از جراحی کیست تخمدان تا سفر به دیار باقی

اینبار بیمارستان ۹ دی خمینی شهر خبرساز شد.معمای مرگ سهیلا. از جراحی کیست تخمدان تا سفربه دیار باقی

” الو روزنامه…؟”

“بله، بفرمائید”

” ببخشید، می خواستم موضوع یه مرگ مشکوک رو که تو بیمارستان ۹ دی خمینی شهر اتفاق افتاده بهتون اطلاع بدم، گفتند به شما بگیم”

” خواهش می کنم، ماجرا چیه؟ باید با سند و مدرک باشه وگرنه قابل انتشار نیست”

” بله خدمتتون توضیح میدم”…

این دیالوگ ها شروع پیگیری یک ماجرای تلخ دیگر در حوزه درمان و سلامت کشور، اینبار درمرکز درمانی ۹ دی شهرستان خمینی شهر اصفهان بود. از جمله حوادث و واقعیات حیطه علوم پزشکی که گفته می شود به صفر رساندنش تقریبا جزو محالات است.

پس از انجام بررسی های مقدماتی، پای صحبت های خواهر متوفی نیز نشستیم. او درباره آنچه رخ داده بود اینگونه توضیح داد: درتاریخ نهم تیرماه امسال سهیلا خواهرم دربیمارستان ۹ دی خمینی شهربرای عمل لاپاراسکوپی کیست تخمدان پذیرش شد. ساعت ۹ و ۲۰ دقیقه صبح به اتاق عمل رفت. با توجه به اینکه یک عمل خیلی ساده لیزری بود اما جراحیش تا ساعت ۱ ظهر طول کشید. معلوم نیست دکتر معالجش یعنی خانم…حین عمل دچار چه اشتباهی شده و آیا رگی از سهیلا پاره شده بود یا علت چیز دیگری بوده هنوز نمی دانیم به هر ترتیب خواهرم حین عمل دچار خونریزی بسیار شدید می شود که مرتب به او خون وصل کردند.

وی توضیحاتش را اینگونه ادامه داد: ساعت ۱ ظهر سهیلا را از اتاق عمل بیرون آوردند. خودم همراهش بودم اما اصلا حال عمومی خوبی نداشت. به بخش منتقل شد و تا ساعت ۴ و نیم الی ۵ عصر حال بسیار بدی داشت. شکمش خیلی متورم و باد کرده بود و نمی توانست نفس بکشد. هرچه پرستاران را صدا می زدم می آمدند می گفتند” به خاطر داروی بیهوشی است” بعد مسکن تزریق می کردند و می گفتند ” خوب می شود “، ولی ساعت ۵ و نیم بود که از دهان خواهرم کف خارج شد و ایست قلبی کرد. همه دکترها دورش جمع شدند و خواهرم را احیا کردند و دکترش هم آمد و مجددا ساعت ۶ بعدازظهر همان روز به اتاق عمل بردندش. دوباره دراتاق عمل ایست قلبی کرده بود، می گفتند دچار خونریزی شدید شده و ما هنوز علتش را نمی دانیم. با این حال همان شب در فاصله عمل دوم یعنی ساعت ۱۱ و نیم دکترش از اتاق عمل بیرون آمد و گفت “حال دخترتان خوب است و الان می آورندش بیرون”. ولی ساعت ۱ از اتاق عمل آوردند بیرون و مستقیما به آی سی یو منتقل شد. دکترش گفت ” یک شب در آی سی یو باشد و فردا به بخش منتقل می شود”. فردا صبح به امید اینکه سهیلا را به بخش انتقال می دهند پشت درب آی سی یو رفتیم اما گفتند بیمارتون حالش خوب نیست و اجازه ملاقات نمی دادند.

خواهر بیمار متوفی در بیمارستان ۹ دی خمینی شهر ادامه داد: هر طور بود خواهش کردیم اجازه بدهند خواهرمان را ببینیم. سهیلا اصلا حالش خوب نبود، بدنش ورم زیادی داشت، سر و صورتش بزرگ شده بود و تمام بدنش خیلی متورم بود. هوشیاری داشت اما حال خوبی نداشت. هرچه به دکترها می گفتیم علت ورمش چیست جواب می دادند به خاطر داروی بیهوشی است. آنروز را در آی سی یو بود و فردایش وقتی رفتیم ملاقات ورم بدنش بیشتر شده بود، علت را می پرسیدیم مجددا می گفتند به دلیل داروی بیهوشی است. تا اینکه روز سوم بعد از عمل، از ما برای دیالیز سهیلا رضایت گرفتند. از این طرف و آن طرف فهمیدیم که کلیه هایش از کار افتاده و خود دکترش چیزی به ما نگفت. جلسه اول که دیالیزش کرده بودند سهیلا حین دیالیز دوباره دچار خونریزی بسیار شدید می شود و به خاطر اینکه استرس داشته بیهوشش می کنند.

او اظهار داشت: خودمان از بیرون برای سهیلا دکتر… متخصص کلیه را از اصفهان آوردیم تا ویزیتش کند. وقتی دکتر… وضعیت و مدارک خواهرم را دید گفت” هیچ جای سالمی در بدن این دختر نمانده”. یعنی کلیه هایش از کار افتاده بود ریه هایش آب آورده بود. درحالی که اصلا دکتر معالجش از اوضاع سهیلا به ما حرفی نمی زد و نمی گفت چه بلایی سرخواهرم آمده. دکتر معالجش چند مرتبه سهیلا را بیهوش و دیالیزش کرد اما کلیه هایش جواب نداد. آب ریه اش را کشیدند ولی هر روز حال خواهرم بدتر می شد. اجازه نمی دادند او را ببینیم و راجع وضعیتش به ما حرفی نمی زدند.

خواهر متوفی اینگونه ادامه داد: بالاخره تصمیم گرفتیم سهیلا را از بیمارستان ۹ دی جابجا کنیم. دکتر…متخصص داخلی را از بیمارستان صدوقی بالای سرش آوردیم تا درصورت امکان به بیمارستان صدوقی منتقلش کنیم. او هم وقتی سهیلا و اوضاعش را دید گفت” وضعیت داخلیش بسیار خراب است و اصلا نمی توان تکانش داد. یعنی طبق محاسباتی که دکتر… کرد تا صدوقی دوام نمی آورد. ولی همچنان دکتر معالج خواهرم و سایر دکترهای بیمارستان ۹ دی راجع وضعیت خواهرم به ما چیزی نمی گفتند و فقط هر روز می گفتند “خوب می شود و روبه بهبودی است”. اما سهیلا بدتر و بدتر شد و در حالی که ۸ روز از عملش می گذشت سهیلا دوباره خونریزی کرده بود ولی دکترها چیزی به ما نگفتند. حالش شدید بد شد، خودشان بیهوشش کردند و سهیلا به کما رفت و دیگر به هوش نیامد.

وی ادامه داد: از بیمارستان تقاضا دادیم تا سی تی اسکن مغزی بگیرند. جواب را به سه دکتر مغز و اعصاب نشان دادیم هر سه دکتر گفتند” مغز خواهرم به صورت مایع در آمده و دیگر هیچ فایده ای ندارد”. بعد وقتی علت را از خود خانم دکتر… پزشک معالج سهیلا پرسیدیم جواب درست و حسابی به ما نداد و دیگر این دکتر را دربیمارستان ندیدیم. از خود بیمارستان گفتند “مغزش ورم کرده اما خوب می شود”. بعد از چند روز هم اعلام کردند سهیلا دچار مرگ مغزی شده است.

او این نکته را هم یادآور شد: خواهرم قبل از اینکه برای بستری عمل کیست به ۹ دی برود هیچ گونه بیماری نداشت نه بیماری کلیوی نه تنفسی نه مشکل اعصاب داشت و نه هیچ بیماری دیگر یعنی حتی یک قرص مسکن هم مصرف نمی کرد.

وی ادامه داد: در بیمارستان کمیسیون پزشکی گرفتند و مرگ مغزی سهیلا را به ما اعلام کردند و دقیقا همان روز سهیلا دچار ایست قلبی شد و تمام کرد.

خواهر بیمار متوفی شده در بیمارستان ۹ دی خمینی شهر اصفهان درپایان صحبت هایش گفت: شکایتمان را از طریق نظام پزشکی، دادگاه و فرمانداری شهرستان خمینی شهر انجام دادیم و پرونده درحال پیگیری است. انتظار دیه از بیمارستان یا فرد دیگری هم نداریم و صرفا دنبال این هستیم که ببینیم چه اتفاقی برای سهیلا افتاد که سالم و با پای خودش به بیمارستان رفت اما کلیه و کبدش از کارافتاد، ریه اش آب آورد، مغزش ورم کرد و دست آخر هم مرگ مغزی اعلام کنند و هم ایست قلبی پیدا کند و جلو چشممان پرپرشود. درحالیکه سهیلا هیچ مشکل و بیماری جز همان کیست نداشت. ما می خواهیم بدانیم دراین بیمارستان چه اتفاقی برای خواهرم رخ داده است؟

خود پزشک معالج هم منتظر مشخص شدن علت مرگ بیمارش است

به دنبال آنچه بیان شده بود به سراغ علی اکبر جنگجو رئیس بیمارستان مذکور نیز رفتیم تا صحبت های ایشان را هم بشنویم. وی با تائید وقوع این حادثه گفت: موضوع از طریق نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در حال بررسی است. با توجه به اینکه این یک کار تخصصی و فنی است یکی دو کمیسیون برای بررسی تشکیل شده تا مشخص شود چه عللی باعث بروز این مساله شده است.

وی افزود: جلسات مختلفی برگزار شده اما هنوز به جمع بندی نرسیدیم، البته نمونه پاتولوژی و پزشکی قانونی هم باید مورد بررسی قرار گیرد. درمجموع دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان و نظام پزشکی در حال انجام کارهای کارشناسی و تحقیقاتی لازم هستند تا مشخص شود آیا قصوری صورت گرفته یا خیر. بنابراین نمی توان به این سادگی نظری داد و حتما باید بررسی های دقیق صورت گیرد.

جنگجو با بیان اینکه ” ماهم نمی دانیم علت چه بوده و باید تا حصول نتایج صبر کنیم” بیان داشت: خانواده مرحومه به بنده مراجعه کردند و گفتم که صبر کنند تا بررسی های تخصصی انجام و نتیجه نظام پزشکی و علوم پزشکی و پزشکی قانونی اعلام شود.

وی در پاسخ به اینکه پروسه بررسی ها چه مدت طول می کشد، گفت: اطلاعاتی که خواسته اند را در اختیارشان قرار دادیم تا بررسی کنند حال اینکه چند جلسه طول بکشد به مراجع ذی ربط بستگی دارد.

رئیس بیمارستان ۹ دی خمینی شهر همچنین در پاسخ به اینکه ” خانواده متوفی نسبت به عدم حضور پزشک معالج درب یمارستان پس از وقوع مرگ بیمار نیز معترضند، آیا شما پیگیر ماجرا بودید؟ ” گفت: بله جلسه ای با حضور خانم دکتر… پزشک معالج متوفی و خانواده شاکی برگزار شد و باهم صحبت کردند. خود خانم دکتر هم خیلی مصر هستند که علت مشخص شود و خودش هم می گوید” واقعا برایم مشخص نیست به چه علت فوت شده” و معتقد است این پرونده حتما به تیم کارشناسی و فوق تخصصی نیاز دارد.

پرونده در بخش های مختلف درحال بررسی است

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دیگر مسئولی بود که برای کسب اطلاعات بیشتر این پرونده طی تماس تلفنی به ما گفت: متاسفانه این اتفاق افتاده است و قرار شد جزئیاتش در کمیته های مختلف بررسی شود البته گزارش اولین کمیسیون را منتشرمی کنیم.

وی افزود: درکمیته مرگ و میر خود بیمارستان نیز جلسه ای تشکیل شده و تمام متخصصان مرتبط اعم از داخلی، زنان وزایمان و مغزو اعصاب هم حضور داشتند و بحث و بررسی صورت گرفت.  با توجه به اتفاقی که رخ داده بود نیاز بود در سطح معاونت درمان هم این موضوع پیگیری شود کل پرونده به معاونت درمان ارجاع شد و الان درمعاونت درمان جزئیاتش دردست بررسی است.

نجیمی اظهار داشت: همزمان با آن نظام پزشکی هم تحقیقات خودش را براساس مستندات پرونده انجام می دهد. گزارشی از کلیات پرونده برای رسانه ها ارسال می کنیم و توضیحات تکمیلی نیز به محض اینکه اعلام شد منتشر می گردد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دانشگاه به طور جدی دنبال علت است واگر خدایی ناکرده سهل انگاری رخ داده اعلام می کند و اگر نیاز باشد برخورد لازم را انجام می دهد. با این حال موضوع اندکی پیچیده است و قطعا به ورود تخصص های مختلف و بررسی دقیق نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در چنین مواقعی اگر خانواده ای هم علت مرگ بیمارشان را پیگیری نکنند کمیته مرگ و میر بیمارستانی تشکیل وعلت مرگ کاملا مورد بررسی قرار می گیرد. اینگونه نیست که اگر فردی درهربیمارستانی فوت شد و خانواده اش پیگیری نکنند این موضوع رها شود. قطعا هر موردی که رخ می دهد خود بیمارستان موظف است درکمیته مرگ و میر بررسی کند و باید گزارشش را به معاونت درمان دانشگاه اعلام کند. اگر قصور متوجه پزشک باشد حتما خانواده متوفی را برای اعاده حقشان مطلع می کنند.

دریاوفایی