آسیب پذیر ترین قشر در مقابل کرونا

فرزانه مستاجران ضعف جسمانی، وجود بیماری های زمینه ای  و ناتوانی در حفط خود در مقابل بیماری های عفونی باعث شده است سالمندان آسیب پذیر ترین قشر در برابر ویروس ناشناخته کرونا باشند. بر اساس آمار جهانی هر چند کرونا گریبان گیر تمامی سنین شده است اما  مرگ و میر  در سالمندان نرخ بیشتری دارد […]

فرزانه مستاجران

ضعف جسمانی، وجود بیماری های زمینه ای  و ناتوانی در حفط خود در مقابل بیماری های عفونی باعث شده است سالمندان آسیب پذیر ترین قشر در برابر ویروس ناشناخته کرونا باشند. بر اساس آمار جهانی هر چند کرونا گریبان گیر تمامی سنین شده است اما  مرگ و میر  در سالمندان نرخ بیشتری دارد و احتمال بروز عوارض شدیدتر کرونا در سالمندان نسبت به سایر گروههای سنی بیشتر است.

طبق گزارش سازمان آمار کشورمان، جمعیت ایران در سال ۹۸ به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده  و اکنون جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال کشورمان با رقم ۸ میلیون و ۲۳۱ هزار نفر، یعنی حدود ۹/۹ درصد جمعیت کشور و جمعیت بالای ۶۵ سال، ۴/۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین  طی دو تا سه دهه اخیر رشد کلی جمعیت در ایران ۲۴/۱ درصد بوده، درحالیکه نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان ۶۲/۳ درصد یعنی تقریبا سه برابر رشد کلی جمعیت است  و پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد و در سال ۱۴۲۰ از مرز ۱۹ درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۴ درصد عبور کند،   یعنی در آن زمان یک‌ چهارم جمعیت کشور، سالمند خواهند بود. به همین دلیل میطلبد مشکلات مربوط به آنها در الویت قرار گیرد.

انتشار ویروس کرونا در ابتدای سال ۲۰۲۰ باعث شد وضعیت جهان و سبک زندگی در آن تغییرات شگرفی بکند.  از روش خرید تا بیرون رفتن از خانه و آموزش و کسب و کار گرفته تا حتی روزمرگی های زندگی شخصیمان دچار تنش و دگرگونی شد. سالمندان به ویژه در ماه‌های نخست این پاندمی بیش از هر گروه دیگری آسیب دیدند  و این به سلامت جسمی آنان محدود نمی شد، بلکه تاثیر پیامدهای روانی اجتماعی بحران کرونا بر کیفیت زندگی سالمندان به ویژه در جوامع فاقد حمایت‌های اجتماعی ساختار یافته، بسیار محسوس است. سالمندان کشور ما هم با توجه به کمبود زیرساخت های حمایتی، از این بیماری لطمه زیادی دیدند. یکی از عمده ترین آنها فشارهای اقتصادی بود که نه تنها بر بهداشت و درمان، بلکه بر معیشت روزمره آنان نیز تاثیر گذاشت.  در حالی که همه ی مردم دنیا به ویژه سالمندان در حال آموزش برای مقابله با کرونا هستند ، سالمندان کشور ما به فکر معیشت خود هستند و این به دلیل نظام بیمه و مشمول واقع نشدن همه افراد جامعه در آن است . ورود به سنین سالمندی نیازمند فراهم کردن بسترهایی است تا سالمندان با کسب مهارت های لازم و سبک زندگی متناسب با این دوره همراه با سلامت روحی و جسمی ، کمترین مشکلات را داشته باشند.

هفته سالمند امسال با شعار  «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» برگزار خواهد شد. تا فرصتی باشد برای بهتر دیده شدن سالمندان از سوی مسئولان و خانواده های آنان. روز جهانی سالمندان امسال در شرایطی است که حدود ۱۰ ماه نفس گیر از همه گیری کرونا در جهان می گذرد، ماه‌هایی که سالمندان چه از لحاظ آسیب پذیری بیشتر در برابر کرونا و چه از نظر اعمال محدودیت هایی در روابط اجتماعی، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. سالمندی دورانی که دیر یا زود در انتظار همگان است، قشری که همواره و بخصوص در شرایطی خاصی همچون همه گیری کرونا از نظر جسم و روان نیازمند توجه بیشتری هستند تا بتوانند این دوران را با پویایی، سلامت و نشاط بیشتری سپری کنند. دغدغه ی سالمندان کشور ما در شرایط فعلی بسیار زیاد است و این فشار ها باعث بروز بیماری های زمینه ای بسیاری در آنها شده است همین امر نیز خطر کرونا را برای سالمندان افزایش داده این در حالی است که در مدت انتشار ویروس کرونا هیچ حمایتی از سالمندان عزیز کشورمان نشده است.