آمار جرائم در ماه محرم کاهش محسوسی می‌یابد

ایام محرم در نوع رفتار و نگرش جوانان تا حد بسیاری تأثیر می‌گذارد به نحوی که این امر را می‌توان در کاهش پرونده‌های قضایی در محاکم شاهد بود زیرا در ایام محرم تمام فکر و ذهن قشر جوان به مسائل معنوی معطوف می‌شود و همین امر عاملی می‌شود تا این قشر از مسائل حاشیه‌ای که منجر به روی آوردن آنان به اعمال خلاف می‌شود دوری کنند

فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: براساس پژوهش‌های صورت گرفته و آمارهای ارائه شده، میزان وقوع جرم و جنایت در ماه محرم بسیار کاهش می‌یابد به حدی که این اتفاق برای مردم محسوس است.

به گزارش ایرنا، سردار حمید علینقیان‌پور در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه ماه محرم به تنهایی به عنوان بهترین و کامل‌ترین عامل در کنترل جرائم و آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود افزود: تحقیقات در نیروی انتظامی نشان می‌دهد که هر ساله آمار و ارقام جرائم در ماه محرم تا بیش از ۴۰ درصد کاهش می‌یابد که این امر ناشی از اثرگذاری این ماه در درون انسان‌هاست.

وی اظهار داشت: این از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماه است زیرا عموم مردم و حتی مجرمان هم برای این ماه و به ویژه دهه اول محرم احترام خاصی قائل بوده و مراقب هستند تا در این ایام خاص عمل خلاف و جرمی از آنان سر نزند.

رئیس پلیس استان اصفهان افزود: بی شک قرار گرفتن انسان در زمانی معنوی همچون محرم باعث می‌شود تا از پدیده‌هایی که مغایر با ارزش‌های والای او دارد دوری کند و این نوع رفتار ناشی ازسرشت درونی و همچنین اعتقادات دینی و مذهبی است که در این ایام تقویت می‌شود.

وی یادآور شد: ماه محرم با توجه به ویژگی‌های والایی که دارد می‌تواند در کنترل و هدایت رفتارهای انسانی تا حد بسیاری مؤثر واقع شود و باعث تغییرات اساسی در نگرش و نوع رفتار آدمی شود.

سردار علینقیان‌پور افزود: مشارکت و همگرایی مردم و جوانان در ایام محرم در تکیه‌ها و حسینیه‌ها نوعی وفاق اجتماعی است که این نوع رفتار در کمتر نقاطی در جهان دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: بطور حتم ایام محرم در نوع رفتار و نگرش جوانان تا حد بسیاری تأثیر می‌گذارد به نحوی که این امر را می‌توان در کاهش پرونده‌های قضایی در محاکم شاهد بود زیرا در ایام محرم تمام فکر و ذهن قشر جوان به مسائل معنوی معطوف می‌شود و همین امر عاملی می‌شود تا این قشر از مسائل حاشیه‌ای که منجر به روی آوردن آنان به اعمال خلاف می‌شود دوری کنند.

وی با اشاره به تأثیر فضای این ماه بر میزان جرائم گفت بعضی از جرائم کاهش چشمگیرتری دارند مثلاً آمار جرائم مفاسد اجتماعی بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌یابد یا سرقت بسیار کمتر می‌شود.

به گفته رئیس پلیس استان اصفهان، ایجاد روحیه مذهبی، تقویت اعتماد به نفس، توجه به کرامت انسانی، برخورد عاطفی و با محبت از روشهایی است که هم موجب اعتماد و اطمینان مردم نسبت به مدیریت امنیت اجتماعی می‌شود و هم برای کاهش بزه در جامعه بسیار مفید است.