از کمک ۵۰۰ هزاری تا خلق ثروت

فرزانه مستاجران تحلیل اخبار کسب و کار این هفته را از یک خیر حمایتی آغاز می کنیم. ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان در نظر دارد از این پس بخشی از هزینه های مربوط  به دوره ها و سیمنار های خلاق را تامین کند. اما این هزینه شامل حال چه نوع دوره ها و سمینارهایی […]

فرزانه مستاجران

تحلیل اخبار کسب و کار این هفته را از یک خیر حمایتی آغاز می کنیم. ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان در نظر دارد از این پس بخشی از هزینه های مربوط  به دوره ها و سیمنار های خلاق را تامین کند. اما این هزینه شامل حال چه نوع دوره ها و سمینارهایی خواهد شد؟ و چرا از این طرح استقبال نشده است؟

این برنامه با هدف توانمندسازی شرکت های تجاری و کارآفرین در صدد کمک برای رواج اقتصاد پویا در کشور است. در این برنامه ۵۰ درصد از هزینه‌ هر دوره آموزشی تا سقف ۵ میلیون ریال، به صورت کمک‌هزینه، پرداخت می‌شود. با توجه به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف کسب وکار که به عنوان شالوده اصلی برنامه‌های توانمندسازی، نقش مهمی در راستای رشد و بالندگی کسب‌وکارها به عهده دارد. این ستاد درصدد است با هدف حمایت از شرکت‌های خلاق، از حضور مدیران و پرسنل بیمه شده این شرکت‌ها در برنامه‌های آموزشی مختلف حمایت به عمل آورد. هر چند هر نوع کمکی و به هر میزانی به کسب وکار در کشور میتواند تاثیرات ارزنده ای داشته باشد اما بانگاهی به شرایط این پشتیبانی در میابیم که متقاضیان باید هفت خان رستم را بگذرانند تا نهایتا ۵۰۰ هزار تومان دریافت کنند! در شرایط برنامه آمده است هزینه‌ هر دوره آموزشی تا سقف ۵ میلیون ریال، برای  مدیران و پرسنل بیمه شده این شرکت‌ها در برنامه‌های آموزشی مختلف حمایت به عمل می آورد. کدام شرکت خلاقی این روزها توانایی بیمه کردن پرسنل خود را دارد ؟  اگر هم چنین شرکت هایی وجود داشته باشد مسلما نیاز به کمک ۵۰۰ هزار تومانی دولت نخواهند داشت زیرا درد سرهای گرفتن این مبلغ و اثبات اهراز شرایط آن بیش از اینها هزینه و زمان بر خواهد بود!

اما در قسمت بعدی تحلیل کسب و کار های، کارآفرینانه این هفته به خبری از برگزاری ۱۰۰ استارت آپ  به صورت همزمان خواهیم پرداخت. رویدادی که قرار است با ۱۰۰ شرکت استارت آپی در یزد برگزار شود اما تا کنون بیش از ۱۴۰ شرکت در آن ثبت نام کرده اند. جذب سرمایه از مهم ترین دلایل شرکت های کارآفرینانه در این رویداد هاست. مدیران تیم‌ها با ثبت نام و شرکت در این رویداد می‌توانند علاوه بر استفاده از خدمات آموزشی که برای آنها درنظر گرفته شده، برای اجرای ایده خود نیز سرمایه جذب کنند. تاکنون در استان‌های زیادی این رویداد برگزار شده و با اجرای ۱۲ رویداد در کشور، ۳۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها جذب شده است.

“امروزه با جهانی روبرو هستیم که سرعت تغییرات آن از منظر تغییرات تکنولوژیکی، اقتصادی، صنعتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و … بسیار بالا بوده، به طوری که بشر گاهی اوقات نمی تواند خود را به آن برساند. در عین حال این تغییرات با پیچیدگی های بسیار زیاد همراه است. قیمت طلا، ارز، مسکن، خودرو و …، بازارهای مالی چیست و چطور می توان در آن سرمایه گذاری کرد؟ شاخص بورس در این لحظه چند هست؟ در آینده با چه قیمت هایی روبه رو هستیم؟ اینها به داشن کافی ما ربط پیدا می کند. میزان ثروت ما به دانش ما ارتباط دارد.” این نوشته قسمتی از یک کتاب تازه متولد شده در ایران است که محور بحث آخرین قسمت از اخبار کسب و کارمان در هفته جاریست.

در این کتاب که به تازگی  به نام ” مربی ثروت” ترجمه شده است ، یک خانواده ورشکسته با رهنمون های یک مربی توانایی بازگشت دوباره به روزهای اوج و ثروتمندی خود را پیدا می کنند. بردلی جی ،سگارس در این کتاب نشان داده که خلق ثروت یک شبه نیست اما در عین حال اگر تلاش و پشت کار وجود داشته باشد کار چندا سختی هم نمیتواند باشد.