احیای تالاب گاوخونی در دستور کار دولت

برداشت بی‌رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تأمین نشدن حقابه طبیعی از چالش‌هایی عنوان می‌شود که حیات این تالاب را به خطر انداخته است

وزیر کشور گفت: تالاب گاوخونی از لحاظ زیست محیطی بسیار اهمیت دارد و باید زنده نگه داشته شود و احیای آن هم در دستور جدی کار دولت قرار دارد.

احمد وحیدی با حضور در شهرستان ورزنه واقع در شرق اصفهان و پس از بازدید از تالاب بین‌المللی گاوخونی در جمع خبرنگاران افزود: امیدواریم بتوانیم راهکارهای مناسب و مُقتضی برای تحقق احیای تالاب گاوخونی را پیدا و دنبال کنیم.

وی ادامه داد: منطقه تالاب گاوخونی وسعت زیادی دارد و با ۴۷ هزار هکتار می‌تواند سه میلیارد مترمکعب آب را در خود جای دهد اما حفظ فعالیت تالابی و اکوسیستم آن سالانه نیاز به حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد که در بازدید امروز از منطقه بررسی‌های لازم انجام شد و باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کرد.

وزیر کشور گفت: مسوولان وزارت نیرو هم در تلاشند اما مشکل اصلی، کاهش نزولات آسمانی است و امیدواریم با مدیریت هرچه بهتر منابع بتوانیم راهی برای احیای تالاب گاوخونی پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: احیای تالاب ارومیه راهکارهای خاصی داشت اما برای احیای تالاب گاوخونی باید راهکارهای متفاوت دیگری پیدا شود اما بطور حتم، اصل انجام این کار مورد توجه دولت است و باید بکوشیم تا راهکارهای احیای این تالاب را هم پیدا کنیم.

وحیدی تصریح کرد: بخشی از این قضیه منوط به تأمین آب است و در شرایط کنونی مشکل اصلی ما کمبود آب است و باید با اعمال مدیریت، بخشی از آب مورد نیاز را تأمین کنیم که این موضوع جزو دستور کار دولت است.

وی گفت: ۹۰ درصد کار اهالی شهرستان ورزنه کشاورزی است اما مشکل آب در منطقه ناشی از کاهش نزولات آسمانی در سال‌های گذشته بوده است.

وزیر کشور اضافه کرد: در زمان حاضر کشاورزان شرق اصفهان کشت و زرع کرده‌اند اما برای کشت پاییزه خود نیاز به آب دارند که در این زمینه مطالبی مطرح شد و امیدواریم مسوولان وزارت نیرو این کار را سامان دهند و با مدیریت و تلاش شبانه‌روزی استاندار و فرماندار، این کارها دنبال شود.

وحیدی اظهار امیدواری کرد که خواست مردم منطقه محقق و مقدار آب مورد نیاز برای کشت کشاورزان تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی کشت هم در منطقه مطرح است و باید کشت با صرفه‌تر و با آب کمتر انجام شود که جزو طرح‌هایی است که در این منطقه روی آن کار شده و آماده است اما نیاز به مقداری منابع مالی دارد که امیدواریم با تأمین منابع مورد نیاز بتوانیم اصلاح الگوی کشت را در این خطه انجام دهیم.

به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان، یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود.

این تالاب در طول تاریخ و پیش از آغاز خشکسالی‌های اخیر علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق استان، مامن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان منطقه بوده اما در سال‌های اخیر بدلیل تحقق نیافتن حقابه محیط زیستی آن در معرض خشکی کامل قرار گرفته است.

این تالاب به وسعت ۴۷۶ کیلومترمربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاور تپه‌های شنی قرار دارد.

برداشت بی‌رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تأمین نشدن حقابه طبیعی از چالش‌هایی عنوان می‌شود که حیات این تالاب را به خطر انداخته است.

به گفته کارشناسان، ادامه این روند می‌تواند تالاب گاوخونی را به کانون تولید گرد و غبار تبدیل کند و این پدیده تا شعاع زیادی را تحت تأثیر قرار دهد بنابراین تأمین حقابه آن ضروریست.

کنوانسیون تالاب‌های جهان (کنوانسیون رامسر)، شهر ورزنه واقع در یکصد کیلومتری شرق اصفهان و در جوار تالاب بین‌المللی گاوخونی را بطور رسمی برای یک دوره سه ساله بعنوان شهر تالابی معرفی کرده و نام آن در وبسایت این کنوانسیون به ثبت رسیده است.

وزیر کشور و هیات همراه صبح امروز برای سفری دو روزه وارد اصفهان شدند.

حضور در گلستان شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان، بازدید از برخی مناطق متأثر از فرونشست در اصفهان، حضور در شهرستان ورزنه و بازدید از تالاب گاوخونی، دیدار با کشاورزان و نمایندگان اصناف کشاورزان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، نشست با فعالان اقتصادی و دانش‌بنیان استان، حضور در جلسه شورای اداری، شرکت در جلسه قرارگاه آب، بررسی عوامل فرونشست و آلودگی هوا در استان، جلسه با فرمانداران، شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهر اصفهان و عیادت از آیت‌الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رییس حوزه علمیه اصفهان، بخشی از برنامه‌های وزیر کشور و هیات همراه در سفر به استان اصفهان است.

در این سفر برخی از معاونان و مدیران کل وزارت کشور نیز احمد وحیدی را همراهی می‌کنند.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد.