اتاق بازرگانی اصفهان پاسدار میراث کهن فرش دستباف

نمایشگاه اصفهان امسال افتخار اجرای دومین جشنواره ملی قالی فاخر را خواهد داشت و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این جشنواره با افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف که از بی نظیرترین نمایشگاه ها در سطح کشور می باشد، برگزار می شود. بخشی از نمایشگاه فرش دستباف امسال به نمایش آثار برگزیده جشنواره قالی فاخر اختصاص خواهد یافت

یلدا توکلی : قرار است دومین دوره از جشنواره ملی قالی فاخر با هدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور در حوزه فرش در اصفهان و به همت اتاق بازرگانی برگزار شود. همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره قالی فاخر به اصفهان واگذار شده و این جشنواره هر ساله در این استان با همکاری بین اتاق بازرگانی، اداره کل صمت و مرکز ملی فرش برگزار خواهد شد.

اصفهان یکی از قطب های اصلی تولید هنر صنعت فرش دستباف

مژگان ایزدی رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی اصفهان در آستانه برگزاری این جشنواره با تاکید بر اینکه بیش از ۲میلیون بافنده فعال فرش در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۲۰ هزار نفر مربوط به استان اصفهان است در جمع خبرنگاران گفت: اصفهان یکی از قطب های اصلی تولید هنر صنعت فرش دستباف ایران است.به گفته وی، تحریم فرهنگی فرش ایران بسیار زودتر از تحریم های اقتصادی و از اوایل دهه هفتاد میلادی شروع شده بود.وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران در دوره ای به درجه ای از شهرت و عظمت رسیده بود که ایران را یکه تاز بازار جهان کرده بود ادامه داد: اتاق بازرگانی اصفهان بر خود لازم می داند پاسدار این میراث کهن بوده و تا زمان شکوه و رونق با اقداماتی همچون برگزاری جشنواره قالی فاخر از این هنر صنعت حراست کند.ایزدی گفت: رسالت اتاق بازرگانی، ارائه خدمات به اعضای این اتاق و از جمله فعالان هنر صنعت فرش دستباف است و در این راستا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.

اقتصاد فرش چندان مطلوب نیست

یاسر حنیفی، معاون مرکز ملی تولید فرش ایران نیز با اشاره به تغییراتی که در حوزه ستادی فرش دستباف در وزارت صمت صورت گرفته،در این جلسه گفت: این تغییرات در برنامه های کلان وزارت مانعی برای فرش نیست و دومین جشنواره قالی فاخر معطوف به جشنواره فرش برتر و با هدف الگوسازی و ارتقای معیارهای انتخاب قالی فاخر برگزار می گردد.وی ، و افزود: صدور شناسنامه و گسترش فرهنگ اصالت فرش دستباف می تواند به ارتقای جایگاه آن کمک نماید.حنیفی به مشکلات تامین مواد اولیه، تحریم ها و شرایط ارزی کشور پرداخت و گفت: اقتصاد فرش چندان مطلوب نیست. سعی می کنیم موانعی ازجمله تعهدات ارزی را بطور کامل برطرف سازیم.

انتقاد از تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق

توکلی زواره نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران نیز با انتقاد از تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق، اعلام کرد: امریکا اولین تحریم را برای فرش ایران رقم زد و دولت ما نیز با تلفیق این دو نهاد بدون هماهنگی با بخش خصوصی ضربه دیگری به هنرصنعت فرش دستباف وارد کرد.وی در صحبت از مشکلات نقل و انتقال مبالغ حاصل از صادرات، ازدست دادن بازارها و دیگر محدودیت ها که موجب کاهش نرخ صادرات فرش شده اند، افزود: ما در تلاش هستیم تا جایگاه فرش را ارتقا دهیم و مرکز ملی فرش ایران بعنوان یک سازمان مستقل زیرنظر ریاست جمهوری فعال باشد.

این جشنواره از ظرفیت بالایی برخوردار شده است

دهقانی، معاون اداره کل صمت استان اصفهان، تلاش انجمن ها، اتحادیه و اتاقهای بازرگانی برای برگزاری جشنواره را ستودنی خواند و گفت: به همت بخش خصوصی این جشنواره از ظرفیت بالایی برخوردار شده است.وی با اشاره به تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق، از کمبود بودجه ها سخن راند و نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در تامین هزینه ها را حائز اهمیت دانست و افزود: لازم است حمایت های بیشتری از این بخش شود تا هزینه مازادی به بخش خصوصی تحمیل نشود.

میزبانی دو رویداد در زمینه فرش دستباف

محمد گیوی، معاون امور نمایشگاه های داخلی نمایشگاه بین المللی اصفهان نیز در این نشست با اعلام اینکه نمایشگاه اصفهان میزبان دو رویداد ملی در زمینه فرش دستباف تا پایان سال جاری خواهد بود گفت : بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در ۱۶هزارمترمربع فضای نمایشگاهی از ۴ تا ۹ بهمن ماه سال جاری همراه با رویدادهای جنبی متنوع در محل دائمی نمایشگاه بین المللی اصفهان برگزار می گردد. وی افزود:نمایشگاه اصفهان امسال افتخار اجرای دومین جشنواره ملی قالی فاخر را خواهد داشت و مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این جشنواره با افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف که از بی نظیرترین نمایشگاه ها در سطح کشور می باشد، برگزار می شود. بخشی از نمایشگاه فرش دستباف امسال به نمایش آثار برگزیده جشنواره قالی فاخر اختصاص خواهد یافت.