اجرای طرح پزشک خانواده در هفت شهر اصفهان برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی

آزاده سلیمان نژاد:مدیر کل بیمه سلامت استان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام آغاز اجرای طرح پزشک خانواده شهری برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی گفت: بر اساس این طرح، بیمه شدگان با مراجعه به پزشک خانواده از خدمات درمانی هدفمند بهره مند شوند و متناسب با تشخیص پزشک خانواده از خدمات […]

آزاده سلیمان نژاد:مدیر کل بیمه سلامت استان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام آغاز اجرای طرح پزشک خانواده شهری برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی گفت: بر اساس این طرح، بیمه شدگان با مراجعه به پزشک خانواده از خدمات درمانی هدفمند بهره مند شوند و متناسب با تشخیص پزشک خانواده از خدمات تخصصی و بستری استفاده خواهند کرد.
حسین بانک افزود: بیمه سلامت با پنج صندوق بیمه از اقشار مختلف جامعه حمایت می کند و ۲۲ میلیون نفر از جامعه روستایی در کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند
بانک با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده در ۴ استان کشور به صورت پایلوت اجرایی شده و از ابتدای مهرماه هم در ۷ شهر استان اصفهان در حال اجراست، تصریح کرد: این طرح به صورت گام به گام در شهرهای بهارستان درچه، شهر ابریشم، خوانسار، مبارکه، شهرضا و آران و بیدگل اجراء می شود. با برگزاری جلسات، پزشکان عمومی برای همکاری در این طرح توجیه شده اند که خوشبختانه در شهر بهارستان با استقبال بسیار پزشکان عمومی روبرو شده است.
به گفته مدیر کل بیمه سلامت استان اصفهان مشابه طرح مذکور با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و کاشان برای بیمه شدگان روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت اجرا شده است و در خانه های بهداشت پزشک خانواده مستقر شده است.
حسین بانک افزود: طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده بیمه سلامت همگانی برای افرادی اجرای می شود که به صورت رایگان توسط بیمه سلامت تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و تاکنون فقط مجوز استفاده از مراکز درمانی بخش دولتی را داشته اند.
وی ادامه داد: در این طرح به ازای هر ۷۰۰ نفر بیمه شده صندوق بیمه سلامت همگانی، یک نفر پزشک به عنوان پزشک خانواده معرفی می شود که فرد بیمار را مورد معاینه قرار می دهد و اگر بیمار نیاز به ارجاع به پزشک متخصص و یا فوق تخصص داشت توسط همان پزشک ارجاع می شود.
بانک با اشاره به اینکه این طرح هنوز در کلانشهر اصفهان اجراء نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۳۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت همگانی هستند که در مجموع بالغ بر یک میلیون و ۳۶۵هزار نفر تحت پوشش ۵ صندوق بیمه سلامت استان اصفهان قرار دارند.
مدیر کل بیمه سلامت با اعلام اینکه بیمه سلامت ۴۵۰ هزار نفر در استان اصفهان غیرفعال است، گفت: از شهروندان که تحت پوشش بیمه همگانی سلامت هستند درخواست می کنیم در سامانه شهروندی و یا با تماس با سامانه ۱۶۶۶ از خدمات ارائه شده بهره مند شوند. چراکه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع سبب دسترسی این بیمه شدگان به خدمات در بخش خصوصی می‌شود.
وی با اعلام آغاز اجرای طرح پزشک خانواده شهری برای بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی در این استان، گفت : این طرح باعث می‌شود افراد زودتر، راحت‌تر و با هزینه کمتر بیماری خود را بشناسند و درمان کنند درحالیکه متأسفانه طرح پزشک خانواده آن‌طور که باید نهادینه نشده و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
حسین بانک تعداد عملیات بیمه که در سال جاری توسط ادارات بیمه گر در استان انجام شده را ۱۷۳ هزار مورد اعلام و خاطرنشان کرد: سال گذشته این تعداد ۴۰۲ هزار عملیات بود، یعنی میزان مراجعه مردم کمتر شده و کارها بیشتر به صورت غیرحضوری انجام شده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان، اظهار کرد: در هر بیمارستان کارشناس مستقر داریم تا اگر بیمه شدگان مشکلی در بیمارستان داشتند به سراغ کارشناس بیمه سلامت بروند، حتی در برخی بیمارستان‌ها شش کارشناس مستقر داریم.

وی از مردم خواست به هیچ عنوان کد ملی خود را در اختیار شخص دیگری قرار ندهند و گفت: افرادی از دادگاه و پزشکی قانونی مراجعه می کنند و سوابق درمانی خود را می خواهند، در حالی که اگر کد ملی در اختیار دیگری بوده در سوابق درمانی آنها وارد شده است. بنابراین کسی نباید کد ملی خود را در اختیار دیگری قرار دهد، هر چند عکس بیمه شده روی سیستم قرار می گیرد اما ممکن است پزشک دقت نکند و بعد از آن اتفاقاتی بیفتد که قابل حل نیست.

حسین بانک با اعلام اینکه امسال ۳۸ درصد بار مراجعه مردم به دلیل شیوع کرونا به بیمه سلامت بیشتر بوده، گفت: مجموع هزینه‌ها نیز ۹۸ درصد افزایش داشته است. تنها ۱۰۳ میلیارد تومان هزینه ۵ ماهه امسال به دلیل شیوع کرونا بوده، چرا که داروهای کرونایی تعهدات جدیدی برای ما ایجاد کرد.

به گفته وی، با اینکه در تعهد قرار گرفتن دارو در سازمان های بیمه گر فرایند خاصی دارد، اما به دلیل همه گیری کرونا داروهای این بیماری به سرعت جزو تعهدات قرار گرفت و بیماران از آن استفاده کردند.