آماده‌باش ویژه پلیس در شب چهارشنبه‌سوری

افراد باید در شب چهارشنبه‌سوری تا حد امکان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند، پلیس نیز با مردم همکاری دارد و هرجایی که افرادی بخواهند مخل آسایش دیگران شوند، برخورد می‌کند

یلدا توکلی: چهارشنبه آخر سال به عنوان یک آئین و رسم ایرانی از ایام دور در کشورمان برگزار می‌گردید و مردم با پریدن از روی آتش سرخی را از او گرفته و زردی تن را به دل آتش می‌سپردند و خاطره خوشی را از چهارشنبه سوری در ذهن جای می‌دادند. چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های بزرگ ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه ماه اسفند تا پس از نیمه‌شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. این جشن، نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز برگزار می‌شود، آیینی که با گذشت زمان تغییر کرده و به سمت و سوی زیان و نگرانی خانواده‌ها سوق یافته است.

  • فروشندگان مواد منفجره تحت کنترل

چند سالی است که این آیین منجر به ایجاد دردسر شده و قبل، حین و پس از روز چهارشنبه‌سوری با عواقب آن درگیر هستیم. در واقع چهارشنبه سوری از آیین و آداب و رسوم خود فاصله گرفته تا آنجا که هر زمان اسم چهارشنبه‌سوری را می‌شنویم ناخوداگاه صحنه‌های ناخوشایندی به ذهن خطور می‌کند. سردار عباس مسعودی معاون اجرایی پلیس پیشگیری فراجا با تاکید بر لزوم مشارکت و همکاری مردم با پلیس به تشریح بخشی از اقدامات و تمهیدات پیش‌بینی شده برای تأمین نظم و امنیت چهارشنبه‌سوری پرداخت و گفت: این برنامه‌ها به دو بخش قبل و حین مأموریت تقسیم می‌شود. وی متذکر شد از جمله اقداماتی که به وسیله پلیس پیشگیری در حال انجام است، بسیج امکانات و نیروها، توجیه و آموزش کامل کارکنان در رعایت اصول و مقررات حفاظتی و نحوه اجرای مأموریت، همچنین آگاه‌سازی قشر جوان نسبت به استفاده از مواد محترقه خطرآفرین و عواقب ایجاد ناهنجاری می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از رخدادهای ناگوار، شماری از اشخاصی که در سال‌های گذشته سابقه ارتکاب اعمال شرورانه یا فروش مواد منفجره و محترقه ممنوعه را داشتند تحت کنترل و نظارت خواهند بود. معاون اجرایی پلیس پیشگیری فراجا ادامه داد: با توجه به گستردگی مأموریت در این ایام، همکاری و تقسیم وظایف یک اصل انکارناپذیر است و در همین راستا به منظور هم‌پوشانی انتظامی، تعامل لازم با سایر دستگاه‌های امنیتی انجام و برای دستیابی به نتیجه هرچه بهتر، با سازمان‌های آتش‌نشانی، اورژانس، شهرداری، هلال‌احمر و… در رابطه با جلوگیری از آتش‌سوزی، مداوا و انتقال مجروحین احتمالی در حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه و اطفاء حریق، هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

  • اگر فردی در چهارشنبه‌سوری ایجاد مزاحمت کند، مهمان پلیس خواهند بود

سرهنگ جهانگیر کریمی معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان است وی نیز با تاکید بر اینکه اگر فرد یا افرادی در روزهای پایان سال و چهارشنبه‌سوری ایجاد مزاحمت کنند، در ایام نوروز مهمان پلیس خواهند بود با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال، گفت: برای جلوگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری نیاز به مجموعه‌ای از اقدامات فرهنگی، ایمنی و اجتماعی داریم و اولین نهادی که باید برای پیشگیری وارد شود، نهاد خانواده، رسانه‌ها و دستگاه‌ها و متولیان امور فرهنگی هستند. معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان ادامه داد: موارد محترقه ایمنی هم داریم که در جشن‌ها استفاده می‌شود، اما در همین موارد نیز افرادی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند که تخصص لازم را داشته باشند؛ در واقع برای استفاده از مواد محترقه‌ای که استاندارد است هم باید آگاهی وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه از مردم درخواست داریم رفت و آمد و خریدهای عید در سه‌شنبه شب هفته جاری را کنترل کنند، افزود: افراد باید در شب چهارشنبه‌سوری تا حد امکان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند، پلیس نیز با مردم همکاری دارد و هرجایی که افرادی بخواهند مخل آسایش دیگران شوند، برخورد می‌کند.

کریمی اظهار کرد: هر ساله در ایام نوروز ما آماده‌باش هستیم و حجم نیروها با سایر روزهای سال متفاوت بوده و در چهارشنبه آخر سال هم وضعیت به همین صورت است و گشت‌های پیشگیری از تخلفات از جمله سرقت نیز افزایش می‌یابد. وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۴۰ هزار مواد محترقه و ۳۱۷ کیلوگرم نیز مواد پیش‌ساز کشف شد و در همین زمینه ۲۵ نفر نیز بازداشت شده‌اند. معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: در خصوص خرید و فروش مواد محترقه، افراد سودجو برای سود مالی این مواد را در اختیار کودکان قرار می‌دهند، به مردم و خانواده‌ها هشدار می‌دهیم، همچنین افراد می‌توانند موارد را با شماره ۱۱۰ برای شناسایی متخلفان اطلاع دهند. وی ادامه داد: این مراسم باید خانواده‌محور و محله محور باشد، چرا که اگر به خیابان اصلی کشیده و باعث ایجاد مزاحمت برای مردم شود، خط قرمز ما خواهد بود و با هرکسی که بخواهد آسایش مردم را بهم بزند، برخورد خواهیم کرد. کریمی متذکر شد: پلیس از برگزاری سنت‌ها و شادی مردم استقبال می‌کند و اگر این شادی‌ها در چارچوب قوانین شهروندی باشد، از آن‌ها حمایت می‌کنیم.