آغاز محاکمات در سراسر کشور

کسانی که مرتکب قتل و تعرض به حقوق مردم شده باشند بدانند که قوه قضائیه نسبت به آنها برخورد عبرت‌آموز و بازدارنده دارد و به اشد مجازات خواهند رسید؛ البته رسیدگی به جرم و اعمال مجازات در دادگاه است و قطعاً حکم شرعی نسبت به آنها در این طبقه بندی اعمال می‌شود.  

یلدا توکلی : «در سراسر کشور محاکمات شروع شده است و تهران و البرز و اصفهان و کردستان به عنوان پیشتازان در این زمینه بودند و پرونده‌ها را از دادسرا به دادگاه ارسال کردند». مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه این مطلب را در جمع خبرنگاران عنوان کرد و افزود: با دستور ریاست قوه قضائیه دادسراها با سرعت و دقت لازم کار در حوزه دادستانی را انجام دادند و قسمتی از پرونده متهمان اغتشاشات اخیر در دادسراها تعیین تکلیف و منجر به صدور کیفرخواست شده است و کسانی که مرتکب جرم نشدند در دادسرا نسبت به آنها تصمیم‌گیری می‌شود و کسانی که مجرمند پرونده آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه حسب مورد به محکمه صالح ارسال می‌شود.

  • قریب به اتفاق دانشجویان آزاد شدند

وی درباره آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر نیز گفت: قریب به اتفاق دانشجویان آزاد شدند و تعداد محدود و انگشت شماری بازداشتند. کسانی که بازداشتند براساس اطلاعات موثق اولاً در میدان اغتشاشات بودند و نیز ارتباط خاصی با برخی شبکه‌های تابلودار جنایت پیشه داشتند و مسائلشان در دست بررسی است و اطلاع رسانی می‌شود. سخنگوی قوه قضائیه افزود: دادستانی کل با وزیر علوم نشست داشتند و موضوع را پیگیری کردند. ستایشی یادآور شد: ۲۰۰ نفر از همکاران ما به موضوع ورود کردند، در بازداشتگاه‌ها حضور یافتند و افراد را تفکیک کردند و کسانی هم که زیر ۱۸ سال سن دارند تعیین تکلیف شدند.

  • مستندی از زندان اوین تهیه شد

سخنگوی قوه قضائیه درباره تعداد افراد بازداشت شده در اعتراضات اخیر و اینکه آیا آنها دسته‌بندی شدند و چه زمانی محاکمه می‌شوند؟ گفت: ما در بیانیه‌ای اعلام کردیم غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات و مرتکب جرم شدند شروع شده و ادامه دارد. افرادی که کم گناه هستند و مرتکب جرم خفیف شدند و جرم خشن و قتل عمدی و جرح عمدی و تخریب نشده باشند و آشوب ایجاد نکرده باشند و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، این افراد کسانی هستند که مورد رأفت اسلامی قرار می‌گیرند. اما کسانی که مرتکب قتل و تعرض به حقوق مردم شده باشند بدانند که قوه قضائیه نسبت به آنها برخورد عبرت‌آموز و بازدارنده دارد و به اشد مجازات خواهند رسید؛ البته رسیدگی به جرم و اعمال مجازات در دادگاه است و قطعاً حکم شرعی نسبت به آنها در این طبقه بندی اعمال می‌شود.

  • مسئولان قدر جوانان و نوجوانان را می‌دانند

وی افزود: مسئولان قدر جوانان و نوجوانان را می‌دانند، همان‌گونه که در بیانیه گام دوم این مهم مورد توجه رهبری واقع شده است. ستایشی درباره اصل ایده گفت‌وگو گفت: اصل طرحی که رئیس قوه قضائیه درباره گفت‌وگو ارائه کردند، مورد استقلال همه صاحب‌نظران واقع شد.