ازدواج آسان در گرو اشتغال و فضای مجازی

فرزانه مستاجران امروز به یومن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) وفاطمه (س) روز ازدواج نامیده شده است. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله «ازدواج» را سنت خویش و راه رسیدن به رضای الهی و صیانت بخشیدن به نیمی از دین معرفی می‌کند. از این رو جامعه ی اسلامی باید شرایط ازدواج اسان را برای جوانانش فراهم کند اما متاسفانه […]

فرزانه مستاجران

امروز به یومن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) وفاطمه (س) روز ازدواج نامیده شده است. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله «ازدواج» را سنت خویش و راه رسیدن به رضای الهی و صیانت بخشیدن به نیمی از دین معرفی می‌کند. از این رو جامعه ی اسلامی باید شرایط ازدواج اسان را برای جوانانش فراهم کند اما متاسفانه چند سالی است در کشور ما این امر محقق نشده و سن ازدواج بسیار افزایش یافته است . ضمن اینکه آمار ازدواج نیزکاهشی بوده و طلاق به وفور اتفاق می افتد . کارشناسان دلایل بی شماری برای این معضل اجتماعی بیان کرده اند. دلایلی هم چون ترویج فرهنگ غلط در بین جوانان و خانواده ها، تورم بیش از حد، گرانی مسکن، بیکاری و حتی دانشگاه رفتن دختران! اما به نظر می رسد تمامی این دلایل را میتوان با برطرف کردن مشکل بیکاری جوانان حل نمود زیرا مردی که کار نداشته باشد نمیتواند در سن مناسب ازدواج کند  و همین امر باعث بالا رفتن توقعات وی ،افزایش معضلات اجتماعی  و… می شود و هر روز مشکلات ازدواج بیشتر می شود.

ازدواج، سنتی الهی و ارزشمند است که مایه آرامش و اطمینان فرد، تحکیم بنیان خانواده و ثبات و پایداری و امنیت اجتماع می گردد. اسلام بر این منش نیکو و این نهاد اجتماعی کوچک، امّا پراهمیّت چندان تأکید فرموده که گاه آن را تا حد وجوب رسانده است.

عدم اشتغال جوانان کشور باعث شده به جای فکر کردن به ازدواج خود را درگیر مسائل دیگری هم چون فضای مجازی کنند و همین کار  خود نیز ازدواج را درگیر مشکلات  جدیدی نموده است.نتایج یک نطر سنجی معتبر نشان می دهد رسانه اجتماعی بر عادتهای خرج کردن کاربران آن تاثیر گذاشته است.

بسیاری از جوانان کاربر در فضای مجازی به این فکر میکنند که  چطور دوستانشان می توانند از پس هزینه سفرهای مسحورکننده و خودروهایی که تصاویرشان را در فضای آنلاین پست می‌کنند، بربیایند.

به گفته یک  مشاور مالی، فراموش کردن این که فیس بوک و اینستاگرام هرگز کل ماجرا را به ما نمی گویند، راحت است. اگر به رسانه اجتماعی بچسبیم، زندگی کاملا متفاوتی را به تصویر می کشد که واقعیتی که به ما نشان داده می شود نیست. همه یک مراسم عروسی ۵۰ هزار دلاری دارند و همه یک خانه خیلی بزرگ دارند. اما واقعیت این است که بسیاری از افراد تصمیمات بسیار هوشمندانه و آگاهانه ای می گیرند. این به معنای آن نیست که آنها مراسمهای عروسی خوبی نمی گیرند اما آن را با بقیه زندگیشان متوازن می‌کنند. افراد درباره عادتهای سرمایه گذاری هوشمندانه یا هنگامی که پول بیشتری را در پس انداز اضطراری خود می گذارند، مطلب آنلاینی پست نمی‌کنند و مطمئنا درباره میزان بدهی که زیر بار آن می روند هم پست نمی‌کنند .تصویر نادرست از وضعیت مالی دوستانمان ممکن است هنگامی که در آستانه گرفتن یک تصمیم بزرگ و احساسی مانند ازدواج  هستیم، برای ما خطرناک باشد.

آرامش، گم‌شده همه انسان‌هاست و هر انسانی به نوعی در تکاپوهای روزمره خود به دنبال آرامش است . آرامش عواملی دارد که بدون تحقق این عوامل، به دست نخواهد آمد. قرآن کریم از ازدواج با عنوان یکی از عوامل آرامش یاد کرده، در این باره می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا؛ اوست آن‌کس که شما را از نفس واحدی آفرید، و جفت وی را از آن پدید آورد تا بدان آرام گیرد» (اعراف: ۱۸۹)

برآوردن مایحتاج اولیه برای ازدواج اسان وظیفه اصلی یک اجتماع اسلامی است اما اینکه خود ما نیز با باور های غلط برگرفته از دنیای مجازی خود را محصور نکنیم نیز بسیار مهم است. واقعیت این است که ازدواج با همه سختی هایش باعث ارامش می شود آرامشی که در خانه لاکچری بدون همسر کمتر تجربه می شود.