آشفتگی اقتصاد ایران  بیشتر از انگلیس

فرززانه مستاجران در این روزها میتوان یکبار دیگر خاطرات ورود کرونا به کشور را بازگو کرد .روزگاری که از رسانه های مختلف به طور مکرر گفته میشد باید راه های ورود کرونا از چین به ایران را بست و پرواز های مستقیم و غیر مستقیم با این کشور را لغو کرد تا حداقل برای مدتی […]

فرززانه مستاجران

در این روزها میتوان یکبار دیگر خاطرات ورود کرونا به کشور را بازگو کرد .روزگاری که از رسانه های مختلف به طور مکرر گفته میشد باید راه های ورود کرونا از چین به ایران را بست و پرواز های مستقیم و غیر مستقیم با این کشور را لغو کرد تا حداقل برای مدتی نه چندان طولانی از این ویروس در امان بمانیم و مجهز تر به جنگ با کرونا برویم اما متاسفانه در حالی که مسئولان مدام از لغو پرواز های چین صحبت می کردند از همان پرواز ها کرونا به کشور ما وارد شد و حتی گفته می شد ایرانیان این ویروس را با خود به اروپا و آمریکا هم برده اند.که البته آنچنان خبر موثقی نبود. اما آنچه مهم است تکرار دوباره تاریخ است . این روزها صحبت از کرونای انگلیسی است و تمام جهان را رعب و وحشت فرا گرفته است. مردم دنیا که دل خوش به کشف واکسن کرونا بودند هم اکنون نا امید از نتایج قطعی آن هستند و منتظر برای اینکه دانشمندان خبری نوید بخش از تاثیر واکسن کرونا بر نوع انگلیسی آن هم بدهند. اما علاوه بر صبر همه کشورها پروازهای مستقیم و غیر مستقیم خود با انگلیس را لغو کرده اند این در حالی است که در کشور ما هنوزرئیس سازمان هواپیمایی کشوری منتظر تصمیم وزارت بهداشت برای لغو پروازها به کشورهای اروپایی به دلیل جهش ویروس کرونا است و  این پروازها همچنان برقرار است.

اما در یک مقایسه کوتاه میتوان تفاوت مدیریت اقتصادی در کشوری چون انگلیس و ایران را دید. خبر کرونای انگلیسی این روزها توانسته قیمت دلار را در کشور ما دوباره افزایشی کند این در حالی است که تورم در انگلیس این روزها نزدیک به صفر شده است و حداقل مردم انگلیس دغدغه اقتصادی ندارند. همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی در این کشور شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه نوامبر با ۰.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۳ درصد رسیده است. این نرخ تورم که کمترین نرخ تورمی انگلیس در طول هفت ماه اخیر محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر کاهش نرخ تورم کفش و پوشاک قرار گرفته است که تورم آن به منفی ۳.۶ درصد در این ماه کاهش پیدا کرده است. نرخ تورم در بخش مواد غذایی و نوشیدنی به منفی ۰.۶ درصد رسیده است. تورم آب و برق نیز منفی ۰.۷ درصد اندازه گیری شده است.

کاهشی شدن قیمت مواد غذایی در حالی است که همه‌گیری ویروس کرونا احتمال مواجهه انگلیس با بحران غذایی را بالا برده است. وضع قرنطینه‌های سختگیرانه‌تر و توقف سفرهای ورودی و خروجی، احتمالا این کشور را در آستانه کریسمس با بحران غذایی مواجه می‌کند. ورود کامیون‌های باری به انگلیس فعلا ادامه دارد ولی آخرین اطلاعات در مورد همه‌گیری کرونا در غرب انگلیس احتمالاً مانع ورود آنها به این جزیره می‌شود.

اگر چنین شرایطی در ایران اتفاق افتد قبل از هر چیز آنچنان قیمت مواد غذایی افزایش پیدا میکند که دیگر قحطی به وجود نیاید و در واقع مردم در توانشان نباشد برخی از اقلام را خریداری کنند . کما اینکه هم اکنون به دلیل وجود و افزایش تحریم ها و افزایش سوداگری و کم بود نظارت وضعیت سبد خرید خانوار ها هر روز کوچک تر می شود.

بد نیست هراز گاهی به قوانین اقتصادی جدید حاکم بر دنیا که کشورهای پیشرفته نیز از آن بهره می برند نگاهی بیندازیم و بدانیم دیگر الگوهای قدیم منسوخ شده و کارایی ندارد. برای پیشرفت در اقتصاد و یا حداقل جلوگیری از عقب رفت باید از اقتصاد دانان کمک گرفت. زیرا همه سیاست مداران اقتصاد نمیدانند.