ازدواج پنهانی از عواقب دخالت بیش از حد والدین

افراد در زندگی مشترک خود، انتظارات و نیازهای مختلفی دارند. اگر این انتظارات و نیازها با یکدیگر سازگار نباشد، زندگی مشترک پر از مشکلات و نارضایتی خواهد بود.

یلدا توکلی: ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی هر فرد است. تصمیمی که می‌تواند تأثیر عمیقی بر زندگی شخصی، اجتماعی و حتی اقتصادی فرد داشته باشد. بنابراین، انتخاب همسر و ازدواج با فرد مناسب، اهمیت بسیار زیادی دارد.اما متأسفانه، گاهی اوقات افراد تحت تأثیر عواملی مانند حرف مردم یا دلسوزی برای کسی، تصمیم به ازدواج می‌گیرند و این تصمیمات معمولاً عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال دارند.

ازدواج، یک پیوند مقدس است که باید بر پایه عشق، علاقه و احترام باشد. اگر ازدواج بر پایه عواملی مانند حرف مردم یا دلسوزی باشد، به احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد.بنابراین، قبل از ازدواج، حتماً به همه جوانب این تصمیم باید فکر کرد و مطمئن شد که انتخاب درستی انجام شده است.ازدواج با فرد نامناسب می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. یکی از عواقب ازدواج با فرد نامناسب، نارضایتی از زندگی مشترک است. افراد در زندگی مشترک خود، انتظارات و نیازهای مختلفی دارند. اگر این انتظارات و نیازها با یکدیگر سازگار نباشد، زندگی مشترک پر از مشکلات و نارضایتی خواهد بود.یکی دیگر از عواقب ازدواج با فرد نامناسب، خیانت است. افراد در زندگی مشترک خود، به دنبال عشق، علاقه و احترام هستند. اگر این نیازها در زندگی مشترک برآورده نشود، فرد ممکن است به دنبال آن‌ها در خارج از زندگی مشترک خود باشد.
طلاق، یکی از بدترین عواقب ازدواج با فرد نامناسب
طلاق، یکی از بدترین عواقب ازدواج با فرد نامناسب است. طلاق می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر زندگی افراد، خانواده و جامعه داشته باشد.ازدواج با فرد نامناسب می‌تواند باعث افسردگی افراد شود. افراد در زندگی مشترک خود، به دنبال آرامش و شادی هستند. اگر این نیازها در زندگی مشترک برآورده نشود، فرد ممکن است دچار افسردگی شود.ازدواج با فرد نامناسب می‌تواند باعث اختلالات روانی افراد شود. افراد در زندگی مشترک خود، به دنبال حمایت و امنیت هستند. اگر این نیازها در زندگی مشترک برآورده نشود، فرد ممکن است دچار اختلالات روانی مانند اضطراب و وسواس شود.
ازدواج اجباری نتیجه‌ای جز پشیمانی نخواهد داشت
فروغ نیلچی زاده یک روانشناس است وی معتقد است که ازدواج اجباری نتیجه‌ای جز پشیمانی نخواهد داشت. برخی والدین به جز ترغیب به ازدواج، روی ازدواج فرزندشان با فرد موردنظرشان تاکید می‌کنند. شما به عنوان پدر و مادر اگر قصد معرفی فردی را به جوان خود دارید یا می‌خواهید او را به ازدواج تشویق کنید، نظر خودتان را صرفا باید با یک پیشنهاد مطرح کنید تا هر گونه استنباط اجبار در ذهن جوانتان شکل نگیرد.وی افزود. وقت ازدواج فرزندتان طوری رفتار نکنید که او حس کند از خودش هیچ اختیاری ندارد. والدین باید نظر موافق یا مخالف خودشان را اعلام کنند. ولی در نهایت تصمیم گیری را به عهده خود فرزند بگذارند، زیرا اوست که باید مسئولیت یک عمر زندگی را به دوش دارد. و کسی تا آخر این مسئولیت را به عهده داردکه خودش از اول انتخاب کرده باشد.

وی مطرح کرد: والدین به دلیل تجربه بیشتری که دارند تصور می کنند فرزندشان توانایی تصمیم گیری درست را ندارد و همه جوانب را نمی‌سنجد؛ پس در ازدواج فرزندانشان دخالت می‌کنند. بسیاری از فرزندان که قصد ازدواج دارند، معمولا با مشکل نداشتن استقلال دست و پنجه نرم می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود تا والدین به توان انتخاب و تصمیم گیری در فرزند خود اطمینان نداشته و به او اعتماد نکنند، جوانان باید به خانواده خود اطمینان دهند که برای حرف‌ها و اعتقادات آن‌ها احترام قائل هستند، والدین را درک می‌کنند و با احترام و علاقه با آن‌ها رفتار می‌کنند. در عین حال نشان دهند که تصمیم خود را گرفته‌اند.وی گفت: والدین هم نباید به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندشان احساس کند از خودش هیچ اختیاری ندارد. مسئولیت بزرگ ازدواج جوان را باید دائم در نظر داشته باشند و یکدیگر را تشویق به موضع گیری با خانواده خودشان نکنند. بلکه برعکس یکدیگر را به مذاکره و در عین احترام تشویق کنند. با خانواده گفتگو کنید و در صورت مخالفت هم با احترام و پس از صحبت نتیجه گیری کنید. توجه کنید که سکوت، لجبازی، قهر و جبهه گیری شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.کمک یک مشاور هم می‌تواند در چنین مواقعی بسیار کمک کننده باشد.

نیلچی زاده افزود: حتی اگر دلیل پدر و مادر نیز غیرمنطقی و بی اهمیت باشد. باز هم لجبازی و جنگیدن با آن‌ها توصیه نمی‌شود. زوجین باید آن قدر درایت داشته باشند تا بتوانند با دوستی و جلب اعتماد با پدر و مادر کنار بیایند، جوانان برای تأمین هزینه‌های ازدواج به والدین وابسته هستند و بدون کمک آن‌ها نمی‌توانند زندگی مشترک را شروع بنابراین والدین این حق را به خود می‌دهند که برای فرزندشان تصمیم بگیرند و همسر او را انتخاب کنند. ازدواج پنهانی از عواقب دخالت بیش از حد والدین گاه دخالت والدین در ازدواج سبب می‌شود جوان از روی لجبازی با خانواده و یا احساسات و هیجانات خود به صورت پنهانی و بدون اطلاع خانواده با شخص مورد نظر خود ازدواج کند و دست به انتخابی غیر عاقلانه بزند. ازدواج پنهانی خطر بسیار بالایی دارد. عواقب ازدواج پنهانی زمانی بیشتر می‌شود که فرد در انتخاب خود برای همسر و شریک زندگی، دچار اشتباه شده باشد.