احداث نخستین کلینیک تخصصی در اصفهان

۷۵۰ نفر بیمار ای آل اس در این جمعیت اطلاعات خود را به ثبت رسانده‌اند و از این تعداد ۳۵۰ نفر در استان اصفهان هستند و خدمات را به صورت کشوری دریافت می‌کنند.نخستین کلینیک ای آل اس و نوروپاتی کشور با همراهی و همکاری خیران و خیراندیشان در اصفهان احداث می‌شود

 

مدیرعامل جمعیت حمایت از بیماران ای آل اس و نوروپاتی گفت: نخستین کلینیک ای آل اس و نوروپاتی کشور با همراهی و همکاری خیران و خیراندیشان در اصفهان احداث می‌شود.

حجت الاسلام محمد زارعان در نخستین جلسه مجمع خیران جمعیت بیماران ای آل اس اظهار داشت: خیران همیشه حامی این مجموعه بوده‌اند و تلاش کرده‌اند موارد و مایحتاج بیماران را با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود به سرانجام برسانند.

وی با بیان اینکه این جمعیت تنها جمعیت حمایتی از این بیماران در کشور است اما همچنان در رده بیماری‌های خاص قرار نگرفته است.

مدیر عامل جمعیت حمایت از بیماران ای آل اس و نوروپاتی اضافه کرد: ۷۵۰ نفر بیمار ای آل اس در این جمعیت اطلاعات خود را به ثبت رسانده‌اند و از این تعداد ۳۵۰ نفر در استان اصفهان هستند و خدمات را به صورت کشوری دریافت می‌کنند.

زارعان خاطرنشان کرد: نذر ماندگار رویه‌ای است که در این جمعیت به آن پرداخته می‌شود، در این طرح خیران با بیماران روبرو می‌شوند و وسایل مورد نیاز آنها از جمله وسایل توانبخشی رایگان و به صورت امانت سپاری در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این جمعیت کشوری است، افزود: در کل کشور تا کنون چهار هزار بیمار مبتلا به این دو بیماری شناسایی شدند که از این تعداد حدود ۴۰۰ نفر در اصفهان هستند.

وی با بیان اینکه در کشور اصفهان دارای بیشترین بیمار در این دو گروه است، اضافه کرد: در سطح جهانی نیز کشورهای ایتالیا و هلند بیشترین آمار بیماران مبتلا به ‘ای آل اس و نوروپاتی’ را دارا هستند ولی تقریباً در همه جای جهان آمار یکسان وجود دارد.

مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از امتیازات ارزشمند استان اصفهان، وجود خیریه‌های متعدد است گفت: در ۲۸ شهرستان استان اصفهان حدود هزار و ۸۰۰ موسسه مردم نهاد وجود دارد که از این میزان ۵۰ درصد ماهیت خیریه‌ای دارند.

مسعود مهدویان فر تصریح کرد: مابقی موسسه‌ها در سایر موضوعات محیط زیست و اجتماعی و بحث گروه‌های توانخواه و مسائل دیگر در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: وجود ۹۰۰ خیریه در استان اصفهان یک ذخیره عالی و نمادی از مشارکت جویی و خداخواهی مردم اصفهان است.

به گفته مهدویان فر در استان اصفهان افرادی زندگی می‌کنند که نسبت به زیست اجتماعی و سلامت و مساله خیرانه تمایل دارند و مال و ثروتی را که در هزاران راه می‌توانند هزینه کنند وارد فعالیت خیرانه می‌کنند و در زمینه فعالیت‌های خیرخواهانه مصرف می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف که باید جدی پرداخته شود پرداختن به موضوعاتی است که کمتر در سایر فعالیت‌های خیرخواهانه به آن توجه شده است، امروز در استان خیریه‌های درمانی، معیشتی و حمایتی متعددی وجود دارد اما در این بین بخشی از موضوعات و زمینه‌ها همچون بیماران نوروپاتی کمتر شناخته شده‌اند و ورود چندانی به این حوزه‌ها توسط خیران نشده است.

مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان گفت: امروز فرصتی است تا جدا از حوزه‌های تکراری و اشباع شده از لحاظ حضور خیرین توجه ویژه به بیماران نوروپاتی صورت بگیرد.

مهدویان فر عنوان کرد: در مواجهه با بیماری‌ها گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است و باید توجه مضاعف به کلید واژه سبک زندگی سالم برای بهبود و کیفیت زندگی افراد در دستور کار قرار داده شود.

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه مجمع خیرین جمعیت بیماران ای آل اس و نوروپاتی در اصفهان برگزار شد.

بیماری Amyotrophic Lateral Sclerosis، آمیوتروفیک لاترال اسکلروز که بطور مخفف ای آل اس بیماری بدخیم، پیشرونده و به طور تقریبی لاعلاج است که موجب اختلال در سیستم عصبی نخاع شده و بتدریج سلول‌های این اعصاب را از کار می‌اندازد، این بیماری باعث انحطاط پیشرونده نورون‌های حرکتی است که بین مغز و نخاع حرکت می‌کنند، همانطور که نورونهای حرکتی می‌میرند، مغز دیگر نمی‌تواند سیگنال به عضلات بدن برساند بدین ترتیب علائم مغزی به ماهیچه‌ها نمی‌رسند و بدنبال آن ماهیچه‌ها که ایجاد کننده حرکت در بدن می‌باشند، به تدریج لاغرتر و کم قدرت‌تر می‌شوند؛ کارایی‌شان پیوسته کمتر و کمتر گشته و سرانجام از بین می‌رود.

و همچنین گروه بیماری‌های نوروپاتی ‘ peripheral neuropathy’ (نوریت محیطی) گروهی از علایم ناشی از اختلالات اعصاب حسی یا حرکتی‌ است، همه اعصاب منتهی به عضلات، عروق خونی و پوست ممکن است درگیر شوند، نوروپاتی محیطی به طور معمول انگشتان دست و پا، دست، پا، قسمت‌های پایینی اندام‌های فوقانی و تحتانی را درگیر ساخته و ممکن است با اختلال کنترل ادرار یا مدفوع همراه باشد.