ارسال ۳۰۰ اثر به جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه در اصفهان

نخستین جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «راه نجات» در ۲ بخش اصلی علمی و فرهنگی، ۱۲ بهمن جاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار می‌شود

دبیر جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: بیش از ۳۰۰ اثر در باره نهج البلاغه شامل مقاله، کتاب و تولیدات فرهنگی و هنری به دبیرخانه این رویداد در اصفهان ارسال شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر بیگی، در جمع خبرنگاران در اصفهان افزود: نخستین جشنواره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «راه نجات» در ۲ بخش اصلی علمی و فرهنگی، ۱۲ بهمن جاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره در بخش علمی شامل مقاله، پایان‌نامه و کتاب و در بخش فرهنگی شامل فعالیت در فضای مجازی، شعر، پادکست (وب‌آوا) تولید نرم‌افزار، فیلم کوتاه، تبلیغات (تیزر)، گویندگی (نریشن) و گرافیک متحرک (موشن گرافیک) است.

وی، محورهای این رویداد را انسان اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مدنی و سالم در تراز نهج‌البلاغه دانست و اضافه کرد: علاوه بر علما، استادان و دانشجویان از سراسر کشور، استادانی از کشورهای عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان نیز در این همایش از طریق فضای مجازی شرکت و سخنرانی خواهند کرد.

مدیرعامل موسسه نور نهج‌البلاغه در اصفهان خاطرنشان کرد: در این رویداد ۱۲۰ مقاله مُنتخب بصورت سخنرانی یا پوستر ارائه و از ۱۰ مقاله برتر تجلیل می‌شود.

حجت‌الاسلام بیگی با تاکید بر اینکه نهج‌البلاغه هنوز آنطور که باید و شاید در بین شیعیان شناخته شده نیست و مظلوم واقع شده است، گفت: لازم است این کتاب و جایگاه آن بیش از پیش در کشور و همچنین سطح بین‌المللی به مردم معرفی شود.

وی اضافه کرد: موسسه نهج‌البلاغه از چهار سال پیش برگزاری رویدادهایی در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده و برگزاری جشنواره بین المللی نهج‌البلاغه در اصفهان یکی از این برنامه‌هاست.

  • نهج‌البلاغه باید وارد زندگی مردم شود

رییس هیات مدیره موسسه نور نهج‌البلاغه در اصفهان نیز در این نشست گفت: مفاهیم نهج البلاغه باید وارد زندگی شود و وقتی این اتفاق می‌افتد که مردم با محتوای نهج البلاغه و مباحث مختلف آن مانند ملاحظات مدیریتی و حکمرانی آشنا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک افزود: برای اینکه بتوان مردم را بیش از پیش با نهج‌البلاغه آشنا کرد باید امامان جماعت بین ۲ نماز، فرازی از نهج‌البلاغه را برای مردم بخوانند و پیام آن را به زبان ساده بیان کنند و سامانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی در این زمینه راه اندازی و فعال شود و از محصولات فرهنگی مانند پویانمایی، ادبیات، نقاشی و فیلم در این زمینه استفاده کرد.

وی با تاکید براینکه ما هنرمندان خوبی در کشور و استان اصفهان داریم، ادامه داد: ما چندان به سراغ آنها برای تولید محصولاتی در این زمینه نرفته‌ایم در حالی که ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و باید با همکاری بین موسسه‌های فرهنگی و مذهبی فعال و هنرمندان، عملیاتی شود.

حجت الاسلام سالک با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه دارای محورهای متعددی مانند خداشناسی، ایمان به معاد، معرفی قرآن و پیامبران بویژه رسول اکرم (ص)، برنامه‌های مدیریتی و حکمرانی، اقتصادی، سیاسی، آموزشی و تربیتی، حقوقی، بهداشتی و سلامتی، خانواده، معنویت و عبادت است، خاطرنشان کرد: مباحث مختلف جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه، عرفانی و فقهی نیز در نهج البلاغه آمده است.

وی تاکید کرد: همه برنامه‌ها و دستورهای مدیریتی و حکمرانی در نهج‌البلاغه محفوظ بوده اما هنوز این گنجینه عظیم کشف نشده است و نیازی نیست که از کشورهایی مانند فرانسه در این زمینه تقلید کنیم.

رییس انجمن مطالعات نهج‌البلاغه شعبه اصفهان نیز در این نشست گفت: امروزه فضای مجازی چالش‌های زیادی ایجاد کرده و برخی خانواده‌ها از تربیت معنوی فرزندان خود غافل شده‌اند بنابراین لازم است با بهره گیری از مفاهیم نهج‌البلاغه برای رفع این مسائل اقدام کرد.

نصرالله شاملی اضافه کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، سومین کنگره سلامت و تربیت معنوی در نهج‌البلاغه ۱۶ و ۱۷ بهمن جاری در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

نهج‌البلاغه برگزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه امام علی (ع) است که سید رضی در اواخر قرن چهارم هجری قمری آنها را جمع‌آوری کرده است.

این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار دسته‌بندی شده و امام علی (ع) در بسیاری از خطبه‌ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک مُحرمات دعوت و در بخشی از نامه‌ها خطاب به فرمانداران نیز آنها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.