همان شنبه ای که منتظرش بودیم….

فرزانه مستاجران در سراسر دنیا افراد بسیاری وجود دارند که برای شروع کارهای مهم منتظر اول هفته می شوند. در کشور ما نیز از شنبه شروع کردن  به یکی از عادت ها ی ما تبدیل شده است. ما اکثرا وقتی می خواهیم  یک کار جدی مانند رژیم غذایی یا فعالیت ورزشی و یا حتی راه […]

فرزانه مستاجران

در سراسر دنیا افراد بسیاری وجود دارند که برای شروع کارهای مهم منتظر اول هفته می شوند. در کشور ما نیز از شنبه شروع کردن  به یکی از عادت ها ی ما تبدیل شده است. ما اکثرا وقتی می خواهیم  یک کار جدی مانند رژیم غذایی یا فعالیت ورزشی و یا حتی راه اندازی یک کسب و کار را شروع کنیم برای خود قول و قرارهای زمانی می گذاریم و در اکثر مواقع تصمیم داریم از شنبه شروع کنیم. حال چه خوب است صبح شنبه با پیشنهادات و اخباری رو به رو شویم که مسیر کاری و اهداف ما را روشن تر کنند و یاری رسانمان باشند برای ادامه راه. به همین دلیل ما قصد داریم از این پس  سرمقاله شنبه خود را به تحلیل  اخبار و رویداد های مهم کارآفرینی اختصاص دهیم تا شاید چراغی باشد برای راه افرادی که قصد دارند از شنبه شروع کنند.

از مهم ترین ابزار و ملزومات راه اندازی کار سرمایه است. اکثر ایده پردازان  به دلیل نداشتن سرمایه توانایی راه اندازی کسب و کارشان را ندارند و یا اینکه عدم وجود سرمایه کافی باعث وقفه در گسترش کارشان می شود و همین امر میتواند موجب از دست رفتن بازارشان شود. اینجاست که  دولت ها در برآورده کردن نیازهای مالی این قشر نقش موثری میتوانند داشته باشند  در کشور ما تا کنون  سقف وام مشاغل خانگی برای اشخاص حقیقی در حدود ۲۰ میلیون تومان بوده است اما قرار است این مبلغ از این پس تغییر کند. به گفته دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کشور در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی قرار است سقف این وام به ۵۰ میلیون تومان برسد . هر چند افزایش قیمت های اخیر باعث شده است ارزش واقعی این ۵۰ میلیون تومان تقریبا برابر همان ۲۰ میلیون تومان سابق باشد اما همین مقدار ناچیز نیز برای شروع میتواند بسیار تسهیل کننده امورباشد.

در سال گذشته بسیاری از کسب و کارها رونق خود را از دست دادند اما جالب است که مشاغل روستایی رونق بیشتری گرفتند . یکی از این مشاغل پرورش دام است که به دلیل گرانی نا متعارف گوشت رونق چشم گیری داشته است و باعث شده جوانان روستایی به جای کارگری در فست فودهای شهر به این شغل مبادرت ورزند. هرچند گرانی گوشت خبر خوبی نیست اما اینکه جوانی برای خود و در کنار خانواده بتواند یک کسب و کار مستقل راه اندازی کند و حتی ایجاد کار آفرینی  کند بسیار مسرت بخش است .در حوزه اشتغال روستایی اگر رتبه نخست را مربوط به دام و محصولات دامی بدانیم، دومین حوزه موفق در زمینه اشتغالزایی، صنایع دستی بوده است که ۷۵ درصد تولید کنندگان صنایع دستی را زنان تشکیل می دهند. توجه به تولید داخل یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است. اقتصادی که می تواند باعث بیمه شدن کشور در برابر تحریم های خارجی شود و این نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولین به تولید و تسهیل موانع برای ترغیب هر چه بیشتر تولیدکنندگان داخلی است. در این میان صنایع دستی هر کشوری می تواند به علت گستردگی محصولات، همواره یکی از جذاب ترین بازارهای فروش را داشته باشد و می توان با صادراتش ارزآوری بسیاری را برای کشور به ارمغان آورد. تنها لازم است اندکی خلاقیت و نو آوری چاشنی این حوزه شود تا به یک کار پربازده برای جوانان کشورمان تبدیل شود. پس اگر به دنبال ایده ای هستید که از صبح شنبه (امروز ) شروع کنید بد نیست به این حوزه نیز توجه داشته باشید.

شاید امروز همان شنبه طلایی باشد که مدتهاست منتظرش بودید  البته  به یاد داشته باشید که غلبه بر عادات غلط و دیوار های ساخته شده در ذهن  یک شبه حاصل نمی‌شود و فرآیندی مرحله‌ای است؛ بدین معنا که هر موقع فعالیتی را علی رغم حالت تنبلی خود انجام دهیم، دفعات بعدی قطعا انگیزه بیشتری را برای انجام کارهای آتی خواهیم داشت. پس از امروز شروع کنیم حتی یک قدم.