ارزش کالاهای صادراتی اصفهان ۱۵ درصد افزایش یافت

عمده کشورهای هدف صادرات گمرکات استان شامل عراق، پاکستان، ترکیه، افغانستان، هند، آذربایجان، میانمار، گرجستان، عمان، ترکمنستان، ارمنستان، چین، قزاقستان، استرالیا، کویت، ازبکستان و روسیه است . طلا و فرش دستباف از مهمترین محصولات صادراتی استان است که در زمان حاضر فرش دستباف با چالش بزرگی مواجه شده است

مدیرکل گمرک اصفهان گفت: صادرات کالا از گمرک استان در سال جاری یک میلیون و ۹۴۴ هزار تُن به ارزش یک میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار بود که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش یافت.

رسول کوهستانی پزوه، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار صادرات از لحاظ وزن نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: عمده کشورهای هدف صادرات گمرکات استان شامل عراق، پاکستان، ترکیه، افغانستان، هند، آذربایجان، میانمار، گرجستان، عمان، ترکمنستان، ارمنستان، چین، قزاقستان، استرالیا، کویت، ازبکستان و روسیه است.

مدیرکل گمرک اصفهان اظهار داشت: مواد خام چندانی از استان اصفهان صادر نمی‌شود و بیشترین اقلام صادراتی شامل کالاهای ساخته شده صنعتی است و طلا هم بصورت ساخته شده صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: طلا و فرش دستباف از مهمترین محصولات صادراتی استان است که در زمان حاضر فرش دستباف با چالش بزرگی مواجه شده است.

کوهستانی تصریح کرد: به همت نمایندگان مجلس و مسوولان برای اتخاذ تصمیم اساسی در باره مُستثنا شدن برگشت ارز حاصل از صادرات فرش از طریق اصلاح قانون گمرکی نیاز است تا امکان برگشت فرش برای تعمیر وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: گمرک کاشان با کمترین امکانات معادل یک چهارم مجموع صادرات گمرکات استان را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل گمرک اصفهان خاطرنشان کرد: گمرکات استان در صادرات با سهم ۵ درصدی در رُتبه پنجم کشور قرار دارد و آزادراه شرق و قرار گرفتن در مرکز کریدور جنوب و شرق و غرب و مجاورت با راه آهن از مزیت‌های مکانی گمرکات استان اصفهان است.

کوهستانی خاطرنشان کرد: واردات گمرکات اصفهان در سالجاری به میزان ۱۰۷ هزار تُن کالا با ارزش ۵۵۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد و از نظر ارزش ۵ درصد رشد داشت.

مدیرکل گمرکات اصفهان گفت: بسته حمایت از تولید، صادرات، شرکت‌های دانش بنیان و بهبود فضای کسب و کار در ابتدای سال به تصویب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی رسیده که بر مبنای آن خدمت رسانی می‌کنیم و در تمام شاخص‌ها نیز موفقیت‌های لازم کسب شده است.

کوهستانی خاطرنشان کرد: انبارهای اختصاصی گمرک استان در چهارسال گذشته گسترش پیدا کرده و تعداد این انبارها از چهار به ۳۶ انبار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه موافقت‌های اولیه اصلاح ساختار سازمانی گمرکات استان اصفهان اخذ شده است، ادامه داد: سطح گمرکات ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، کاشان و واحدهای بازرسی و فناوری ارتقا پیدا خواهد کرد و برای گمرکات مناطق ویژه اقتصادی شاهین شهر، شهرضا و کاشان نیز پیش بینی لازم صورت گرفته است.