ازدواج بین ­المللی!

یلدا توکلی: این روزها و به دنبال اظهارنظریکی ازنمایندگان مجلس در رابطه با ازدواج دختران بالای ۳۰ سال درکشور، موجی ازاعتراضات به سمت این نماینده سرازیرشده است وانتقادات زیادی نیزازسوی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد البته دکتربانکی پوردر آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده‌اند رسانه‌های معاند صحبت من را اشتباه منتقل کردند. دختران مجرد و […]

یلدا توکلی: این روزها و به دنبال اظهارنظریکی ازنمایندگان مجلس در رابطه با ازدواج دختران بالای ۳۰ سال درکشور، موجی ازاعتراضات به سمت این نماینده سرازیرشده است وانتقادات زیادی نیزازسوی نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد البته دکتربانکی پوردر آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده‌اند رسانه‌های معاند صحبت من را اشتباه منتقل کردند.

  • دختران مجرد و کمبود پسر مجرد همسن

امیرحسین بانکی‌پورنماینده اصفهان درمجلس شورای اسلامی در اظهارنظری تازه اظهار کرد تعداد دختران و پسران درآستانه ازدواج وزیر ۳۰ سال ما فعلاً به هم می‌خورد؛ اما درخصوص نسل گذشته منظوردختران مجرد بالای ۳۰ سالی هستند که آمارآنها با توجه به سرشماری صورت گرفته درسال ۹۵ چیزی درحدود یک میلیون و ۴۰۰ هزارنفررا نشان می‌دهد و خانم‌های بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند و یا به هردلیل همسرخود را ازدست داده‌اند هم بالغ بر ۷۰۰ هزارنفرهستند. این قشرازدختران مجرد با توجه به کمبود پسرمجرد درکشوربا مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند.

  • بانکی‌پور باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند

درآخرین نشست علنی مجلس، ضمن تجمع بانوان اطراف میز بانکی‌پور و اعتراض به سخنان سبک وی، سایر نمایندگان نیز علیه او اعتراض کردند. علیرضا منادی سفیدان، نماینده تبریز، درواکنش به صحبت‌های اخیرامیرحسین بانکی‌پورعضوکمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص ازدواج دختران بالای ۳۰ سال ایرانی با مردان غیرایرانی مسلمان، این اظهارات را تعجب برانگیزخواند وگفت: بانکی‌پور باید از ملت بزرگ ایران عذرخواهی کند.

  • از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند

بسیدغنی نظری نماینده خلخال درمجلس نیزبا اشاره به صحبتهای اخیر بانکی پورنماینده اصفهان درباره پیشنهادش برای «ازدواج بین‌المللی» گفت: ازاین نماینده مجلس می‌خواهم ازساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند. وی درتذکری گفت: اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملاً غلط است. انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد تا این نماینده ازساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.

  • این‌ها توهین به کرامت زن ایرانی است

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیزدرخصوص اظهارات خیر بانکی‌پور نماینده اصفهان مبنی برپیشنهاد راهکارازدواج بین‌المللی به علت عدم تناسب آمارزنان ومردان مجرد، گفت: درخصوص صحبت‌های آقای بانکی‌پور معتقدم کسی که عِرق ایرانی داشته باشد، چنین حرفی نمی‌زند. واقعاً این‌ها توهین به کرامت زن ایرانی است. وی ادامه داد: این چه راهکاری است که ما برای ازدواج ناموس خودمان و زن ایرانی پیشنهاد می‌کنیم، اصلاً ما چه کاره هستیم که برای زنان ایرانی تعیین تکلیف کنیم؟ زن ایرانی بهتر از هرکسی صلاح و مصلحت خود را می‌داند. اگرکسی سر سوزنی غیرت ایرانی داشته باشد چنین پیشنهاداتی مطرح نمی‌کند.

  • حق نداریم از زنان به این روش‌ها استفاده ابزاری کنیم

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز می‌گوید: یک زن ایرانی حق دارد همسرخود را انتخاب کند، همان‌طور که خیلی‌ها با مردان خارجی فارغ از مسلمان بودن یا نبودن ازدواج می‌کنند، اما این درست نیست که این ایده به عنوان یک سیاست، که سیاست خطرناکی هم است مطرح شود، ما حق نداریم اززنان به این روش‌ها استفاده ابزاری کنیم. کسی باید باشد تا جلوی این فرد را بگیرد، انتظار من از کارشناسان و متخصصان این است که موضع جدی بگیرند چراکه ترویج این تفکر خطرناک است.

  • دختر کالای صادراتی نیست

محمد علی ابطحی فعال سیاسی نیز در واکنش به سخنان امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس که پیشنهاد داده دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند گفت: بیشترین چیزی که دختران ایرانی نیاز دارند دخالت نکردن دیگران درزندگی شخصی آنهاست. دخترکالای صادراتی نیست که کسی تصمیم بگیرد آنان را به عقد شیعیان کشورهای دیگر درآورد.

  • عذر خواهی می‌کنم

اما امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان درنشست علنی مجلس گفت نماینده مردم اصفهان بیان داشت: صحبت من دریک محیط علمی و آکادمیک بود و درآنجا تحلیل آماری داشتم و تاکید داشتم این بحث رسانه‌ای نیست و مربوط به حوزه‌های نظری و صاحب نظران است. وی افزود: آمارهای غلطی درجامعه مطرح می‌شود که باید اصلاح شود از جمله آماری که می گویند تعداد زنان ما بیشتر ازمردان هستند این آمار غلط است اتفاقاً به تعداد دختران مجرد آماده ازدواج و پسران مجرد آماده به ازدواج طبق سرشماری سال ۹۵ هم‌تراز هستند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اظهارت منتشر شده خود گفت: در آن سخنرانی در مورد یک گروه سنی تذکر دادند و گفتم گروه سنی بانوان بالاتر از ۳۰ سال، طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و چهارصد هزار نفر دختر مجرد بالای ۳۰ سال داریم و ۷۰۰ هزار خانمی که همسر خود را از دست دادند و یا جدا شده‌اند جمعاً دو میلیون وصد هزارنفرهستند درسخنرانی گفتم چنانچه اینها بخواهند طبق عرف ازدواج با پسرهای ۴ و ۵ سال بزرگتر از خودشان ازدواج کنند برای دو سوم این بانوان همسری نیست. بانکی پور تصریح کرد: در آنجا ازدواج همسالان را توصیه کردم وگفتم ازدواج همسالان را روانشناسان ما تأیید می‌کنند که سن عقلی و ظاهری در ازدواج مراد است نه سن شناسنامه‌ای، اگرما بخواهیم در فرهنگ غلطی که در ذهن ما وجود دارد حتماً دختران با پسران بالاتر از خود ازدواج کنند این ضربه به دختران وارد شده است درآن جلسه تاکید من به ازدواج همسالان بود ازجمله در محیطی صحبت می‌کردم بحث دیگری هم مطرح شد اقبال‌های داشتیم موانع و مراجعاتی داشتیم از خانم‌هایی که با برخی ازاندیشمندان خارج ازکشور ازدواج کرده بودند ولی به فرزندان آن‌ها شناسنامه ایرانی نداده بودند. نماینده مردم اصفهان گفت: من به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه‌های غلط عذر خواهی می‌کنم ولی من معتقدم صورت مسئله‌ها را نباید پاک کنیم.