آغاز فصل زمستان و هشدارهای جدی به رانندگان در جاده

رانندگی در جاده با رانندگی در درون شهر و رانندگی در فصل سرد سال با رانندگی در شرایط آب و هوایی عادی تفاوت های بسیاری دارد که بایستی رانندگان به این نکته توجه داشته باشند

یلدا توکلی : رانندگی در جاده با رانندگی در درون شهر و رانندگی در فصل سرد سال با رانندگی در شرایط آب و هوایی عادی تفاوت های بسیاری دارد که بایستی رانندگان به این نکته توجه داشته و پیش از سفر اصول ایمنی را رعایت کنند.

رانندگان زیادی در جاده های کشور تردد می کنند
بطور روزانه رانندگان زیادی در جاده های کشور تردد می کنند از رانندگان خودروهای ترانزیتی و خودروهای حمل بار گرفته تا رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی که مسافران را از شهری به شهر دیگر انتقال می دهند.علاوه بر این عده ای نیز برای تفریح و سرگرمی و یا برای کارهای اداری و ضرورت های شخصی اقدام مسافرت و تردد در جاده ها می کنند. اما رانندگی در جاده با رانندگی در درون شهر و رانندگی در فصل سرد سال با رانندگی در شرایط آب و هوایی عادی تفاوت های بسیاری دارد که بایستی رانندگان به این نکته توجه داشته باشند. در ادامه چند نکته مهم که رانندگان جاده ای و همه تردد کنندگان در جاده بایستی در این روز ها که فصل سرد سال را در پیش داریم رعایت کنند را ارائه می کنیم.
پیش از سفر حتماً از ضد یخ استفاده کنید

۱-قبل از شروع سفر از سرویس کامل خودروی خود مطمئن شوید. اگراعتبار معاینه فنی خودروی شما به اتمام رسیده برای انجام معاینه مجدد و اطمینان از سلامت خودرو به یکی از مراکز معتبرمعاینه فنی مراجعه و کارت سلامت خودرو را دریافت کنید.

۲-پیش از سفر حتماً از ضد یخ استفاده کنید. به طور معمول استفاده از ۶۰ درصد ضد یخ و ۴۰ درصد آب نسبت مناسبی خواهد بود.

۳-غیر از سلامت عاج باید فشار باد لاستیک ها را هم بررسی کنید. لاستیک های کم باد نه تنها مصرف بنزین را افزایش می دهد بلکه باعث استهلاک خودرو هم می شود و از طرفی رانندگی با آنها در برف کار خطرناکی است.

۴-با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی در فصل سرد سال ثابت نیست و ممکن است هوا در طول مسیر و از شهری به شهر دیگر سردتر شود بنابر این بخاری خودرو را بررسی کنید که کاملاً سالم باشد.

۵-بارش برف و باران می تواند دید رانندگان را کم کند بنابر این باید همواره از برف پاک کن استفاده کرد. پس از قبل از سفربرف پاک کن های خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

۶-شستن شیشه های خودرو به داشتن دیدی واضح تر در هنگام رانندگی در بارش برف و باران کمک خوهد کرد. پس از پُر بودن مخزن شیشه شوی خودروی خود مطمئن شوید.

۷-علایم و نشانه های خیابان ها و جاده ها برای رانندگی راحت تر و ایمن تر ایجاد شدند پس بایستی به آنها دقت و توجه داشته باشید.

۸-جاده هایی که در آنها برف و باران می بارد لغزنده هستند. بنابر این رانندگی با سرعت زیاد در این جاده ها مساوی با بروز حادثه خواهد بود پس آهسته و با سرعت مطمئنه برانید چرا که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

۹-یکی از مهمترین مواردی که احتمال تصادف در رانندگی را به شدت کاهش می دهد رعایت فاصله خودرو با خودروی جلویی است.

۱۰-قبل از شروع هر سفری در فصل سرد سال باید از وضعیت جاده ها مطلع شوید بنابر این خبرها را دنبال کرده و از نرم افزارهایی که وضعیت آب و هوا را استفاده کنید. تلفن گویای ۱۴۱و سایت مرکز مدیریت راه های کشور آخرین اخبار در مورد وضعیت جاده های کشور را به صورت شبانه روزی اطلاع رسانی می کند. ضمناً گوشی های تلفن همراه خود را شارژ کرده و یک پاوربانک هم همیشه همراه خود داشته باشید تا بتوانید در صورت لزوم با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ و یا امداد خودرو و یا اورژانس تماس حاصل کنید.