آغاز کاشت ۲۰ میلیون درخت

نهال باید از بذر جمع آوری شده در همان منطقه تولید شود و درست پرورش دادن نهال یک شرط اساسی در موفقیت این پروژه است. نهال تولید شده با این روش با حداقل آبیاری در عرصه‌های طبیعی زنده می‌ماند

یلدا توکلی: برای نجات طبیعت از چنگال نابودی شاید تنها یک راه حل وجود داشته باشد و آن هم کاشت درخت است چرا که، تنها یک موجود وجود دارد که می‌تواند دی‌اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند و آن هم درخت است و از همین رو ما نیاز داریم که جنگل‌ها را دوباره احیا کنیم. از همین رو قرار است تا میلیون‌ها درخت در کشور کاشته شود و حالا که در آستانه روز درختکاری هستیم بهتر است تا بیشتر به این مسئله پرداخته شود.

  • از سال آینده سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور می‌کاریم

طرح پویش کاشت یک میلیارد اصله درخت که پیش از این رئیس‌جمهور دستور آن را داده بود، از هفته منابع طبیعی آغاز می‌شود، هفته‌ای که اولین روزش روز درختکاری است و طرح پویش کاشت یک میلیارد اصله درخت برای چهار سال برنامه‌ریزی شده است، البته با ظرفیتی که در کشور وجود دارد مطمئن هستیم به مرور تعداد کاشت درخت‌ها افزایش خواهد داشت و در این راستا سامانه‌ای طراحی خواهد شد که هر فرد هر درختی که می‌کارد، روی نقشه مشخص شود. نحوه آبرسانی به این درخت‌ها نیز قرار است از آب‌های سبز و پساب باشد. چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی نیز از برنامه‌ریزی برای تولید ۴۰۰ میلیون اصله نهال خبر داد و گفت از سال آینده سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال را در کشور می‌کاریم. در واقع همه کشورها برنامه‌ریزی‌هایی برای بهبود وضعیت آب و هوایی و اقلیم خود دارند و بی‌دلیل نیست که اتیوپی برنامه کشت ۱۰ میلیارد درخت را اجرایی می‌کند. همچنین ترکیه کمپین تنفس را راه اندازی کرده و ۴.۵ میلیارد درخت کاشته و برنامه ۶ میلیارد درخت را نیز تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار دارد. کشورهای عربی همچنین پاکستان، سنگاپور هم برنامه‌های مبسوطی دارند، چین ۵۰ میلیارد درخت کاشته و ۲۰ میلیارد دیگر را در برنامه دارد.

  • چهار سال در پیش با کاشت میلیونی درخت

استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که قرار است طرح کاشت میلیون‌ها درخت در آن اجرایی شود به طوریکه صحبت از کاشت ۲۰ میلیون درخت می‌باشد. عباس قاسمی رامشه مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان است وی گفت: منابع طبیعی استان متعهد شده طی چهار سال با مشارکت صنایع آلاینده، جوامع محلی، ادارات وارگانهای دولتی، انجمن‌ها وتشکل های مردم نهاد، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، پادگان‌های نظامی و انتظامی و کشاورزان ۲۰ میلیون اصله نهال بکارد. وی، توسعه جنگل‌ها، افزایش سرانه پوشش گیاهی، کاهش درجه حرارت محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی، کاهش آلایندگی هوا، جلوگیری از گرد و غبار، ارتقا سلامت جامعه، تلطیف هوا، ذخیره نزولات آسمانی، تولید اکسیژن، زراعت چوب، گسترش فضای سبز شهرها وروستاها، احیای جنگل‌های کشور را ازجمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: با دستور ریاست محترم جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مأموریت یافته تا طی مدت چهار سال، پیگیر اجرای طرح مردمی تولید وکاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور باشد. قاسمی تصریح کرد: از مهمترین عوامل موفقیت این طرح، فرهنگ سازی، مشارکت مردم، مشارکت صنایع آلاینده و همه دستگاه‌های اداری، انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، حامیان طبیعت و دوست داران محیط زیست است.

  • تنها ۹ درصد از مساحت کشور جنگل است

وی به علل اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: باید توجه داشت که سطح جنگل‌های کشور در دهه‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله ناپایداری عوامل اقلیمی و افزایش نیاز جوامع انسانی و غیره کاهش یافته و در حال حاضر تنها ۹ درصد از مساحت کشور با جنگل پوشیده شده است. قاسمی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران دارای صنعتی پر کربن است سالیانه ۶۷۲ گیگا تن تولید کربن دارد و آلودگی‌های هوا و محیط زیست باعث شده بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد شود و از طرفی سالانه ۳۰ هزار نفر دراثر آلودگی درکل کشور فوت می‌کنند. وی با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا از سال ۲۰۱۵ میلادی متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن خودشان را کاهش دهند، ابراز داشت: کشورمان عضو کنوانسیون بین المللی تغییر اقلیم، کنوانسیون تنوع زیستی و معاهدات بین المللی ترسیب کربن و کنوانسیون مقابله با بیابان زایی است و تمام این الزامات و تعهدات بین المللی، کشورهای عضو را متعهد کرده که تا سال ۲۰۳۰ میزان کربن خودشان را با کاشت یک تریلیون درخت در دنیا کاهش دهند و ۴۵ کشور جهان در اجلاس گلاسکو متعهد شدند که تولید دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند.

  • باید در مقابل تخریب طبیعت، احیا انجام شود

قاسمی با تاکید بر اینکه قانون افزایش بهره‌وری، قانون هوای پاک، قوانین منابع طبیعی و ماده ۵۰ قانون اساسی ما را ملزم کرده که درمقابل تخریب طبیعت، احیا صورت گیرد، اضافه کرد: محققان وحتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقدند که راه حل دیگری جز افزایش جنگل‌ها و پوشش گیاهی، آن هم در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت وجود ندارد و چنانچه این طرح اجرا نشود ظرف ۲۰ سال آینده کل مردم کشور باید مهاجرت کنند.

  • باید زمان کاشت نهال را از اسفند به مهر ماه منتقل کنیم

به گفته مدیر روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، کاشت نهال سومین مرحله است که با برخی اقدامات ساده می‌توان درصد زنده ماندن نهال را در عرصه بیشتر شود. قاسمی توضیح داد: زمان کاشت نهال را از اسفند باید به مهر ماه منتقل کنیم تا نهال حداکثر استفاده را از بارندگی‌های پاییزه و زمستانه و بهار ببرد و علاوه بر این نهال می‌تواند از مه گرفتگی صبحگاهی استفاده کند زیرا بهترین شیوه آبیاری، سیستم مه پاش است که در فصل پاییز و زمستان در طبیعت وجود دارد. وی اضافه کرد: یکی دیگر از کارهای مفید و مهم در این زمینه عمیق کاری و حفر گودال‌های عمیق است که سبب حفظ رطوبت و ایجاد سایه برای نهال و محافظت از نهال در برابر باد و خطرات حیات وحش و غیره می‌شود، مطمئناً با رعایت این شرایط می‌توانیم جنگل کاری موفق داشته باشیم.‌

  • مهم‌ترین وظیفه ما تولید نهال استاندارد

وی ابراز داشت: اجرای طرح کاشت میلیونی درخت برای بسیاری افراد سؤال برانگیز است که چرا یک میلیارد درخت آن‌هم در این وضعیت بی‌آبی باید کاشته شود و یا می‌گویند همان نهال‌هایی که قبلاً کاشته‌ایم در حال خشک شدن است و اصلاً این کار امکان پذیر است یا خیر؟ که در پاسخ باید گفت بله این اقدام در یک برنامه راهبردی به نام طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال اتفاق می‌افتد. وی متذکر شد که نخستین گام در اجرای این طرح شناخت گونه‌های شاخص، برتر، بومی وبسیار مقاوم به خشکی و بی آبی، مطابق با شرایط اقلیمی واکولوژیکی هر منطقه است و اصل بر انتخاب گونه‌هایی است که به طور طبیعی وجود دارد و زاد آوری خوبی داشته و با شرایط آب وهوایی آن منطقه سازگاری خوبی داشته باشد. قاسمی افزود: تولید، تربیت وپرورش نهال با شیوه‌ای که نیاز به آب کم داشته ومناسب هر منطقه است و در حقیقت مهم‌ترین وظیفه ما تولید نهال استاندارد است. وی اضافه کرد: نهال باید از بذر جمع آوری شده در همان منطقه تولید شود و درست پرورش دادن نهال یک شرط اساسی در موفقیت این پروژه است. نهال تولید شده با این روش با حداقل آبیاری در عرصه‌های طبیعی زنده می‌ماند.