از امروز شروع کنیم؟

فرزانه مستاجران مطابق شنبه های هر هفته امروز نیز با تحلیل اخبار کارآفرینی هفته ی خود را شروع می کنیم تا نیرو محرکه ای باشد برای روزهایی که درد پیش رو داریم . در هفته ای که گذشت برای اولین بار یک آسیایی جزء ۱۰ ثروتمند جهان قرار گرفت این ثروتمند هندی از ایلان ماسک […]

فرزانه مستاجران
مطابق شنبه های هر هفته امروز نیز با تحلیل اخبار کارآفرینی هفته ی خود را شروع می کنیم تا نیرو محرکه ای باشد برای روزهایی که درد پیش رو داریم . در هفته ای که گذشت برای اولین بار یک آسیایی جزء ۱۰ ثروتمند جهان قرار گرفت این ثروتمند هندی از ایلان ماسک موسسه تسلا پیشی گرفت . هرچند آمبانی تنها فرد ثروتمند آسیا نیست اما در چند سال گذشته هیچ آسیایی نتوانسته بود در رده بندی ده فرد ثروتمند جهان قرار گیرد. این خبر نشان می دهد در چند سال گذشته روند سود دهی در آسیا رو به افزایش است تا جایی که سرمایه گذاران بزرگ اروپایی و آمریکایی تمایل زیادی به افزایش سرمایه گذاری در آسیا داشته اند همچنین بورس در کشورهای پیشرفته آسیایی در سالهای گذشته روند رو به رشدی از خود نشان داده است.
طبق اطلاعاتBloomberg Billionaires Index، این فرد هندی در حال حاضر بعد از جف بزوس، بیل گیتس، برنار آرنو، مارک زاکربرگ، استیو بالمر، اورن بافت و لاری پیج قرار می گیرد.از آغاز سال جاری آمبانی درآمد خود را بیش از ۱۲ میلیارد دلار افزایش داده است. این اتفاق در ارتباط با رشد بهای سهام هلدینگ وی با نامReliance Industries است. در این هلدینگ شرکت های انرژی، پتروشیمی، نساجی، منابع طبیعی، خرده فروشی و ارتباطات از راه دور در سرتاسر هند قرار دارند. سهام شرکت بیش از دو برابر از ماه مارس رشد داشته است . بنابراین بیش از ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از چنین شرکت هایی مانند فیس بوک وSilver Lake بدست آورده است. به واسطه آمبانی امسال بیش از ۱۲ درصد معامله های انجام شده در منطقه آسیا-اقیانوس آرام در هند صورت گرفته که بالاترین شاخص از سال ۱۹۹۸ است.
جالب است بدانید در همین هفته که یک هندی به عنوان ده ثروتمند برتر جهان شناخته شده است یک جوان ایرانی هم به عنوان تاثیرگذارترین فرد در سراسر جهان معرفی شده است. وحید رجبلو از سوی کمیته بین المللی جوانان جهان به عنوان یکی از جوانان تاثیر گذار در سراسر جهان در فهرست ۲۰۲۰ جای گرفته است این اولین باری است که یک جوان ایرانی نامش در این فهرست جای گرفته است. سازمان مذکور سالانه ۱۰ رهبر جوان و کمتر از ۴۰ سال را از سراسر جهان به‌عنوان افراد تاثیر گذار انتخاب می‌کند. هر کدام از این افراد دستاوردهای خارق‌العاده‌ای را در حوزه رشد فردی، کسب‌وکار و کارآفرینی، اقدامات اجتماعی و همکاری‌های بین‌الملل دارند.. وحید رجبلو یک کارآفرین ایرانی با ۹۸ درصد معلولیت است که استارت‌آپ توانیتو را توسعه داده است. این جوان ایرانی طی چند سال گذشته با راه‌اندازی این پلت‌فرم آنلاین پلی ارتباطی میان توان‌جویان و خدمت‌رسانان ایجاد کرده و توانسته حدود هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کند. اخبار مذکور به خوبی نشان می دهد توانایی جسمی و حتی محدودیت جغرافیایی نم تواند عامل باز دارنده‌ی در برابر پیشرفت جوانان کشورمان باشد .هرچند تسهیل امور کسب و کار برای جوانان از مهمترین وظایف مسئولین در هر کشوری است اما با وجود تمام مشکلات هستند افرادی که از این فرصت ها نهایت بهره وری را داشته و بر این مشکلات به خوبی فائق آمده اند.
در پایان این گزارش هم از اشتغالی می گوییم که باعث ارز آوری بسیاری در چند ساله گذشته برای کشورمان شده است و هنوز هم جای پیشرفته بسیار زیادی در این صنعت وجود دارد. صنعت قالی بافی که امروزه به شکل بافت تابلو فرش در آمده است در بین خریداران فرش ایرانی با استقبال خوبی مواجه شده است. صنعت قالیبافی در درون خود چندین شغل جانبی از جمله رنگرزی، چله‌کشی، نقشه‌کشی، تهیه نخ‌های کرکی و ابریشمی و فروشندگی فرش دارد. بنابراین نقش فرش در اشتغالزایی و کسب درآمد برای بافندگان غیر قابل انکار است. صنعت فرش از لحاظ اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و تحصیل ارز نقش قابل توجهی در اقتصاد ایران دارد. این صنعت ضمن این که کمترین میزان ارزبری را دارد، کم هزینه ترین شیوه ایجاد اشتغال در کشور را نیز به خود اختصاص داده است. امروزه تعداد کثیری در این صنعت مشغول فعالیت هستند و بیشترین جمعیت شاغل در این صنعت را زنان تشکیل می دهند.
تفاوت افراد موفق و غیره تنها در شروع است. همه افراد موفق از جایی شروع کرده اند،در هر شکست تجربه کسب کرده اند ولی به کار خود ادامه داده اند. شاید امروز همان روز شروع برای ما باشد ….از امروز شروع کنیم؟