز ارائه خدمات را ندارند.

فرمانی  همچنین در خصوص نظارت بر استانداردهای ماسک‌های توزیع شده در بازار ابراز داشت: در این زمینه هنوز استاندارد واحدی نداریم و تدوین این استاندارد در دستور کار است.

برای نظارت بر آسانسورها ضمانت اجرایی لازم را نداریم

وی با بیان اینکه در زمینه نظارت بر استانداردهای آسانسورها اداره استاندارد ضمانت اجرایی لازم را ندارد، تصریح کرد: در این زمینه باید توجه داشت که ما تنها امکان نظارت بر ساختمان‌های در حال ساخت را داریم و ساختمان‌های ساخته شده از قبل را نمی‌توانیم نظارت کنیم.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در خصوص ایمن‌سازی آسانسور در بیمارستان‌های اصفهان نیز گفت: در این زمینه چون همه بیمارستان‌های اصفهان تا قبل از سال ۸۲ ساخته شده‌اند امکان نظارت بر روی آنها را نداریم اما با آنها مکاتبه کرده‌ایم تا برای حفظ جان استفاده کنندگان ایمنی لازم را رعایت کنند

وی در خصوص برخوردهای صورت گرفته با واحدهای تولیدی متخلف نیز گفت: در شش ماهه امسال ۱۹ واحد تولیدی به دادگاه معرفی شده، ۸۴۴ واحد تذکر گرفته‌اند و ۷۳ مورد رسیدگی به شکایت داشتیم