رد صلاحیت ها در انتخابات نظام پزشکی کشور باید پیگیری شود

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در آخرین نشست رسانه ای خود با خبرنگاران طی سخنانی به تشریح انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور و ارائه انتقادهای وارد شده به آن پرداخت.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور:
رد صلاحیت ها در انتخابات نظام پزشکی کشور باید پیگیری شود
سازمان نظام پزشکی، دستوری و فرمایشی نیست

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در آخرین نشست رسانه ای خود با خبرنگاران طی سخنانی به تشریح انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور و ارائه انتقادهای وارد شده به آن پرداخت.

وی توضیح داد: انتخابات نظام پزشکی در۲۰۴شهرستان برگزار شد و ۱۶ شهرستان هم بنا به دلائلی به دور دوم کشیده شد. نتایج انتخابات شهرستان ها اعلام شده و منتخبین مرحله دیگری را نیز طی می کنند. هرشهرستانی هیئت مدیره رئیس نظام پزشکی آن شهرستان را با رای خودش انتخاب می کند و از آن جا نمایندگانی برای مجمع عمومی انتخاب می شود. این نمایندگان در مجمع عمومی که قرار است حدود ۱ماه دیگر برگزار شود رئیس کل نظام پزشکی و اعضا شورای عالی را انتخاب می کنند. بنابراین هنوز یک مرحله دیگر از این انتخابات باقی مانده که امیدواریم درماه آینده این مرحله به خوبی انجام شود.

وی با بیان اینکه” پیرامون این انتخابات نقدهایی داریم” بیان داشت: از ابتدا که بحث انتخابات شروع شد جهت گیری سازمان و مکاتبات و درخواست این بود که هرقدر جامعه پزشکی حضور بیشتری داشته باشند معدل و برآیند نزدیکتری را برای نظام پزشکی خواهیم داشت و طبیعتا این معدل به اینکه انتخاب، انتخاب خوبی باشد نزدیکتر خواهد بود. خب، مکررا این تشویق و ترغیب ها را داشتیم منتهی دراین میان اتفاقاتی رخ داد که باعث شد هم سازمان نظام پزشکی و هم نهادهای دیگری مثل انجمن های علمی اعتراضاتی را به هیئت های نظارت سازمان نظام پزشکی منتقل کنند.

رد صلاحیت ها غیرقانونی بوده و باید پاسخ داده شود

ظفر قندی ادامه داد: اعتراض ها عمدتا دراین جهت بود که یک نوع ردصلاحیت های غیرقانونی و به نوعی برنامه ریزی شده و جهت دار دراین مسیر اتفاق افتاد که هم اعتراض وهم آن را منعکس کردیم. البته طی جلسه ای با حضور وزیربهداشت و بعضی از اعضا هیئت نظارت خواستار رسیدگی این مساله شدیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: صحبت ما این است که انتخابات نظام پزشکی نیز باید درمسیرقانونی و چهارچوب های تعیین شده قانونی پیش برود. اینکه بنا به فرمایش و دستور و خارج از چهارچوب قانونی، افرادی رد صلاحیت شوند قطعا مورد اعتراض ما می باشد.

تماسهای قبل از انتخابات برای انصراف افراد هتک حرمتی بیش نبود

وی دراین باره با اشاره به رد صلاحیت بعضی از روسای انجمن های علمی و قانونی کشور اظهار داشت: به شدت نسبت به آنچه رخ داده معترض هستیم زیرا این روسای انجمن ها برای انتخاب شدن باید تائیدیه مراجع قانونی را داشته باشند و این مسیر برایشان طی شده است، بنابراین دراینجا یک تناقضی وجود دارد. چطور می شود که یک رئیس انجمن علمی مثلا مامایی با بیش از ۳۰ هزار عضو در آن جا تائید می شود و پس از طی مراحل قانونی به عنوان رئیس انجمن انتخاب شده اما حالا که برای انتخابات نظام پزشکی داوطلب می شود رد صلاحیتش می کنند؟ این موضوع باید پاسخ داده شود، هم برای افکار عمومی و هم برای خود آن افراد که حقوقشان ضایع شده است.

ظفرقندی همچنین اعلام کرد: این مساله قابل تامل است که در قبل از این انتخابات با افرادی تماس گرفته شد و گفته شده که شما درانتخابات شرکت نکنید که اگر شرکت کنید رد صلاحیت می شوید. قطعا این بحث مورد اعتراض ما بوده و هست.

نهادهای بیرون از نظام پزشکی حق دستور و دخالت ندارند

او همچنین گفت: حتی بعضی از همکاران درمرحله اول که تحت نظارت شهرستان ها بود و از مراجع قانونی استعلام شده بودند تائید صلاحیت شدند اما روز آخر در هیئت نظارت مرکزی به آن ها ابلاغ شده که ردصلاحیت شدید.

وی افزود: مسلما این رفتارهای چندگانه و متناقض باعث دلزدگی و یاس و عدم مشارکت می شود. طبیعی است که وقتی انجمن بزرگی می بیند رئیسش رد صلاحیت شده دیگر آن انگیزه لازم را برای حضور در انتخابات نخواهد داشت و این یکی از نقاط ضعفی است که باید پیگیری و پاسخ داده شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور دخالت برخی دستهای پشت پرده را از ضعف های انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور دانست و تصریح کرد: ما این مطالب را هشدار دادیم. اینکه فقط درحوزه قانونی باید عمل شود، نهادهایی که بیرون از حوزه قانون هستند نباید دخالت کنند، نباید دستور بدهند و نباید اعمال نظرکنند. با این حال به دنبال این اتفاقات، طی بیانیه های متعددی خواستیم که پزشکان درانتخابات شرکت کنند زیرا سازمان نظام پزشکی متکی به آراء افراد است نه دستور و سفارش.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: اگر قرار است نظام پزشکی یک ارگان منصوب و انتصابی باشد که دیگر انتخاباتش معنا ندارد. اگر قرار است جهت گیری انتخابات به نقطه ای خاص منجر شود که اساسا معنایی برای انتخابات باقی نمی ماند. بنابراین منتظر بررسی و پاسخ وزارت بهداشت و هیئت نظارت هستیم.

دریاوفایی