اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل کلینیک درمان ناباروری

تأخیر در ازدواج، فاصله زیاد ازدواج تا فرزندآوری و میل به سقط، از جمله چالش‌های خانواده‌ها است که این مسائل خود معلول علت‌های اقتصادی، فرهنگی‌و اجتماعی هستند

دیرکل امور بانوان و خانواده استاندار اصفهان گفت: در خصوص پیگیری درمان‌های ناباروری که از اولویت‌های استان است، تجهیز کلینیک ناباروری و اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل کلینیک تخصصی ناباروری شهید بهشتی را پیرو سفر رئیس جمهور به استان اصفهان داشتیم.

مرضیه استکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص پیشنهادات و راهکارهای استانداری برای تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری و جوانی جمعیت، اظهار کرد: پیشنهاد و راهکار برای افزایش جمعیت باید متناسب با مسائل اساسی استان در این حوزه باشد. تأخیر در ازدواج، فاصله زیاد ازدواج تا فرزندآوری و میل به سقط، از جمله چالش‌های خانواده‌ها است که این مسائل خود معلول علت‌های اقتصادی، فرهنگی‌و اجتماعی هستند.

وی افزود: با توجه به این موارد در نقشه راه جمعیتی استان ترغیب خانواده‌ها در بخش‌های جبهه‌سازی و جلب مشارکت کنشگران مردمی، هوشیارسازی و تبیین بحران جمعیت و پیامدهای آن در ابعاد فردی، اجتماعی و…، اقدامات راهبردی و اساسی و حل مسئله معیشت، افزایش خدمات درمان و افزایش مشوق‌ها قابل پیگیری است. در کل باید برای خانواده‌ها ضمن حمایت در حوزه معیشت و ارتقای توانمندی اقتصادی، از نظر تغییر باور و رویکرد فرهنگی نیز اقداماتی انجام داد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان درخصوص طرح و برنامه‌هایی که در ارتباط با حوزه خانواده و جوانی جمعیت در دست دارند، گفت: با توجه به اینکه دغدغه‌سازی، همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی درخصوص جمعیت و همچنین تدوین برنامه عملیاتی از پیش‌نیازهای حل بحران جمعیت است، طرح تدوین بوم جمعیتی در استان و شهرستان‌ها با عنوان «جمعیت، امید، آینده» از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر بانوان بوده که هدف از این طرح، آسیب‌شناسی و تدوین برنامه عملیاتی متناسب با بافت فرهنگی اجتماعی هر شهرستان است.

وی ادامه داد: از اقدامات اساسی دیگر، پیگیری درمان‌های ناباروری است که از اولویت‌های استان اصفهان به شمار می‌رود. در این خصوص تجهیز کلینیک ناباروری و اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل کلینیک تخصصی ناباروری شهید بهشتی پیرو سفر رئیس جمهور به استان اصفهان است. مسئله دیگر جبهه‌سازی در خصوص جمعیت است و در این حوزه کنشگران و فعالان مردمی در سطح استان در حال فعالیت هستند، شناسایی این افراد، شبکه‌سازی، توانمندسازی و در نهایت ثبت سمن فعال نیز در این حوزه قرار دارد.

استکی درخصوص نقش خانواده‌ها در تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری، تصریح کرد: خانواده‌ها از عوامل مؤثر در ازدواج به‌هنگام و موفق ازدواج هستند. اولین نقش آن‌ها از دوران کودکی فرزندانشان آغاز می‌شود، پدر و مادر با ارتقای رابطه خود و ایجاد فضایی صمیمی در خانواده باعث ثبت تصویری زیبا از خانواده در ذهن فرزندانشان می‌شوند. علاوه بر این در حوزه تربیتی نهادینه کردن اصولی همچون محبت، قناعت و سازگاری که از عوامل مهم میل به ازدواج و داشتن ازدواجی موفق است، بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در سن ازدواج نیز والدین باید اطمینان خاطری را برای جوانان فراهم سازند که فرزندان با خیال راحت و فراغت بال به سمت ازدواج بروند، برخی از دشواری‌ها مانند معیارهای سخت انتخاب عروس و داماد و برگزاری مراسم نیز از موانعی هستند که پدر و مادر مهم‌ترین نقش در رفع آن‌ها را دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: با همکاری شهرداری اصفهان پژوهشی برای شناسایی گره‌های ذهنی خانواده‌ها انجام شده است. بخشی از این دغدغه‌ها اقتصادی است، اما مهم است که که به رزاق بودن خدا باور داشته باشیم.

وی گفت: لازم است تلاش کنیم دغدغه اشتغال مادران و در نظر داشتن نوعی از کیفیت باعث ایجاد هراس در خانواده‌ها شده رفع شود تا بتوانیم فرهنگ‌سازی مؤثری در راستای فرزندآوری داشته باشیم.