آبرسانی به اصفهان با ۱۲ تانکر

به دنبال افزایش دمای هوا و تقارن آن با پدیده گرو غبار و ایجاد شرایط گلخانه‌ای؛ اکنون با کمبود ۲ مترمکعب آب آشامیدنی در شبکه توزیع آب اصفهان روبه رو هستیم

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با هشدار به شدت یافتن تنش‌های آبی در شهرها و روستاهای این استان گفت: اکنون مناطق شمال و مرکز کلانشهر اصفهان نیز با افت فشار شبکه و قطعی آب آشامیدنی مواجه است و بطور سیار آبرسانی می‌شود.

منصور شیشه فروش ، افزود: به دنبال افزایش دمای هوا و تقارن آن با پدیده گرو غبار و ایجاد شرایط گلخانه‌ای؛ اکنون با کمبود ۲ مترمکعب آب آشامیدنی در شبکه توزیع آب اصفهان روبه رو هستیم.

وی افزود: این در حالی است که ۳۶۰ روستای اصفهان در اثر خشک شدن چاه‌های آب و منابع زیرزمینی به طور سیار آبرسانی می‌شود و ۳۲ شهر استان نیز با تنش آبی مواجه است.

مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: مناطق مرکزی و شمال اصفهان و شهرهای ورزنه، هرند، نجف آباد، برخوار، شاهین شهر، فولاد شهر، جندق و خور و بیابانک با کمبود آب مواجه است.

شیشه فروش ادامه داد: به شرکت آب و فاضلاب استان ابلاغ شده که مدیریت فشار شبکه توزیع آب انجام شود. همچنین آب منطقه‌ای نیز برای انتقال بیشترین آب به تصفیه خانه مناطق مرکز و شمال کلانشهر اصفهان تلاش می‌کند.

وی صرفه جویی در مصرف آب از سوی شهروندان را در شرایط فعلی ضروری دانست و افزود: در برخی مناطق استان از جمله کاشان و قمصر نیز با قطعی برق مواجه بودیم و گرمای هوا بر شدت این بحران افزوده است.

  • بازگشایی خروجی سد زاینده رود برای آبیاری باغ‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: گرمای هوا و کاهش منابع آب خران زودرس درختان را در استان بدنبال داشته است؛ از این رو خروجی سد زاینده رود برای توزیع آب در شبکه‌های آبیاری باغ‌ها و درختان غرب استان اصفهان از ۳۱ تیر بازگشایی شد.

وی افزود: به دنبال این بازگشایی بتدریج آب در کانال‌های کشاورزی مناطق غربی از جمله فلاورجان، خمینی‌شهر، لنجان و نجف‌آباد جاری خواهد شد.

شیشه فروش گفت: مصرف بهینه آب این باغ‌ها طبق جدول سهم‌بندی منابع و مصارف نظارت می‌شود.

وی افزود: بر اساس سهمیه مصوب شده از سوی کارگروه سازگار با کم آبی، جریان آب در کانال‌ها تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: چالش‌های ناشی از کم آبی، فرسودگی شبکه‌های آب و فاضلاب، خیزش کانون‌های گرد و خاک، خشکی مستمر رودخانه و بروز تنش آبی در بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های استان نیازمند اقدام جدی و مؤثر وزارت نیروست.