احداث نخستین پارک گردشگری نجوم کشور در نیاسر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وفاق و همدلی را شاخصی مهم و سازنده ای در مسیر توسعه کشور دانست و گفت: مردم شریف ایران با همین شاخص توانستند
التهاب های بازار ارز و افزایش قیمت ها را کاهش دهند.
محمدجواد آذری جهرمی روز پنجشنبه در همایش نجوم و گردشگری فضاپایه نیاسر افزود : خواست مردم بازگشت فضای آرام اقتصادی به کشور است و مسئولان قوا باید قدردان آنها باشند که در برابر مشکلات و فشارهای اقتصادی پایداری و صبوری کردند.

آذری جهرمی خبرداد:
احداث نخستین پارک گردشگری نجوم کشور در نیاسر

وی اظهارداشت : مردم و مسئولان در دوران دفاع مقدس با همدلی از پیچی خطرناک گذر کردند و اینک همه کارگزاران و مسئولان نظام باید با همدلی و همکاری شرایط آرامش و رفاه هر چه بهتر و بیشتر مردم را فراهم کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه از تلاش برای راه اندازی پارک گردشگری نجوم در شهر نیاسر کاشان خبر داد.
وی تشریح کرد: کار طراحی و مطالعات راه اندازی پارک گردشگری نجوم نیاسر با توجه به شاخص ها و استانداردهای جهانی در دستور کار سازمان فضایی ایران قرار دارد.
آذری جهرمی، هدف از راه اندازی این‌‌ پارک را آشنایی هر چه بیشتر مردم با فرهنگ نجوم برشمرد.
افزایش ۵۱ درصدی ورود گردشگر خارجی در شش ماه اول
در بخش دیگری از این همایش، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با وجود تهدیدهای آمریکا، ورود گردشگر خارجی به ایران، در شش ماه اول سال جاری، بیش از ۵۱ درصد افزایش داشت که با توجه به رشد چهار درصدی در سال گذشته، این میزان رشد گردشگر، شاخص بی نظیری طی چند دهه گذشته است.
علی اصغر مونسان اظهار کرد: با هدف توسعه زیرساخت های گردشگری، ساخت هتل در دولت تدبیر و امید رشد قابل توجهی داشت به طوری که هتل های چهار و پنج ستاره از ۱۲۵ هتل در آغاز دولت به رقم ۱۵۸ رسیده که امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم به ۲۴۰ هتل برسد.
وی تصریح کرد: با اجرای یک هزار و ۹۰۰ طرح گردشگری به ارزش به ۴۳۰ هزار میلیارد ریال (۴۳ هزار میلیارد تومان) حجم سرمایه گذاری آن است که از طریق صندوق توسعه ملی وام ارزان در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است.
معاون رییس جمهور تاکید کرد: حوزه گردشگری، یک حوزه فرابخشی است و نیازمند به همکاری با بخش های مختلف تا ابعاد گوناگون آن توسعه پیدا کند که تاکنون توانسته بهترین امکانات را در زمینه اشتغال و درآمدزایی فراهم کند.
وی افزود: سرباز هخامنشی بعد از ۸۰ سال با همیت ایرانیان خارج از کشور پنج روز قبل از حراج با اقدامات وزارت خارجه حکم توقیف و حراج گرفت و با ارایه مستندات به مالکیت کشورمان درآمد و یکشنبه ۱۵ مهرماه در موزه ملی رونمایی شده و پس از نمایش در شهرهای مختلف از جمله اصفهان، به جایگاه اصلی خود در تخت جمشید باز خواهد گشت.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنعت گردشگری علاوه بر ارزآوری، می تواند در تعامل بین دولت ها نیز نقش موثری ایفا کند و هریک از گردشگران خارجی به عنوان سفیر برای معرفی ایران باشند.
کاهش تصدی گری دولت، اولویت سازمان فضایی کشور است
در بخش دیگری از این مراسم، معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران، آزاد سازی فعالیت های فضایی و کاهش تصدی گری صرف دولت را اولویت نخست این سازمان برشمرد.
مرتضی براری در آیین افتتاحیه هفته جهانی فضا در نیاسر کاشان گفت: تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته و تدوین و تصویب پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اجرا ابلاغ شد.
وی افزود: فعال سازی بازار مناسب برای شکل گیری این اپراتور در کشور در ماه های گذشته با تشکیل کارگروه های گوناگون دنبال و بسته حمایتی دولت در این زمینه تدوین شد.
رییس سازمان فضایی ایران بیان کرد: اصلی ترین شاخص در توسعه بازار که دولت ها در آن نقش اساسی دارند، زیرساخت ها هستند که حوزه فضایی نیز به منظور ایجاد زمینه رشد و توسعه کسب و کارها از این قاعده مستثنی نیست.
وی تاکید کرد: تامین تصاویر ماهواره ایی (با رزولوشن یک متر از دو مسیر)، تامین ماهواره سنجش ملی و همچنین تامین تصاویر به صورت مستقیم از ماهواره های خارجی و آزاد سازی آرشیوهای غیر حاکمیتی موجود با تصاویر ۴۰ سال گذشته، به جد در دستور کار قرار دارد.
براری اضافه کرد: افزون بر ۶۰ اپراتور ماهواره ای در جهان و ۱۱ اپراتور در منطقه فعال است که بر اساس گزارش های بین المللی، دارای بالاترین ارزش افزوده و بازگشت سرمایه در کل زنجیره ارزش بخش فضایی دنیا می باشد.
وی فضا را بستری مناسب برای توسعه همکاری های بین المللی دانست و اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر موضوع اقتصاد بخش فضایی به وسیله توسعه کاربردها و کسب و کارها در کنار توسعه فناوری تاکید دارد و اصلی ترین دغدغه سازمان نیز برقراری ارتباط بین حوزه کاربردی و فناوری اطلاعات و ارتقای جایگاه آنها در کشور است.
رییس سازمان فضایی ایران یادآور شد: برخی کشورها با بهره گیری از این فناوری ها در بخش کشاورزی هزینه های خود را کاهش و بهره وری تولید محصولات را افزایش می دهند یا در کشورهای دیگر با پایش خطوط انتقال نفت به وسیله ماهواره ها، از هدر رفتن منابع جلوگیری می کنند.
وی گفت: وجود ظرفیت های طبیعی بسیار ارزشمند کشور مانند تپه های مریخی دامغان، منطقه گندم بریان شهداد کرمان، کوه های فضایی چابهار، دره ستارگان قشم و بسیاری از مناطق بکر مانند این قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را نیز دارد.
در ادامه این آیین تمبر افتتاحیه هفته جهانی فضا با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران رونمایی شد.
مسئولان ارشد دولت تدبیر و امید برای بهره برداری از چند طرح، شرکت در شورای اداری شهرستان، آیین افتتاحیه هفته جهانی فضا و همایش نجوم و گردشگری فضاپایه نیاسر به کاشان سفر کردند.
شهرستان ۳۶۵ هزار نفری کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
همایش یک روزه نجوم و گردشگری فضاپایه با حضور وزیر ارتباطات و رییس سازمان میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان استان اصفهان و شهرستان کاشان در شهر سبز نیاسر برگزار شد.