اجرای دو طرح «شهرداری خورشیدی» و «شهر خورشیدی» در افق ۱۰ سال آینده

شهرداری اصفهان به واسطه خدمات متعدد به شهروندان مانند تامین روشنایی حدود ۵۰۰ پارک اصلی و محلی، نورپردازی ابنیه‌ و پل‌های تاریخی رودخانه زاینده‌رود، آبرسانی شبکه فضای سبز و خدمات متعدد به حدود ۴۰۰ ساختمان اداری و خدماتی، بزرگترین مصرف‌کننده انرژی بخش عمومی استان است و حدود ۹۳ هزار مگاوات ساعت برق در سال نیاز دارد.

یلدا توکلی:شهرداری اصفهان در راستای انجام رسالت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، دو طرح «شهرداری خورشیدی» و «شهر خورشیدی» را به شکل گسترده در افق هدف ۱۰ سال آینده خود قرار داده است.
سید مهدی حسینی مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری اصفهان با اشاره به اقدامات متعدد شهرداری اصفهان در راستای کاهش مصرف انرژی در این نهاد اظهار کرد: شهرداری اصفهان به واسطه خدمات متعدد به شهروندان مانند تامین روشنایی حدود ۵۰۰ پارک اصلی و محلی، نورپردازی ابنیه‌ و پل‌های تاریخی رودخانه زاینده‌رود، آبرسانی شبکه فضای سبز و خدمات متعدد به حدود ۴۰۰ ساختمان اداری و خدماتی، بزرگترین مصرف‌کننده انرژی بخش عمومی استان است و حدود ۹۳ هزار مگاوات ساعت برق در سال نیاز دارد.
او افزود: برای مدیریت مصرف انرژی اقدامات قابل توجهی در زمینه کاهش مصرف برق به صورت همگانی و طبق دستورات وزارت نیرو در بازه زمانی چهارماهه خرداد تا شهریور در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا در مناطق و سازمان‌های مختلف اصفهان، مصرف انرژی را در حد متعارف نگه داریم و صرفه‌جویی بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.
مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری اصفهان با اشاره به اجرای مانور عملیات مدیریت مصرف انرژی الکتریکی در زمان بحران و قطع برق در سال گذشته، بیان کرد: در این مانور توانستیم به صورت لحظه‌ای حدود ۹ مگاوات از مصرف ۱۵ مگاواتی خود را کم کنیم و امسال نیز در سومین سال برگزاری، به نتایج خوب و موثری در راستای بهینه سازی مصرف و برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف بیشتر دست یافتیم.
او رسالت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر به صورت گسترده را از دیگر اقدامات شهرداری برای مصرف بهینه عنوان و اضافه کرد: در این راستا یک برنامه ۱۰ ساله تحت عنوان «شهرداری خورشیدی» طراحی شد که مطابق آن شهرداری اصفهان باید در مدت ۱۰ سال، کل مصرف برق خود که در حالت بیشینه حدود ۲۲ مگاوات است را با استفاده از پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌های مقیاس کوچک و متوسط تجدیدپذیر تأمین کند.
حسینی گفت: امیدواریم امسال نیز همانند سال گذشته، پیش از موعد مقرر به هدف برسیم و تا پایان ۱۰ سال آینده مصرف انرژی خود را به صفر برسانیم.
او با بیان اینکه شهر اصفهان از نظر تابش خورشید در تمام فصول بی نظیر است، گفت: در این راستا، طرح «شهر خورشیدی» را در برنامه دوم خود در نظر گرفته‌ایم تا طی ۱۰ سال معادل تمام مصرف شهر که در بیشترین میزان حدود ۵۰۰ مگاوات است را با کمک نیروگاه‌های کوچک مقیاس بر بام منازل مسکونی شهروندان تامین کنیم.
مدیر بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تاسیسات شهری اصفهان یکی دیگر از وظایف این مدیریت را برداشت، انتقال و توزیع و تصفیه پساب شهری برای استفاده در فضای سبز شهری دانست و اظهارکرد: موضوع اصلی رفع مشکلات آبی اصفهان، احیای زاینده رود است که امیدواریم موضوع با درایت مسئولان استان حل شود و در کنار آن هم ما نیز برای آبیاری‌ها از پساب استفاده می‌کنیم که بدین طریق میزان برداشت از منابع زیرزمینی کمتر می‌شود.
او افزود: برای مدیریت درست پساب سامانه «میرآب» الکترونیکی طراحی شده است که به شکل هوشمند سهم هر منطقه از طریق این سامانه از منابع تخصیص یافته تهیه و انتقال داده می‌شود که این سامانه توسط همکاران در سازمان و پارک‌ها در شبکه آبیاری و توزیع استفاده می‌شود.
حسینی تاکید کرد: این شبکه در ۳۸ نقطه اصلی شهر حدود ۴۰ کیلومتر مسیر دارد که با پوشش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود به صورت کامل مدیریت مصرف را به عهده می‌گیرد و بعد از استقرار این سامانه که حدود ۸۰ درصد آن اجرایی شده مدیریت مصرف خوبی را شاهد خواهیم بود.