۵۰ درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند‌

آزاده سلیمان نژاد: رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت  با بیان اینکه متاسفانه آمار مبتلایان به بیماری دیابت به طرز وحشتناکی در حال افزایش است، گفت: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال یا دچار دیابت هستند و یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. محمد […]

آزاده سلیمان نژاد:

  • رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان در نشست خبری به مناسبت روز جهانی دیابت  با بیان اینکه متاسفانه آمار مبتلایان به بیماری دیابت به طرز وحشتناکی در حال افزایش است، گفت: یک سوم افراد بالای ۳۰ سال یا دچار دیابت هستند و یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
    محمد علی عطاری افزود: میزان قند خون کمتر از ۹۹ حالت نرمال، بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ افراد در معرض دیابت و بیش از ۱۲۶ مبتلا به دیابت شناخته می‌شود.
    وی یادآور شد: ۵۰ درصد افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و لذا باید با افزایش آگاهی‌های مردمی نسبت به پایش و کنترل این بیماری اقدام کرد.
    عطاری با بیان اینکه دیابت در خاموشی پیشرفت می‌کند، ادامه داد: گاهی زمانی علائم دیابت بروز می‌کند که سالها از ابتلای به  آن گذشته است.
    این پزشک تاکید کرد: جامعه باید نسبت به دیابت حساسیت پیدا کند و باید برای همه مردم و مسئولان این مساله تبیین شود وبیاموزند که چه کنند که به دیابت دچار نشوند.
    وی خاطرنشان کرد: دیابت درد بی درمانی است و دارو صرفا علائم را کنترل می‌کند و درمان قطعی ندارد و بهترین راه آموزش کنترل و پیشگیری است.
    استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هزینه یک فرد مبتلا به دیابت در ماه ۱۳۰ دلار است، تصریح کرد: هزینه درمان افراد مبتلا به دیابت در کل کشور در سال بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است.
    محمد علی عطاری اضافه کرد: این هزینه‌ها به شرطی است که ابتلای به این بیماری به پیوند کلیه، پیوند قلب و امثال آن منجر نشود و گرنه هزینه های آن بسیار سرسام آور می‌شود.
    وی گفت: در همه جای جهان سازمانهای مردم نهاد و خیریه‌ها در حوزه پیشگیری و درمان به ویژه در حوزه آموزش وارد شده‌اند.
    وی به نقش آموزش در پیشگیری از رشد این بیماری اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در مدارس، مساجد و دانشگاهها، کارخانجات و شرکت‌ها می تواند در روشنگری و پیشگیری از این بیماری موثر باشد.
    رئیس هیئت مدیره خیریه دیابت اصفهان تاکید کرد: بسیج ظرفیت‌های دولتی اعم از استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، هلال احمر، بسیج ، خیرین و مراکز علمی و آموزشی برای پیشگیری و مقابله با این بیماری یک ضرورت است.
    وی با اشاره به پیشینه ۲۰ ساله این خیریه گفت: امسال بیست ویکمین  همایش سالانه دیابت ۲۲ آبان برگزار می شود.
    دکتر عطاری همچنین به فعالیت‌های این خیریه اشاره و خاطرنشان کرد: تبیین خطرات این بیماری در جمع ائمه جمعه، مساجد، ملاقات و جلسات متعدد با استانداران، شهرداران و مسوولان شهر، برگزاری جلسات آموزشی در مساجد، مدارس و مراکز آموزشی و زیرپوشش قرار دادن ۷۷۰۰ بیمار از جمله برنامه‌های این خیریه است.
    وی اضافه کرد:  این خیریه با ره اندازی مرکز درمانی و بهره ‌گیری از ظرفیت متخصص قلب، چشم، اطفال، داخلی، ارتوپدی، روانشناسی و تغذیه و داروخانه  به صورت رایگان به بیماران بی بضاعت مبتلا به دیابت خدمات ارائه می‌کنند.عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد تغییر سبک زندگی تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری دیابت دارد.گفتنی است در ادامه این نشست مسئول پیشگیری از دیابت مرکز بهداشت استان به بیماران پیش دیابتی اشاره کرد و گفت: منظور از بیماران پیش دیابتی کسانی هستند که هنوز به بیماری مبتلا نشده اند، اما درمعرض بیماری قرار دارند و ممکن است طی پنج سال آینده دیابت بگیرند. به گفته رامش حسین خانی طبق برآوردهای صورت گرفته میانگین
  • این افراد در استان اصفهان بالاتر از کشور است.
  • وی با تاکید بر لزوم شناسایی و مراقبت از بیماران پیش دیابتی برای جلوگیری از بروز این بیماری، تصریح کرد: درحال حاضر ۵۴۰ هزار نفر پیش دیابتی در استان اصفهان شناسایی شده اند که با احتساب بیماران دیابتی، نزدیک به یک میلیون نفر در استان در معرض عوارض دیابت قرار دارند که از بیماری خود بی اطلاع هستند.
    حسین خانی اضافه کرد: جمعیت بالای ۳۰ سال در استان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که نزدیک به یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند و در مجموع نزدیک به یک میلیون نفر مبتلا یا در معرض دیابت هستند.