اجاره ویلا و باغ، اقتصادی نوپا

فرزانه مستاجران هر چند هنوز کرونا در کشور جولان می دهد و کمتر از ۵ درصد افراد جامعه بر علیه این بیماری منحوس واکسینه شده اند اما شواهد حکایت از یک تابستان طوفانی برای گردشگری ایران دارد. طوفانی که برای صاحبان این صنعت قرار است ورشکستگی ها و کم و کاستی های این دو سال […]

فرزانه مستاجران

هر چند هنوز کرونا در کشور جولان می دهد و کمتر از ۵ درصد افراد جامعه بر علیه این بیماری منحوس واکسینه شده اند اما شواهد حکایت از یک تابستان طوفانی برای گردشگری ایران دارد. طوفانی که برای صاحبان این صنعت قرار است ورشکستگی ها و کم و کاستی های این دو سال اخیر را جبران کند اما معلوم نیست چه بلایی سر عموم جامعه خواهد آورد؟!

با پایان امتحانات دانش آموزان و نزدیک شدن به تابستان تورهای مسافرتی ،آژانس های گردشگری و املاکی هایی که باغ و ویلا اجاره می دهند در فضاهای مختلف به خصوص فضای مجازی دست به تبلیغ های گسترده زده اند. دولت فعلی هم که دیگر چیزی تا آخرین نفس هایش نمانده است واکنش چندانی به این موضوع نشان نداده و حتی این تعطیلات ۳ روزه پیش رو را نیز آنچنان که باید ممنوع نکرده  است .

یکی از اشتغال هایی که در اثر کرونا در طی دوسال اخیر مسکوک مانده بود اجاره دادن ویلا و باغ توسط املاکی ها و یا خود اشخاص بود. اجاره ویلا و می تواند منبع درآمد بسیار خوبی در صنعت گردشگردی  باشد. تا جایی که ویلاهای معمولی درآمدی حدود ۵۰ میلیون تومان در سال، و ویلاهای لوکس و حرفه ای تا ۵۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارند . البته این تنها مختص املاکی هاست و گرنه افرادی که به صورت شخصی قسمتی از خانه خود را در ایام پیک در شهرهایی که مسافرپذیری بیشتری دارد مانند شهرهای شمالی ایران ،اجاره می دهند  درآمد چندانی ندارند و در بیشتر ایام سال نیز به دلیل نداشتن تبلیغات لازم بدون مشتری می مانند.

 در کشور ما به  دو روش سنتی و روش اینترنتی ویلاها و مکان های گردشگری شخصی  به صورت روزانه و یا مدت دار اجاره داده می شود. روش سنتی روش قدیمی است که در آن میزان درآمد محدود به زمان و تعداد بازدیدکنندگان می شود و علاوه بر آن برای این که بتوانید از این راه درآمد بالاتری داشته باشید، باید ملک را به مشاوران املاک بیشتری بسپارید که خود این امر هزینه های مازادی را بر صاحب ملک تحمیل می کند. روش دیگر تبلیغات در فضای مجازی است . وب سایت های گردشگردی و سایت های اجاره ویلا روش های بهتری را برای کسب درآمد اجاره ویلا در اختیار صاحبان ویلاهای اجاره ای قرار داده اند که از مزیت های بیشماری نسبت به روش های قدیمی برخوردارند.

 البته این کار از دست هر کسی بر نمی اید و آن پیر مرد و پیر زنی که در دل کوه ها، جایی که حتی تلفن همراه هم آنتن نمی دهد قسمتی از خانه خود را برای کسب درآمد ، آماده اجاره دادن کرده اند چگونه میتوانند در سایت های مختلف عکس خانه خود را بارگزاری کنند و هر روز تبلیغاتشان را به روز کنند؟

به تازگی وب سایت های زیادی برای تبلیغ و اجاره دادن ویلاها  و مکان های گردشگری در سراسر کشور به وجود آمده است .نکته مهمی که هم برای صاحبان ویلاها و هم برای گردشگران در اجاره ویلاها وجود دارد، اعتبار سایت هایی است که برای اجاره دان ویلا از آن ها استفاده می شوند . متاسفانه مرجع خاصی برای اعتبار سنجی این سایت ها وجود ندارد به همین دلیل مردم به سختی میتوانند اعتماد کنند و از روزهای قبل رزرو و واریزی در این مورد داشته باشند و اکثرا ترجیح می دهند در همان دوران سفر شخصا به این کار مبادرت ورزند که خود باعث ایجاد بی برنامگی و سردرگمی بیشتر در این ایام کرونا می شود. در شرایط موجود اگر قرار است سفری انجام شود باید با برنامه باشد تا ریسک ابتلا به کرونا را را کاهش دهد. یک سفر بدون برنامه در این روزها تنها به تعداد مبتلایان کرونایی در روز های آتی منجر خواهد شد.