۷۶ ایده فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به خط تولید رسید

  رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: ۷۶ ایده فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به خط تولید رسیده و گردش مالی آنها ۱۴۷۰ میلیارد تومان بوده و با این گردش ۷ هزار شغل به وجود می‌آید.  جعفر قیصری در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه در دنیا توسعه دانا […]

 

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: ۷۶ ایده فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به خط تولید رسیده و گردش مالی آنها ۱۴۷۰ میلیارد تومان بوده و با این گردش ۷ هزار شغل به وجود میآید.

 جعفر قیصری در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه در دنیا توسعه دانا محور و اقتصاد دانش بنیان بیش از دو دهه است که رواج پیدا کرده، اظهار داشت: توسعه دانش بنیان از دانش آغاز و بعد به پژوهش و نهادهای پژوهشی رسیده و در گام بعدی به توسعه فناوری ختم می‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها از ابتدای تاسیس و بعد از انقلاب تا سال ۱۳۷۰ الی ۷۵ وظیفه توسعه آموزش عالی را به عهده داشتند که نیروی انسانی برای صنعت و نهادهای مختلف را تربیت می‌کردند و بسیاری از مدیران صنعت کشور محصول کار دوره آموزشی دانشگاه‌ها بوده‌اند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در ادامه این روند، دوره‌های پژوهش و تولید علم در دانشگاه‌ها مطرح شد، گفت: این شهرک از نظر تولید شاخص مقالات رتبه ۱۶ و ۱۷ را دارد و در برخی از زمینه‌ها مانند نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی نیز سرعت بالایی را در مقالات و تولید علم داشته است که البته نوشتن مقالات لازمه توسعه فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه وظیفه توسعه کارآفرینی بر عهده نهادها و آموزش عالی است و ماموریت کارآفرینی و  توسعه دانش بنیان در دهه ۹۰ مطرح شد؛ اقتصاد دانش بنیان مولفه‌هایی دارد که زیرساخت آن مبتنی بر پژوهش و علم است و در مرحله بعد نوآوری در پژوهش باید به میزان قابل مقایسه‌ای از اختراع و طرح‌های کاربردی برسند تا تاثیر مثبتی در اقتصاد داشته باشند.

قیصری ادامه داد: در اقتصاد نیروی انسانی نقش کلیدی دارد و بودجه‌های فناوری و پژوهش که بتوانند افراد مهارتی و فنی پرورش دهند، از دیگر مولفه‌های موثر در اقتصاد دانش بنیان است.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری بیشتر در افراد با مدارک تحصیلی است، تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها مشکل استخدام نیروی ماهر را دارند و تعداد نیروهای مستقر تمام وقت در شرکت با مدرک کارشناسی بسیار بالاتر از مدارک ارشد و دکتری است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خدمات نرم افزاری و سخت افزاری، افزایش خرید و فروش پتنت، ثبت اختراع خدمات فناوری و افزایش تقاضا برای نیروی کار متخصص را از دیگر مولفه‌های اقتصاد دانش بنیان برشمرد و گفت: رویکردهای اقتصاد مقاومتی علاوه بر مردمی و درون زایی باید بر اساس اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

وی با مقایسه‌ای بین شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان گفت: شهرک‌های صنعتی سرمایه اصلی آن ماشین‌های صنعتی و نیروی کار ماهر است و ساختار نیازمند آن دانشگاه و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای است که نیروی ماهر تربیت کنند.

قیصری افزود: اما در شهرک‌های دانش بنیان ماشین آلات حرف نخست را نمی‌زند و در سه دهه اخیر نوآوری، نیروی انسانی کار آفرین و واحدهای تحقیق و توسعه در اولویت قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: مراکز رشد به توسعه شرکت‌ها کمک می‌کنند و در گام بعدی توسعه مناطق ویژه علم و فناوری است که استان اصفهان در ایجاد آن پیش گام بوده است؛ خوشبختانه در چند ماه اخیر با نظر مساعد استاندار هر هفته پنج شنبه جلساتی در استانداری با حضور مدیران دانش‌بنیان به عنوان بازیگران اصلی منطقه ویژه علم و فناوری تشکیل می‌شود. اصفهان تصمیم گرفته راهکار اجرایی آن را پیدا کند و کریدور منطقه ویژه علم و فناوری در مرحله اجرایی قرار گرفته است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: دولت باید زیربنای روند اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری و کارآفرینی را مهیا کند و لازم به ذکر است که در دنیا از هر هزار ایده‌ یکی از آنها در آخر موفقیت آمیز است، این در حالی است که در کشور ما این میزان بالاتر است و تعداد بیشتری شانس موفقیت دارند زیرا بسته به نیاز‌های جامعه در برخی از حوزه‌ها رقابت بالا نیست و حتی بازار رقابتی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پارک فناوری یک بخش میانی بین دولت و دانشگاه است، افزود: در حال حاضر مرکز آموزش عالی بر ارتقا پارک‌های علم و فناوری تمرکز دارد و ساختمان شیخ بهایی این شهرک، نخستین مرکز پارک علم و فناوری در کشور است. تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان ۴ هزار و ۵۷۷ مورد در کشور است و اصفهان رتبه دوم را از نظر تعداد شرکت دانش‌بنیان دارد.

قیصری افزود: کشور از لحاظ دستاوردها وشاخص جهانی نوآوری از رتبه ۱۰۶ به ۶۱ رسیده و این آمار در زندگی مردم و اقتصاد مقاومتی موثرتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد شرایط لازم، تامین خدمات و حمایت‌های مورد نیاز برای شکل گیری، رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان و… از ماموریت‌ها و اهداف شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  ادامه داد: همچنین در شهرهای کوچک برای جذب ایده‌ها، مراکز نوآوری و شکوفایی را ایجاد و تیمی در همان محل شهرستان‌ها مستقر است و همه خدمات لازم را ارائه می‌دهیم.

وی در خصوص شرایط ورود متقاضیان به این عرصه گفت:  متقاضیان ۶ ماه در مرحله رشد مقدماتی و سپس به مدت ۳ سال در مرحله رشد قرار داشته و به پارک ورود پیدا می‌کنند، آنها به صورت شرکت‌های بزرگ مستقر می‌شوند و در بخش تحقیق و توسعه در پارک میمانند و بخش تولید آن در فناوری  وارد پیدا می‌کند.

قیصری در ادامه افزود: بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ نفر فارغ التحصیل دانشگاه در شهرک مستقر هستند که ۴۵ درصد از این نیروها خانم‌ها هستند.

وی بیان کرد: ۷۶ ایده فناوری به خط تولید رسیده است و گردش مالی آنها ۱۴۷۰ میلیارد تومان بوده و با این گردش ۷ هزار شغل به وجود می‌آید.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  یادآور شد:  اگر جامعه و مسئولان از این فناوری بیشتر استفاده کنند، اشتغال را افزایش  و حتی وضعیت  بهتری را می‌توانیم در اشتغال ایجاد کنیم.