از صعود شاخص بورس خوشحال نباشید!

فرزانه مستاجران دل خوش از آنیم که حج میرویم، غافل از آنیم که کج میرویم….  این روزها کمتر کسی پیدا می شود در بورس سرمایه گذاری نکرده باشد. بازار بورس روز به روز صعود شاخص دارد و افراد با توجه به تجربه  و علمی که  راجع به بورس دارند ، کم و بیش از سود […]

فرزانه مستاجران

دل خوش از آنیم که حج میرویم، غافل از آنیم که کج میرویم….

 این روزها کمتر کسی پیدا می شود در بورس سرمایه گذاری نکرده باشد. بازار بورس روز به روز صعود شاخص دارد و افراد با توجه به تجربه  و علمی که  راجع به بورس دارند ، کم و بیش از سود برخوردار شده و خوشحال می شوند اما آیا قدرت خرید هم افزایش می یاید؟

چند روزی است که شاخص بورس رشد چشمگیری داشته است. شاخص کل بورس در معاملات صبح دیروز با  بیش از ۲۴ هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و ۷۴۲ میلیون و ۷۶۹ واحد رسید. اما در همین حوالی بازار با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شد و این مساله موجب شد که بازار با این عدد دست و پنجه نرم کند. حجم معاملات نیز در همان ساعات اولیه معاملات به بالای ۶ میلیارد سهم رسید.

از طرفی دیگر قیمت خودرو ، سکه ، دلار، گوشی موبایل و مایحتاج روزانه مثل بستنی هم چند برابر شد تا قدرت مردم تحلیلی دوباره رود. با این وجود بالا رفتن شاخص بورس هیچ علتی جز بی ارزش شدن پول ملی ما ندارد. و ما همچنان خوشحال از صعود شاخص بورس هستیم(دل خوش از آنیم که حج میرویم، غافل از آنیم که کج میرویم).

در اوایل هفته جاری فیلمی از کارکنان یک صرافی در یکی از پاساژهای تهران منتشر شد که در آن هجوم مردم برای خریدن دلار ۲۱ هزار تومانی را به نمایش گذاشته است. شاید در ابتدای امر این فیلم باعث خنده شود اما متاسفانه این صحنه ها نمایانگر  درد و رنج اقتصادی مردم کشورمان است. تفاوت بهای دلار در صرافی‌ها و بازار آزاد برخی از مردم را وادار کرده است سرمایه خود را در خرید و فروش دلار به کار بیندازند. هر چند خریدن چیزی در حدود ۲۰۰۰ دلار با هر کد ملی به دست‌کم ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان سرمایه نیاز دارد اما بازگشت آن با حاشیه سود دو سه میلیونی، آنی است و زیان و سوخت و سوز هم ندارد. البته ما بارها از نقش دلالان در افزایش قیمت اجناسی چون دلار شکایت کرده ایم و  باورپذیر است که گروهی با دلار سوداگری می‌کنند اما باید پذیرفت خیلی‌ها هم با خریدن دلار و بردن سود یکی دو میلیونی می‌خواهند گره از کار فروبسته زندگی‌های خود بگشایند.

در دنیایی که داشتن پول برابر شده با داشتن شان و منزلت اجتماعی،سلامتی ، داشتن خانواده و…. همه چیز ،  مسلما همه افراد سعی بر بدست آوردن پول بیشتری خواهند داشت. یکی از مهمترین چیزهای زندگی هر انسان پول شده  است. پول می‌تواند فقر، بیماری و بی‌خانمانی را از بین ببرد. با این حال، پول، چیزی بیشتر از یک تکه کاغذ نیست. پول به تولید و بهره‌وری مرتبط است و با رشد میزان پول‌های چاپ شده، ما دیدگاه درست نسبت به پول را از دست داده‌ایم. زیرا ارزش زمانی پول کشور ما روز به روز کمتر می شود و ما همچنان خوشحال هستیم که در بورس سود کرده ایم!  مفهوم “ارزش زمانی پول” به زبان ساده یعنی اینکه مقدار پولی که شما الان در اختیار دارید، در آینده چقدر ارزش خواهد داشت. افزایش نقدینگی و پول در جیب مردم به جای سرمایه‌گذاری در بخش تولید یا خدمات باعث افسار گسیختگی اقتصاد کشورمان شده است و اگر سیاست درستی در جهت هدایت این نقدینگی به سمت تولید نشود به زودی شاهد فروپاشی اقتصاد کشور خواهیم بود. آن وقت با پولهایی که در بازارهای کاذبی چون بورس و دلار بدست آورده ایم نان هم نمیتوانیم بخریم! پس تا دیر نشده دست به دست هم دهیم تا تولید کشور را بهبود داده و از این میزان تورم و بیکاری رهایی یابیم.