از ساخت ویلچر ۵ کیلویی تا تبلت نابینایان

اسکلت بیرونی برای معلولان، ویلچر ۵ کیلوگرمی، دست مصنوعی هوشمند و تبلت ویژه نابینایان از جمله وسایلی است که به همت دانش‌بنیان‌ها ساخته و وارد بازار شده است

دانش‌بنیان‌ها همواره در تلاشند تا باری از دوش جامعه برداشته و در راستای اعتلای هرچه بیشتر کشور قدم بردارند. این بار آنها با ورود به حوزه تجهیزات توانبخشی رسالت خود را به انجام رسانده‌اند؛ اسکلت بیرونی برای معلولان، ویلچر ۵ کیلوگرمی، دست مصنوعی هوشمند و تبلت ویژه نابینایان از جمله وسایلی است که به همت دانش‌بنیان‌ها ساخته و وارد بازار شده است.
به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، گاهی راه رفتن یا حرکت دادن انگشتان دست که به نظر خیلی‌ها کاری بسیار معمولی و طبیعی است، برای بسیاری از معلولان به یک آرزو و رویا تبدیل شده است. حالا محققان توانمند ایرانی در قالب شرکت های دانش بنیان این رویا را تحقق بخشیده اند.

اسکلت بیرونی پایین‌تنه با یک پنجم قیمت نمونه خارجی
یکی از دانش بنیان ها ربات اسکلت بیرونی توانبخشی را با استفاده از چهار موتور الکتریکی پرقدرت در مفاصل لگن و زانو تولید کرد.
این ربات قادر است پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی گوناگون و سرعت‌های مختلف حرکت دهد.
این محصول با یک پنجم قیمت نمونه خارجی عرضه شد.

ویلچر ۵ کیلویی
ویلچری فوق سبک با وزن فقط ۵ کیلوگرم و با الیاف کربنی نیز از دیگر دستاوردهای محققان ایرانی است که در کشورمان ساخته و وارد بازار فروش شده است.
قدرت مانور این ویلچر قابل رقابت با نمونه های روز جهان است و وزن پایین آن باعث می شود که فرد توانیاب یا همراه او با مشکلات بسیار کمتری برای جابجایی ویلچر مواجه باشند.

دست مصنوعی هوشمند
طراحی و ساخت دست و انگشتی هوشمند که با سیگنال های مغزی حرکت می کنند نیز به همت محققان داخلی ساخته و در اختیار توانیابان و حتی جانبازان جنگی شده است.
متخصصان یک شرکت دانش بنیان برای افراد معلول و مصدوم از ناحیه مچ، آرنج و بازو این محصول را تولید کرده اند.
این محصول به گونه ای طراحی شده است که با اراده فرد، انگشتان دست الکترونیکی به راحتی و با شکلی طبیعی باز و بسته می شود.

ساخت تبلت نابینایان
یک شرکت دانش بنیان دیگر نیز تبلتی را برای نابینایان طراحی و تولید کرده است. این تبلت با قیمتی بسیار کمتر از نمونه خارجی عرضه شده است. از مزایای این محصول پشتیبانی از زبان فارسی و کیفیت بهتر نسبت به نمونه خارجی است.این محصول برای نابینایان ساکن مناطق کم‌برخوردار کشور به صورت رایگان ارسال شده است.