از مشاغل خانگی تا استارت آپ

 فرزانه مستاجران در این روزهای کرونایی امن ترین مکان برای هر فعالیتی خانه است به همین دلیل در اولین قسمت از تحلیل اخبار کسب و کار این هفته به بررسی مسائل مربوط به مشاغل خانگی میپزدازیم. به نظر می رسد در تمام جهان  به علت  شیوع ویروس کرونا ، مشاغل تا حد امکان به داخل […]

 فرزانه مستاجران

در این روزهای کرونایی امن ترین مکان برای هر فعالیتی خانه است به همین دلیل در اولین قسمت از تحلیل اخبار کسب و کار این هفته به بررسی مسائل مربوط به مشاغل خانگی میپزدازیم.

به نظر می رسد در تمام جهان  به علت  شیوع ویروس کرونا ، مشاغل تا حد امکان به داخل خانه ها کشانده شده است اما در ایران مشاغل خانگی هم به دلیل مشکلات فراوانی که بر سر راه مجوز و تسهیلات و دیگر مایحتاج ضروریشان وجود دارد ، مجبور هستند به طور مداوم بیرون از خانه  درگیر بروکراسی اداری باشند.

یکی از عمده ترین مشکلات سر راه مشاغل خانگی ، گرفتن مجوز است که نقطه شروع واگذاری تسهیلات به این نوع کسب و کار است و تا هر یک از مشاغل خانگی مجوز کسب و کار نداشته باشند نمیتوانند برای گرفتن تسهیلات از دولت اقدام کنند. قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از جمله قوانینی است که سالهاست تصویب شده است، اما به دلیل اجرای ناقص، تا کنون نتوانسته  باری از روی دوش کشور بردارد.

مسلما به جهت رفع مشکلات کسب‌کار و اشتغال آحاد مختلف مردم بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها اولویت دارد و ضروری است. درواقع زمینه‌ها و رشته‌های جدید و امروزی و نیز سنتی با توسعه بیشتر و گسترش بیشتر و رشد و پیشرفت ارتقای کمی و کیفی این فعالیت‌ها زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کرد. رییس ستاد حمایت از مشاغل خانگی هم در چند روز گذشته از تاثیر مشاغل خانگی بر اشتغال در زمان کرونا صحبت کرده  وگفته  باتوجه به تجارب خوب بدست آمده از اجرای طرح پایلوت که از اواخر سال قبل آغاز شد ،این طرح در ۳۰ استان دیگر در مرحله شناسائی ظرفیت‌ها و مزیت‌هاست که مرحله دوم این طرح نیز در آغازین مراحل خود است و برای متقاضیان مشاغل خانگی نیز فراخوان داده‌شده و افراد زیادی نیز ثبت‌نام کرده‌اند و بعد از آن مراحل مشاوره و هدایت و آموزش آنها دنبال می‌شود. وی خبر از تمدید مهلت ثبت نام در این طرح به مدت یکماه دیگر داده است.

-کتاب خوانی عادت افراد موفق در کل دنیاست. این روزها که هیجانات مردم در بورس باعث متضرر شدن بسیاری از سرمایه گذاران عمده و خرد در این رشته ی اقتصادی شده است ، کتابی با عنوان «فراسوی ترس و طمع: درک مالی رفتاری و روان شناسی سرمایه گذاری» تالیف هرش شفرین ترجمه مهدی ملک پور توسط انتشارات دنیای اقتصاد در ۵۶۱ صفحه منتشر شده است. این کتاب درباره تشخیص تاثیر روان شناسی بر فرد، بر دیگران و در مقیاس بزرگتر بر محیط مالی است. فراسوی ترس و طمع، نخستین کتاب جامع درباره مالی رفتاری است که تاثیر اعمال ناخودآگاه و کنش های هیجانی را بر تصمیم گیری های اقتصادی بررسی می کند. در این کتاب، تاثیر انگیزش های روانی بر کنش های اقتصادی بررسی و نشان داده شده است که پاره ای توهم های ادراکی مانند اعتماد به نفس بیش از حد، کسانی را به سودای غلبه بر بازار گرفتار می کند و تمنای ثروتمند شدن از طریق سیطره بر کارکردهای بازار، آنان را به ورطه هولناک خطای محاسبه می کشاند.

-اما به عنوان آخرین خبر از اخبار کسب و کار این هفته ،راه‌اندازی استارتاپ‌های خلاق توسط دانشجویان فنی و حرفه‌ای را بررسی می کنیم و امیدوار این اخبار آغازی باشد برای نهادینه کردن قدرت و حس کارآفرینی از سنین کم و برای همه اقشار از جامعه تا در سالهای آتی به جامعه ای پویا و خلاق دست یابیم. این توافق برای هم‌افزایی بیشتر این ستاد و دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در راستای تامین حمایت‌های اجرایی و مالی برای فعالان و شرکت‌های خلاق تدوین شده است. بر اساس این توافق  دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه فنی وحرفه‌ای می‌توانند با تاسیس استارتاپ و شرکت‌های خلاق و فرهنگی در رشته‌های مختلف حوزه صنایع نرم، خلاق و فرهنگی، آموزش‌های خود را به شکلی عملی به کار گیرند.