آغاز فعالیت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی 

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی یک نهاد غیردولتی، مردمی و نیکوکاری است. مشابه خیرین مدرسه ساز و سلامت که خوش درخشیدند و یادگارهای بزرگی را از خود بر جای گذاشتند
دریاوفایی : «انجمن خیرین میراث‌فرهنگی» با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونان وزارتخانه، خیران، هنرمندان، ورزشکاران و مدیران‌کل میراث‌فرهنگی استان ها، رسما آغاز به کار کرد.
انجمن‌خیرین میراث‌فرهنگی با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مرمت بناهای تاریخی و با مجوز از سوی وزارت کشور راه‌اندازی شده است.
علی دارابی در این مراسم طی سخنانی گفت:برای بهبود حال بناها و آثار تاریخی نیاز به نهضت بزرگ مردمی است، مگر می‌شود ایران بدون آثار تاریخی و آثار تاریخی بدون ایران را تصور کنیم، اکنون فرصتی تاریخی برای ادای دین به مام وطن به دست آمده است.
قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان داشت: باید نهضت بزرگ مردمی سازی میراث‌فرهنگی را از طریق انجمن خیرین میراث‌فرهنگی ایجاد کنیم.
وی افزود: اینجائیم تا «همه با هم» و «دست به دست هم» دهیم «به مهر» تا کنیم «میهن خویش را آباد». همه آمده ایم تا بگوئیم «میراث فرهنگی، هویت، پیشینه تاریخی و تمدن کهن و ممتاز ما ایرانیان است و بدان افتخار می‌کنیم.
او همچنین با قدردانی از حمایت علما و مراجع تقلید بیان داشت: از مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) که در پاسخ به نامه اینجانب بزرگواری فرمودند و  “هرگونه کمک به مرمت و بازسازی بناها و آثار تاریخی به ویژه آثار مذهبی از محل تبرعات مردمی را کاری شایسته” دانستند بسیار سپاسگزاریم و این سرمایه بزرگ معنوی برای کار انجمن خیرین میراث فرهنگی است.
دارابی ادامه داد: ما وقتی از ایران و تمدن با شکوه آن سخن می‌گوییم از بیش از ۷ هزارسال قدمت تاریخی و سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در آن حرف می‌زنیم. کشوری که بیش از یک میلیون آثار تاریخی ارزشمند دارد که تا کنون فقط ۳۵ هزار اثر آن را توانسته ایم ثبت کنیم. ایران از حیث ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو جزو ۱۰ کشور نخست دنیاست.
معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: رابطه معناداری میان ثبت سایت‌های جهانی و افزایش توریسم و گردشگری، توسعه کسب و کارها، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و … وجود دارد.  از این رو حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی، توسعه گردشگری و حمایت از صنایع دستی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی است.
دارابی گفت: به رغم همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته اما «بودجه و اعتبارات میراث‌فرهنگی بس محدود است» که با آن اقدام قابل ملاحظه‌ای را نمی‌توان انجام داد و از این رو است که می‌گوییم: «حال بناها و آثار تاریخی ایران خوب نیست» و نیاز به یک نهضت مردمی دارد.
او اضافه کرد: ما ملتی متمدن و با فرهنگ بوده و هستیم. ابوریحان بیرونی منجم، ستاره شناس، ریاضی دان و دانشمند بزرگ ایرانی که لقب «همه چیز دان» به او داده‌اند، ۶۰۰ سال قبل از گالیله گفت زمین گرد است. ۵۰۰ سال قبل از کپرنیک می‌دانست که زمین به دور خورشید می‌گردد. نخستین کسی بود که شعاع کره زمین را اندازه‌گیری کرد. انیشتن ۱۰۰۰ سال بعد از او «فوتون» اجزاء را کشف کرد. آیا  می‌دانیم آرامگاه او کجاست؟ نظامی گنجوی، مولوی، سهروردی، امیرکبیر، رودکی، فارابی، سید جمال الدین اسدآبادی، رئیس علی دلواری و ده‌ها تن دیگر از مفاخر این سرزمین. چرا نباید یک موزه بزرگ از مشاهیر و مفاخر ایرانی داشته باشیم که نسل جوان ما با دیدن آن گنجینه ‌های بزرگ بشری به هویت و تمدن خود افتخار کنند؟
وی ادامه داد: حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگ، خالق شاهنامه که کتاب احوال ایرانیان یا شناسنامه ملی ما را نگاشته است. اثر حماسی که تا ۶۰ هزار بیت گفته اند و ۲هزار بار از واژه ایران ۸۰۰ بار از خرد و خردورزی سخن گفته است. او امروز فخر جهان بشریت است اما چرا نمی توانیم مجموعه بزرگ توس و آرامگاه او را ثبت جهانی کنیم؟
این مقام مسئول تصریح کرد: تخت جمشید، تخت سلیمان، حافظیه، آرامگاه سعدی، خیام و …. این ها بناها و آثار تاریخی پر افتخار ما هستند اما چنین وضعیتی دارند. آیا ما می‌توانیم ایران بدون آثار تاریخی و آثار تاریخی بدون ایران را تصور کنیم. میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام ، مسجد شیخ لطف‌الله و بازار قیصریه که اگر هر کشوری فقط یکی از آنها را داشت به خود می‌بالید اما با کمال تأسف پدیده‌های طبیعی چون سیل، زلزله، فرونشست تهدید بزرگی برای پایداری و برجای ماندن آنها شده است و بند دل ما پاره می‌شود وقتی خبری از ترک برداشتن دیواری یا سقفی از بناها را می‌شنویم.
معاون میراث‌فرهنگی کشور اضافه کرد: ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران را در چهل و پنجمین نشست عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریور ماه امسال در ریاض ثبت جهانی کردیم. بیش از یک دقیقه صدها نفر از حاضران در سالن به احترام ایران و ایرانی دست افشانی کردند و تشویق‌های مکرر که خیلی حالمان خوب شد و افتخار کردیم که نماینده ملت شایسته ایران بودیم. برای ثبت این کاروانسراها که در ۲۴ استان کشور پراکنده‌اند. ما باید سازوکاری فراتر از سازوکارهای دولتی ایجاد کنیم. ما در اجلاس ریاض شاهد این بودیم که دولت ایتالیا برای حفظ شهر ونیز و جلوگیری از خروج این شهر از ثبت جهانی چه هزینه‌هایی انجام داد و چقدر تلاش کرد.
دارابی یادآور شد: من قصد سیاه‌نمایی یا خدای ناکرده نادیده انگاشتن خدمات انجام شده را ندارم. من در این اجتماع بزرگ که اعلام موجودیت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی است باید صادقانه اما صریح با شما سخن بگویم وگرنه به وظیفه و رسالت تاریخی خود عمل نکرده‌ام.
معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی یک نهاد غیردولتی، مردمی و نیکوکاری است. مشابه خیرین مدرسه ساز و سلامت که خوش درخشیدند و یادگارهای بزرگی را از خود بر جای گذاشتند.
او افزود: ما ایرانیان سنت حسنه، وقف، نذر، هبه، صدقه، احسان، اهداف بشردوستانه، انفاق را همواره سرلوحه خود قرار داده‌ایم. بسیاری از بناها، مجموعه‌های تاریخی، مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، خانه‌ها که از گذشته به یادگار مانده است محصول همین رویکرد بوده است.
دارابی خاطرنشان کرد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی فرصتی تاریخی برای ادای دین و رسالت تاریخی همه ما به مام وطن و ایران بزرگ است و در همین باره باید این را عرض کنم که چه زیبا گفت: شاعر و داستان سرای بزرگ ایرانی؛ حکیم نظامی گنجوی: همه عالم تن است و ایران دل، نیست گوینده زین قیاس خجلچون که ایران دل زمین باشد، دل ز تن به بود یقین باشد.