ارتقا فروش صنایع‌دستی با هوش مصنوعی

توسعه بازار صنایع‌دستی منوط به ورود بخش‌خصوصی است و در این صورت می‌توان امیدوار بود که تسهیل‌گری دولت کاراست

دریاوفایی : معاون صنایع‌دستی کشور درجمع خبرنگاران گفت: با وجود شبکه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی و حتی حضور نسل جوانی که ادبیات جهان را می‌شناسد، دیگر دغدغه عدم توانایی در معرفی صنایع دستی را نداریم. باهوش مصنوعی فروش صنایع دستی ارتقا می یابد.

مریم جلالی در حاشیه بازدید از کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی سیسی کرمان، با اشاره به اینکه به دنبال تدوین سند توسعه صنایع‌دستی استان‌های مختلف کشور هستیم، گفت: توسعه بازار صنایع‌دستی منوط به ورود بخش‌خصوصی است و در این صورت می‌توان امیدوار بود که تسهیل‌گری دولت کاراست.

معاون صنایع‌دستی کشور ادامه داد: آموزش، سنگ بنای رونق اقتصادی صنایع‌دستی است. آموزش صنایع‌دستی معمولا سینه به سینه منتقل و درون خانواده‌ها شکل گرفته اما با تغییر ساختار خانواده‌ها، برخی رشته‌ها به فراموشی سپرده شده است.

او احیای رشته‌های صنایع‌دستی را از سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی دانست و گفت: کرمان از نظر ظرفیت صنایع‌دستی در حوزه دستباف‌ها سرآمد است.

جلالی افزود: پته کرمان، شهرت جهانی دارد منتهی باید از پته، محصولات جدید و مورد نیاز خانواده‌ها را تولید کرد.

وی استانداردسازی، بسته‌بندی و صادرات را زنجیره‌های ارزش افزوده برشمرد و عنوان کرد: می‌توانیم صنایع‌دستی را همچون سایر کالاهای صنعتی به سبد صادراتی اضافه کنیم.

معاون صنایع‌دستی کشور بر لزوم شناسایی شاخص‌های صادراتی صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: هنرمندان به بسته‌های حمایت، صنعتگران به توانمندسازی و بازرگانان به بسته‌های تشویقی نیاز دارند و این بسته‌ها با توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی هر استان تعریف خواهند شد.

جلالی یادآورشد: صنایع‌دستی باید در معرض دید باشد تا به ادبیات توسعه نزدیک و متصل شود. با دیده‌ شدن صنایع‌دستی فعالان اقتصادی و توسعه‌ای متوجه ارزش افزوده آن می‌شوند.

او در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان کرمان در خصوص صادرات خشکبار سرآمد است بنابراین باید در در بسته بندی خشکبار از صنایع‌دستی استفاده شود.