ازهمین جا که هستیم ،دلمان را آرام کن

فرزانه مستاجران هر سال این ایام پر بود از شور و شوق سفر، رفتن یا نرفتن، رسیدن یا نرسیدن و در آخر ختم می شد به اربعین و کربلا و زائرانی که با تنی خسته اما روح مملو از انگیزه رفته  و رسیده بودند به مولایشان. البته در این بین هر سال بودند مانند من، […]

فرزانه مستاجران

هر سال این ایام پر بود از شور و شوق سفر، رفتن یا نرفتن، رسیدن یا نرسیدن و در آخر ختم می شد به اربعین و کربلا و زائرانی که با تنی خسته اما روح مملو از انگیزه رفته  و رسیده بودند به مولایشان. البته در این بین هر سال بودند مانند من، بی همتانی که قسمتشان نمی شد این شور و شوق و این رسیدن. از ابتدایی ترین روزهای محرم عاشقان امام حسین (ع) تدارک مراسم عزای حسین (ع) را می دیدند و در بین ذکر ها و دعاهایشان مدام در دل می گفتند” آقاجان امسال بطلب مارا”

اما امسال از همان ابتدایی ترین روزهایش متفاوت بود. وقتی سر سفره هفت سین نتوانستیم همدیگر را در آغوش بگیریم ، وقتی نیمه شعبان را از پشت پنجره دیدیم و ماه رمضان تنها افطار و سحر کردیم و حتی عید فطر و غدیر و قربان را نتوانستیم جشن همگانی بگیریم و….. همه اینها بغضی شد در گلو تا به محرم رسیدیم. فقط خدا می داند برای بچه مذهبی ها چقدر سخت است نبودن زیر بیرق عزای حسین (ع) در این شبها و این روزها. هر چند هیئت ها کماکان برگزار شد اما بسیاری از ارادتمندان این خاندان به دلیل مشکلات جسمی و بیماری های زمینه ای از همین هیئت های با فاصله هم محروم شدند و این بغض باقی ماند….

به ماه صفر رسیدیم. هر سال این موقع ها در تلاطم رسیدن به موقع پاسپوت های خود بودیم. در تلاطم رسیدن به مرز و در آخر رسیدن به منبع عشق الهی” کربلا”. اما امسال جور دیگری خداوند برایمان رقم زده است. شاید امسال باید صبر زینبی داشته باشیم این بار امتحان الهی جور دیگر است . آیا سربلند از این امتحان بیرون خواهیم آمد  ؟ با این بغض های در گلو مانده چه کنیم؟

گفته می شود امسال نه تنها در ایران  به هیچ کس اجازه خروج به قصد پیاده روی اربعین داده نمی شود بلکه عراقی ها نیز پذیرای مسافران اربعین نخواهند بود .وزیر بهداشت عراق با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به کرونا و همکاری این کشور با همسایگان از جمله ایران درخصوص مبارزه با این ویروس تاکید کرد: عراق در روزهای آتی از هیچ مسافری استقبال نخواهد کرد. به گزارش بغداد الیوم، حسن التمیمی، وزیر بهداشت عراق روز یکشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا، عراق تصمیم گرفته است که از هیچ مسافر خارجی استقبال نکند. او تاکید کرد: کمیته عالی بهداشت عراق تصمیم گرفت طی روزهای آتی به جز هیات‌های دیپلماتیک از هیچ مسافر خارجی استقبال نکند. التمیمی گفت: برای تبادل اطلاعات درخصوص مبارزه با ویروس کرونا با کشورهای همسایه مانند ایران، سوریه، اردن، پاکستان و کویت در تماس هستیم. وزیر بهداشت عراق همچنین از اتخاذ تدابیر جدید بهداشتی برای مقابله با انتشار ویروس کرونا در عراق در ایام زیارت اربعین خبر داد. کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق نیز روز شنبه در جلسه خود در رابطه با ویروس کرونا اعلام کرده بود که این کشور امسال در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی پذیرای زائر از هیچ کشوری نخواهد بود.

هر چند سفر کربلا اجر اخروی فراونی دارد اما اگر یک قاتل به این سفر برود میتواند از گناه خود مبرا شود؟ مسلما خیر. بیماری کرونا ، بیماری منحوسی است که علاوه بر جان شما ، سلامتی بسیاری از افراد دیگر را به خطر می اندازد . چطور انتظار داشته باشیم امام حسین (ع) زیارتمان را قبول کند وقتی با سفرمان باعث انتشار این بیماری می شویم و چه بسا عامل مرگ یک یا چند نفر از مردم بی گناه! آقاجان امسال هم مثل هر سال رو سیاهیم از همین جا که هستیم السلام علیک میخوانیم ، خدا می داند شاید امسال که به دلیل حفظ جان دیگران از سفر کربلا خودداری کرده ایم زیارتمان بیشتر قبول شود.