یک شهر و یک تاریخ

فرزانه مستاجران مگر می شود یک شهر و یک تکه زمین به این میزان حوادث  را در دل خود جای داده باشد و از این همه سر افرازی، مقاومت و پایداری ، خرم نباشد؟! خرمشهر حدیث عشق است، این شهر تاریخ عینی استواری و صلابت جوانان میهنمان است ، جوانانی که از جان خود گدشتند […]

فرزانه مستاجران

مگر می شود یک شهر و یک تکه زمین به این میزان حوادث  را در دل خود جای داده باشد و از این همه سر افرازی، مقاومت و پایداری ، خرم نباشد؟! خرمشهر حدیث عشق است، این شهر تاریخ عینی استواری و صلابت جوانان میهنمان است ، جوانانی که از جان خود گدشتند تا برای همیشه بر دروازه خرمشهر آذین فتح و ظفر بسته شود. در سال ۱۲۱۷، این شهر بندری، نخستین بار به تصرف ارتش عثمانی درآمد و محمره نامیده شد. در سال ۱۳۲۰، هم زمان با جنگ جهانی دوم، این شهر به تصرف ارتش انگلستان درآمد و چندین سال طول کشید تا خرمشهر دوباره آباد شد. در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹، سردار دروغین قادسیه، با هدایت و حمایت امریکا و دیگر کشورهای غربی و شرقی، با خیال تصاحب سه روزه خوزستان، به خرمشهر حمله کرد، ولی با مقاومت مردم و فرزندان ایران و خرمشهر، در دستیابی به اهدافش و اشغال سه روزه خوزستان ناکام ماند. اینها تنها تکه ای از وقایع اتفاقیه در خاک این شهر است. که هر کدام به تنهایی میتواند با آثار بر جا مانده از خود ، خرمشهر را به موزه  ای تبدیل کند. موزه ای از پس قرن ها عشق و ایثار و جان دادگی برای بازدید عموم!

از لحاظ استراتژیک خرمشهر در موقعیتی بسیار حساس قرار دارد. این شهر به دلیل قرار گرفتن  در محل تلاقی رودخانه کارون و اروندرود، از شمال به اراضی شوره زار دشت آزادگان، از شرق به شادگان، از جنوب به رودخانه کارون و شهر آبادان و از غرب، به کشور عراق محدود می شود. از طرف دیگر، رودخانه کارون خرمشهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. همسایگی با عراق از یک سو مزیت برای این شهر به حساب می آید و از سوی دیگر در پاره ای از تاریخ به بدترین جریان برای مردم خرمشهر و کل ایرانیان مبدل شد که البته با جان فشانی های جوانان غیور کشورمان به خیر تعبیر شد. مزیت همجواری با عراق ، استفاده از مزایای شهرهای مرزی برای داد و ستد و رونق اقتصاد محسوب می شود که اکنون این جریان به خوبی میسر شده است.

هر چند دشمن با اتکا به پشتیبانان و تجهیزات خود در جنگ ایران و عراق ، ادعا کرده بود که ۳ روزه خرمشهر را تصرف خواهد کرد اما این ۳ روز به ۳۴ روز تبدیل شد که نشان از غیرت مردان و زنان این مرز و بوم است. اما سوم خرداد ۱۳۶۱ ، روز آزاد سازی خرمشهر را  مدیون  شش هزار شهید،  هستیم که در خون غلطیدند و نگذاشتند دشمن در خاکشان بماند. هنوز پس از سالها ، خاطره شیرین آزادسازی خرمشهر در اذهان ملت ایران، همچنان غرورآفرین است.

اما جمله معروفی وجود دارد که میگویند ” خرمشهر را خدا آزاد کرد” این جمله تاریخی از امام (ره) برای همیشه در دل تاریخ ایران و خرمشهر به ثبت رسیده است.  در حالی که بعد از پایان عملیات خرمشهر و در روزهایی که برخی به دنبال این بودند تا آزاد سازی خرمشهر را به گروهی خاص انحصار دهند و یا شخصی خاص را قهرمان این عملیات بنامند همه نقشه‌ها را نقش بر آب کرد.  و به تمام تفرقه ها پایان بخشید.  که البته پیروزی در خرمشهر  وآزاد سازی آن در کنار حجم کم امکانات به معجزه ای شباهت داشت که به دلیل  ایثارگری‌های مردمی و رزمندگان و به مدد خداوند متعال انجام شد . این روزبر شما مبارک باد. به امید آبادی روز افزون خرمشهر و تمام ایران اسلامیمان