آبله میمونی یک جو سیاسی و نظامی است

دریا وفایی: کوروش هلاکویی استاد اپیدمیولوزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ما اظهارداشت: به نظر می‌رسد بحث انتشار آبله میمونی در وهله اول یک موضوع و جو سیاسی امنیتی و نظامی در دنیا است. وی افزود: راه انداختن سناریو آبله میمونی بیشتر بهانه‌ای برای حساس سازی جهانی، شاید مقابله‌ای در برابر تهدیدات جنگ‌های […]

دریا وفایی: کوروش هلاکویی استاد اپیدمیولوزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ما اظهارداشت: به نظر می‌رسد بحث انتشار آبله میمونی در وهله اول یک موضوع و جو سیاسی امنیتی و نظامی در دنیا است.

وی افزود: راه انداختن سناریو آبله میمونی بیشتر بهانه‌ای برای حساس سازی جهانی، شاید مقابله‌ای در برابر تهدیدات جنگ‌های بیولوژیک در شرایط کنونی دنیا باشد، شاید مجوزی برای واکسیناسیون آبله انسانی در جمعیت حساس جهانی برای سنین زیر ۴۰ یا ۵۰ سال در دنیا که مخاطرات خود را به همراه خواهد داشت.

هلاکویی گفت: در شرایط فعلی کاربرد این واکسن با توجه به ریشه کن شدن آبله انسانی در دنیا در جمعیت عمومی انجام نمی‌شود، فقط برای واحدهای خاص نظامیان برخی از ابر قدرت‌ها از جمله آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اپدمیولوژیست ادامه داد: از طرف دیگر این احتمال هم وجود دارد که به دلیل همزمانی برگزاری هفتاد و پنجمین نشست مجمع جهانی سازمان بهداشت جهانی که در هفته اول خرداد ۱۴۰۱ با حضور نمایندگان تمامی کشورهای جهان باید مورد توجه قرار گیرد، باشد.

هلاکویی بیان داشت: احتمالاً اخبار و جوایجاد شده شیوع آبله میمونی و بیم عملی شدن تهدیدات حملات بیولوژیک می‌تواند در تصمیم گیری‌های این نشست از جمله در موارد: انتخاب رییس بعدی و تأمین مالی پایدار و آمادگی پاسخ دهی به شرایط اضطراری بهداشتی که در آینده رخ خواهد داد همچنین ایجاد یک چهارچوب یکپارچه و فراگیر جدید نقش برای همه اصلاحات و فرآیندهای اضطراری بهداشتی (تصویب معاهده بین المللی) و…. مؤثر باشد.