آیا ثروتمندان از خدا دور هستند؟

فرزانه مستاجران این روزها لقب ثروتمند تنها به کسانی  نسبت داده می شود که از لحاظ مالی تمکن بالایی داشته باشند. در واقع ثروتمندان جامعه افرادی هستند که از سطح عمومی جامعه بیشتر مواهب مالی دارند اما آیا صفت ثروت مند بودن میتواند دیگر اوصاف را هم برای فرد به ارمغان بیاورد؟ اوصافی مانند خوب […]

فرزانه مستاجران

این روزها لقب ثروتمند تنها به کسانی  نسبت داده می شود که از لحاظ مالی تمکن بالایی داشته باشند. در واقع ثروتمندان جامعه افرادی هستند که از سطح عمومی جامعه بیشتر مواهب مالی دارند اما آیا صفت ثروت مند بودن میتواند دیگر اوصاف را هم برای فرد به ارمغان بیاورد؟ اوصافی مانند خوب بودن ، مهربان بودن، بخشنده بودن و… دیگر اوصافی که در نگاه اول قابل تشخیص نیست اما در معاشرت ها به خوبی مشخص می شود و باعث می شود یک فرد علاوه بر ثروت محبوبیت نیز داشته باشد. شاید در نظر نسل حاضر ثروت بتواند محبوبیت هم بیاورد اما ثروت صرف شاید مشهوریت به همراه داشته باشد اما محبوبیت که ریشه آن در دوست داشتن از ته قلب است تنها با داشتن صفات معنوی به دست خواهد آمد.

این مقاله یک نوشته عرفانی و مذهبی نیست بلکه بر طبق قوانین اقتصادی نحوه استفاده از ثروت میتواند برای فرد محبوبیت ایجاد کند و این امر باعث ثرت آفرینی بیشتری می شود. ثروت معیار ارزش همه دارایی‌های متعلق به یک شخص است. همیشه به مردم گفته می‌شود، وقتی بتوانید بسیاری از منابع یا کالاهای ارزشمند را به دست آورید، ثروتمند خواهید شد. فردی  که با ایمان  به خود و شجاعت و بدون ترس ثروت آفرینی می کند و متعاقب آن  نتیجه ی مالی خوبی می گیرد و یا آنکه  می بخشد  و انفاق میکند به خاطر اینکه  به قانون  انفاق که همان کسب ثروت بیشتر است ایمان دارد با کسی که تنها هدفش ثروتمند شدن است از زمین تا آسمان متفاوت است.

شاید ثروتمند شدن یک اتفاق باشد اما محبوبیت همراه با ثروت  یک انتخاب خردمندانه است که هیچ راه میانبری برای آن نیست مگر راه راست. البته در این بین هستند افرادی که ثروتمندی را با مذهب هماهنگ نمی دانند و معتقد هستند که تنها از راه نادرست میتوان ثروت مند شد اما اصولا این افراد خودشان موفق به کسب درآمد حلال و زیاد نشده اند .به همین دلیل درک درستی از آن ندارند. شما فرض کنید ثروت یک مقصد یا شهر است مثلا اصفهان، شما اگر تا به حال اصفهان نرفته باشید و شخصی از شما بپرسد که اصفهان چطور جایی است؟ آیا شما حق اظهار نظر در مورد آن دارید؟ حتی اگر عکس های فراوان از آنجا دیده باشید یا کتاب های فراوان در مورد آنجا خوانده باشید باز هم این حق را ندارید چون تجربه اش نکرده اید، چطور بعضی از افرادی که اصلا ثروت را تجربه نکرده اند میتوانند این نظر را داشته باشند که ثروت چیز خوبی نیست؟ یا ما را از خدا دور میکند؟ چطور میتوانند با اطمینان بگویند  بعد از ثروتمند شدن  اتفاق بدی برای شخصیت تو رخ خواهد داد مغرور خواهی شد یا الی آخر…

اما باید گفت هم معنویت هم ثروت مکمل هم هستند ولازم وملزوم یکدیگر وبه نظر کسی که هردو را در حد کمال دارد خوشبختی را در حد بالا تجربه میکند زیرا میتواند با ثروت خود هزاران دل را بدست آورد. البته این جریان مطلق نیست چون هستند افرادی که ثروتمند نیستند اما توانسته اند محبت دیگران را به سوی خود جلب کنند و یا برعکس ثروتمندان زیادی هستند که حتی نتوانسته اند محبت نزدیکترین افرادشان را به خودشان جلب کنند . نوشتن این مقاله به این دلیل بود که اندکی به افراد انگیزه تلاش دهد و متوجه شویم که کسی که برای بدست آوردن ارزوهای خود و دیگران تلاش می کند و در راه درست گام برمیدارد از خدا دور نشده است بلکه اگر از ثروت و مادیاتی که خداوند در قبال تلاشش به او عنایت کرده درست استفاده کند در راه خدا قدم برداشته است.