آغاز به کار صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر شهرداری اصفهان

نصر اصفهانی: مردم اصفهان در پایان دوره ششم شورا می توانند از خط دوم مترو استفاده کنند خسروی: افزایش سرمایه خطرپذیر شهرداری از ۲ به ۲۰ میلیارد تومان در پایان ۱۴۰۵ در حاشیه برگزاری جلسه علنی این هفته شورای اسلامی شهر اصفهان، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر(جسورانه) شهرداری اصفهان با مشارکت بخش خصوصی و برای جلوگیری […]

نصر اصفهانی: مردم اصفهان در پایان دوره ششم شورا می توانند از خط دوم مترو استفاده کنند

خسروی: افزایش سرمایه خطرپذیر شهرداری از ۲ به ۲۰ میلیارد تومان در پایان ۱۴۰۵

در حاشیه برگزاری جلسه علنی این هفته شورای اسلامی شهر اصفهان، صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر(جسورانه) شهرداری اصفهان با مشارکت بخش خصوصی و برای جلوگیری از فرار طبقه خلاق از شهر اصفهان افتتاح شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا نصر اصفهانی، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امروز که از  انتخابات فارغ شده ایم، می توان گفت مدیریت شهری در این دوره مدیریت موفقی بوده است.

وی ادامه داد: در این مسیر بخشی از کارها در این فرصت محدود انجام شده و بخشی آغاز شده و نیاز به استمرار دارد. البته برخی طرح ها که در شورای پنجم داشتیم در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ لحاظ شده و باید آغاز شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مرکز همایش های بین المللی یکی از طرح های آماده بهره برداری در این دوره است. همچنین با ورود مدیریت شهری کنونی به رینگ چهارم حفاظتی و خط دوم قطار شهری در پایان دوره ششم مردم می توانند از خط دو قطار شهری استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تعداد طرح های دوره پنجم با چهار دوره گذشته برابری می کند، افزود: در این دوره بخشی از امور استخدامی کارکنان ساماندهی شد و یقینا باید این روند استمرار پیدا کند، همچنین در این دوره انضباط مالی در شهرداری پیگیری شد.

نصراصفهانی گفت: ایجاد صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر که با مشارکت شهروندان اصفهانی انجام شده

نیز یکی دیگر از دستاوردها است که در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» این هفته افتتاح میشود.

*صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر یکی از مترقی ترین مصوبات شوراهاست

همچنین در ادامه این جلسه، کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای شورای پنجم که ثابت می کند ما شورای شهر هستیم و نه شورای شهرداری، تشکیل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر است، اظهار کرد: در اصفهان فرار طبقه خلاق هرروز اتفاق می افتاد و شهر از قشر کارآفرین تهی می شد چراکه کسب و کارها امکان جذب سرمایه برای طرح های خود نداشتند.

وی ادامه داد: چون تمام صندوق های سرمایه گذاری در تهران متمرکز بود با فرار طبقه خلاق به پایتخت روبرو بودیم؛ از همین رو در شهریور ۹۷ مصوب کردیم تا یک صندوق ایجاد شود و پاییز ۹۹ پیگیری ایجاد این صندوق شکل گرفت.

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تعهد شهرداری در این صندوق دو میلیارد تومان و ۵ میلیارد تومان هم تعهد بخش خصوصی بود که در آذر ۹۹ با برگزاری یک رویداد سرمایه گذاری در اصفهان، تعهد سرمایه گذاری سرمایه صندوق به ۱۵ میلیارد تومان رسید.

وی افزود: تشکیل این صندوق ها، یکی از مترقی ترین مصوبات شوراهای شهر ایران است که خود را متعهد به حفظ طبقه خلاق کرد و یک قدم برداشت؛ هرچند مبلغ سرمایه گذاری عدد زیادی نیست اما اینکه دغدغه ای در این خصوص وجود دارد، حائز اهمیت است.

خسروی اظهار کرد: شهرداری مکلف شده است در برنامه ۱۴۰۵ سرمایه خطرپذیر را از دو میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان افزایش دهد و شورای ششم باید این موضوع را در بودجه های سنوات شهرداری پیگیری کند و اگر چشم خود را روی این مصوبه ببندد روند خروج طبقه خلاق از اصفهان ادامه می یابد.

وی افزود: رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان هم اعلام کرد بعد از این اقدام شهرداری، مصوبه ای برای تشکیل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر در دست اقدام دارد.

*صندوق های سرمایه گذاری ریسک شکست استارتاپ ها را کاهش می دهد

همچنین، علیرضا گلچین فر، رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت های دانش ‌بنیان شهرداری اصفهان اظهار کرد: از شهریور ۹۷ که مصوبه شورا در زمینه تشکیل صندوق های سرمایه گذاری به دست ما رسید، اقدامات در این خصوص پیگیری شد.

وی افزود: صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر، با مشارکت در سهام کسب و کارهای نوین بر روی طرح های نوآورانه و فناورانه مشارکت مالی می کنند و در عین حال کمک های مدیریتی و آموزش های لازم را در اختیار این افراد قرار می دهد تا محصولات را در بازار ارائه دهند.

رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت های دانش ‌بنیان شهرداری اصفهان تصریح کرد: این صندوق ها ریسک شکست را کاهش می دهد، چون مجموعه کلان تری بالای سر آنهاست و سود اقتصادی غیرمتعارف برای آنها به همراه دارد؛ در استارتاپ های تشکیل شده در کشور رشدهای اقتصادی فراتر از عدد و رقم هایی است که در کسب و کارهای معمول رخ می دهد.

وی افزود: در ایران سابقه صندوق ها به دهه هفتاد برمی گردد و در دهه هشتاد صندوق های پژوهش شکل گرفتند و در دهه ۹۰ انجمن سرمایه خطرپذیر ایران تشکیل شد و بیش از ۵۰ مجموعه را ذیل خود جای داده است.

گلچین فر اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان در سال ۸۴ تشکیل شد اما تلاش ها نظام مند نبود بر همین اساس، گزارشی در مرکز پژوهش های شورا ارائه و شهرداری مکلف به اهدا یا مشارکت در تشکیل این صندوق شد که اهدای سرمایه با آینده نگری مدیریت شهری به مشارکت تبدیل شد.

وی افزود: شهرداری به شرطی می تواند این هزینه را انجام دهد که سرمایه گذار بخش خصوصی صاحب صلاحیت، حضور پیدا کند و برهمین اساس فرآیند آغاز و جلسات متعددی با سرمایه گذاران برگزار شد و در نهایتا در بهمن ۹۸ جمعی که برای سهامداران نیاز داشتیم تشکیل شد تا در تیرماه ۹۹ اولین واریزی تعهدی سهامداران انجام شود.

رئیس اداره ارتباط با صنایع و شرکت های دانش ‌بنیان شهرداری اصفهان تصریح کرد: این صندوق در قالب یک شرکت سهامی خاص فعالیت خود را آغاز کرد تا بعد به صندوقی تبدیل شود که در بورس هم قابل عرضه باشد.

وی افزود: با گذراندن این مراحل، شهرداری ۳۵ درصد تعهد را واریز و مابقی سهامداران هم واریز کردند و عملیات رسمی ثبت شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر آغاز شد و از بهمن ۹۹ صندوق فعالیت رسمی را تحت عنوان شرکت آغاز کرد.

گلچین فر گفت: شهرداری اصفهان با ۳۲ درصد سهام، گروه توسعه کارآفرینی بهمن به نمایندگی از بنیاد برکت، صندوق فناوری و پژوهش استان اصفهان، و سه نفر هم سهامدار حقیقی از جمله سهامداران این شرکت هستند.